Kończy się okres, że szybko wejdę, szybko wyjdę i zarobię na startupie

Tomasz Snażyk, CEO Fundacji Startup Poland, w rozmowie z Tymoteuszem Nowakiem, redaktorem naczelnym Telewizji Biznesowej, omawia najnowszy raport Polskie Startupy 2023. Jakie są obecnie najciekawsze trendy inwestycyjne w zakresie innowacyjnych firm? Przekonamy się poniżej:

Raport Polskie Startupy 2023 okiem Tomasza Snażyka

Tomasz Snażyk stwierdził, że Startup Poland w swoim najnowszym raporcie “Polskie Startupy 2023” przedstawiło rzeczywisty nastrój polskich startupów. Okazuje się, że z każdym rokiem coraz więcej startupów bierze udział w tym badaniu, dzięki temu uzyskane wyniki są coraz bardziej miarodajne.

Z raportu wynika, że brakuje obecnie kapitału do finansowania startupów w Polsce, a cały rynek wyczekuje na rozwój sytuacji.

Tomasz Snażyk o “umieralności” pomysłów startupów

Tomasz Snażyk wytłumaczył, że pewne dane na rynku startupów nigdy się nie zmienią – umieralność pomysłów tych projektów zawsze będzie dosyć duża, gdyż duża liczba founderów ulega aktualnie panującej modzie i tworzy biznes z obszaru najpopularniejszej w danej chwili technologii, który następnie ponosi klęskę.

Inwestorzy natomiast zwracają coraz większą uwagę na to, jak dany startup ma zarabiać, w jaki sposób będzie miał on przetrwać pomiędzy poszczególnymi rundami finansowania.

Doświadczenie founderów startupów z perspektywy Tomasza Snażyka

Według badań Fundacji Startup Poland średni wiek założyciela startupu w Polsce wynosi około 40 lat. Founderami w naszym kraju nie są zatem ludzie, którzy zaczynają swoją karierę w biznesie od razu po liceum, a osoby posiadające doświadczenie życiowe i zawodowe.

Z reguły są to byli pracownicy korporacji lub miały doświadczenie w firmie rodzinnej – krótko mówiąc są to osoby, które potrafią pokazać, że już czegoś w życiu dokonały i zbudowały sieć kontaktów. Co więcej, polscy founderzy przeważnie inwestują również swoje pieniądze w startup, co oznacza, że wierzą w swój projekt.

Tomasz Snażyk o trendach inwestycyjnych na rynku startupów w 2024 r.

Tomasz Snażyk zaznaczył, że obecnie mamy w Polsce dwa rodzaje inwestorów. Pierwszym jest osoba poszukująca funduszu inwestycyjnego, który będzie dbał o jego pieniądze i zapewni mu zwrot z inwestycji.

Fundusze tego typu obecnie najchętniej inwestują w startupy z takich obszarów, jak energetyka, ESG, gaming, MedTech, przemysł ciężki czy przede wszystkim – sztuczna inteligencja.

Drugą grupę stanowią inwestorzy indywidualni, którzy wolą sami zarządzać swoimi pieniędzmi. Oni dziś z reguły koncentrują się na startupach z obszarów deep tech i MedTech, stosujących sztuczną inteligencję. Na popularności bardzo mocno zyskują dziś także startupy koncentrujące się na technologiach militarnych.

Ogólnie rzecz biorąc, na europejskim rynku startupów skończył się już okres, w którym inwestorzy mogli szybko zarobić na lokowaniu swoich pieniędzy w dany startup. Dziś inwestorzy wchodzą do danego startupu w celu zbudowania prawdziwego czempiona w danej branży, co jest długofalowym procesem.

Zobacz więcej

Polecamy

Telewizja Biznesowa - AI

Polski biznes w erze AI: jak sztuczna inteligencja stymuluje innowacje?

0
W najnowszym odcinku programu "Biznes Focus" emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej, Cezary Andrzejczyk i Piotr Frankowski omawiali rozwój sztucznej inteligencji (AI) w biznesie. Od...
Na czym polega biznes WP?

Na czym polega biznes WP? Jacek Świderski – Prezes Zarządu

0
Jacek Świderski, Prezes Zarządu Wirtualna Polska Holding SA, opowiada o najważniejszych liniach biznesowych, a także rozwoju Grupy Kapitałowej Wirtualna Polska Holding w kolejnych latach....
Debata - inwestor indywidualny się nie liczy. Serio?

Debata: Inwestor indywidualny się nie liczy?

0
W ramach Dnia Inwestora Indywidualnego, który odbył się podczas konferencji Invest Cuffs 2024 odbyła się debata ekspercka pod tytułem: “Inwestor indywidualny się nie liczy....