W 13. odcinku emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej programu “Gaming na giełdzie” Tymoteusz Nowak – redaktor naczelny Telewizji Biznesowej i Paweł Sugalski – Fund Manager w AgioFunds rozmawiają z Łukaszem Hacurą – prezesem Anshar Studios na tematy dotyczące spółki oraz sektora gamedev. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Paweł Sugalski o najnowszych premierach: “Indika” i “Manor Lords”
2 maja na PC, na platformie Steam zadebiutuje najnowsza produkcja od 11 bit studios – “Indika”.
Paweł Sugalski nie ma żadnych obaw co do tej premiery, uważa on, że 11 bit studios po raz kolejny pokaże swoją moc marketingową i wydawniczą, lecz pod względem finansowym premiera ta to kropla w morzu w porównaniu do “Frostpunk 2”, który ukaże się już 25 lipca.
26 kwietnia miała zaś miejsce premiera “Manor Lords” – słowiańskiego city buildera od studia Slavic Magic, które nie jest notowane na giełdzie. Wishlista Steam tej gry była gigantyczna, sięgnęła 2,5 miliona zapisów.
Co więcej, gra ta od momentu premiery znajdowała się w Xbox Game Pass, co oznacza, że gra ta z pewnością zarobiła na siebie już przed premierą.
Model działalności Anshar Studios z perspektywy Łukasza Hacury
Łukasz Hacura wyjaśnił, że Anshar Studios działa w modelu “work for hire”. Oznacza to, że firma, do której należy IP danej gry płaci Anshar Studios za wyprodukowanie danego tytułu, a następnie studio nie bierze udziału w zyskach ze sprzedaży danej gry lub udział ten jest marginalny.
Co ciekawe, nie wszystkie projekty Anshar Studios polegają na “produkcji gier od A do Z”, gdyż spółka robi również sporo co-developmentu i staff augmentation.
Łukasz Hacura o współpracy z Larian Studios przy “Baldur’s Gate III” i “Divinity: Original Sin II”
Łukasz Hacura zaznaczył, że choć Anshar Studios współtworzyło “Baldur’s Gate III”, to jednak większą dumę odczuwa on z pracy nad “Divinity: Original Sin II”, gdyż wtedy studio wykonywało dużo bardziej holistyczne, przekrojowe prace.
Między innymi Anshar Studios realizowało darmowe DLC, które Larian Studios wydawało po premierze tej gry. Mowa tutaj o tworzeniu nowych questów i mechanik, wkład tudia był zatem naprawdę istotny.
Z kolei przy “Baldur’s Gate III” Anshar Studios zajmowało się tylko staff augmentation, czyli pomagało w programowaniu narzędzi oraz UI. Była to więc współpraca relatywnie niewielka – zwłaszcza w porównaniu do współpracy z Larian Studios przy “Divinity: Original Sin II”.
Prezes Anshar Studios o współpracy z Bloober Team przy “Layers of Fear” i “Observer: System Redux”
Łukasz Hacura oświadczył, że “zarówno “Layers of Fear 2023” jak i “Observer: System Redux” były w bardzo dużej mierze realizowane przez Anshar Studios, oczywiście ze wsparciem ze strony oryginalnych twórców. Zdecydowana większość pracy deweloperskiej przy tych grach została wykonana ze strony Anshar Studios”.
Łukasz Hacura zaznaczył jednak, że “współpraca z Bloober Team układa mu się bardzo dobrze, ponieważ ich doświadczenie w grach typu horror znacznie przekracza doświadczenie Anshar Studios. Ich pomoc była więc tutaj nieoceniona”.
Paweł Sugalski o planach giełdowych Anshar Studios
Paweł Sugalski wskazał, że obecnie mamy fatalny moment na debiut giełdowy, natomiast studio, które zarabia na siebie nie musi wchodzić na giełdę, może spokojnie poczekać na poprawę nastrojów.
Wnioski prezesa Anshar Studios z konferencji Game Developers Conference
Łukasz Hacura oznajmił, że konferencja Game Developers Conference przebiegła bardzo intensywnie, a liczba spotkań była ogromna.
Sentyment wśród firm jest jednak obecnie taki, by po prostu przetrwać 2024 rok, a następnie odnieść sukces w 2025. Z tego powodu spółki wstrzymują bardzo dużo inwestycji, a wydawcy z Europy i oraz Ameryki Północnej znacząco zmniejszają obecnie finansowania.
Prezes Anshar Studios ujawnił również, że “chęć do ponoszenia ryzyka w branży jest obecnie minimalna. Wydawcy szukają więc tylko projektów będących na ostatniej prostej, z zaplanowaną premierą najpóźniej na lata 2025-2026”.
Kryzys w sektorze gamedev okiem Łukasza Hacury
Łukasz Hacura podkreślił, że “kryzys w sektorze gamedev dotyczy tylko spółek, które realizowały projekty przez lewarowanie się na kapitale. W efekcie, ze względu na ochłodzenie się sentymentu do dalszego pozyskiwania kapitału, spowodowanego wzrostem stóp procentowych, ten segment rynku gamingowego ma bardzo ciężko”.
Prezes Anshar Studios oświadczył jednocześnie, że nie ma kryzysu w sprzedaży gier wideo. Sprzedaż dalej rośnie, dzięki czemu firmy, które posiadają własne zasoby gotówki i finansują kolejne swoje inwestycje z przychodów ze sprzedaży gier, nie doświadczają kryzysu w żadnym stopniu.
Jaki jest wymarzony projekt prezesa Anshar Studios?
Wymarzonym projektem Łukasza Hacury jest gra typu RPG z segmentu mainstreamowego AA, z trzeciej lub pierwszej osoby, realizowana w pełnych trzech wymiarach.
Łukasz Hacura o bieżących projektach Anshar Studios
Łukasz Hacura wyjawił, że flagowym projektem Anshar Studios jest w tej chwili gra z segmentu AA, nad którą spółka od trzech lat pracuje Saber Interactive. Więcej informacji na temat tego projektu ma się okazać już niebawem.
Jak prezentują się wyniki finansowe BoomBit za 2023 rok?
BoomBit w 2023 roku wygenerowało 245,54 miliona złotych przychodów ze sprzedaży – o 16% mniej w ujęciu rocznym. 237 milionów PLN tych przychodów uzyskano z gier mobilnych. Skonsolidowany zysk netto grupy sięgnął 9,54 miliona złotych, a zysk EBITDA – 15,8 miliona PLN.
Prezes BoomBit, Marcin Olejarz oznajmił, że “motorem wzrostu grupy w poprzednich latach oraz jednym z fundamentów rozwoju była dywersyfikacja przychodów i dostosowanie się do sytuacji rynkowej”.
Marcin Olejarz oświadczył przy tym, że “pogorszenie koniunktury w reklamie mobilnej, a tym samym niższa dochodowość kampanii marketingowych sprawiła, że BoomBit zdecydował się mocniej postawić na rozwój produkcji gier mid-core i casual”.