Jaki jest obecnie sentyment do warszawskiej giełdy?

Jarosław Dominiak, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych, w rozmowie z redaktorem naczelnym Telewizji Biznesowej, Tymoteuszem Nowakiem, podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego omawia tematy związane z sytuacją polskiej giełdy. Oto, czego się dowiedzieliśmy:

Polska giełda okiem Jarosława Dominiaka

Jarosław Dominiak uważa, iż “to czy inwestor jest aktywny na rynku i czy chce zwiększać na nim swoje zaangażowanie jest w dużej mierze pochodną tego, czy uważa on ten rynek za konkurencyjny, przejrzysty i uczciwy”.

Zdaniem prezesa Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych problemem wielu polskich spółek jest zaś fakt, że dla ich zarządów priorytetem nie jest pomnażanie wartości dodanej dla wszystkich akcjonariuszy. Często drenują oni bowiem zyski na rzecz większościowych akcjonariuszy.

Jarosław Dominiak zaznaczył, iż aby takie nieuczciwe działania nie miały miejsca, konieczny jest sprawnie działający nadzorca oraz – jako ostateczne rozwiązanie – sprawny wymiar sprawiedliwości.

Dziś absolutnie nie mamy z tak efektywnym działaniem regulacyjnym do czynienia, co sprawia, że inwestorzy indywidualni nie chcą zwiększać swojego zaangażowania na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Dla porównania, na większych i bardziej dojrzałych rynkach giełdowych, spółki znacznie bardziej szanują inwestorów indywidualnych, dbają o nich, są w pełni otwarci na dialog z nimi oraz na ich uwagi – choć ich udział w akcjonariacie jest jeszcze mniejszy.

Firmy notowane na dojrzałych rynkach zauważyły już bowiem, że w długim horyzoncie czasowym przychylność inwestorów indywidualnych jest bezcenna.

Zmiany na rynku z perspektywy prezesa Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych

Jarosław Dominiak stwierdził, że zmiany na polskim rynku giełdowym przebiegają bardzo powoli i kwestia skutecznego zaktywizowania inwestorów indywidualnych najprawdopodobniej zajmie kilka dziesięcioleci, gdyż najpierw to emitenci w Polsce muszą zwrócić większą uwagę na inwestorów indywidualnych, zamiast ich pomijać.

Programy lojalnościowe okiem Jarosława Dominiaka

Jarosław Dominiak oznajmił, że najlepszym sposobem na docenienie akcjonariuszy jest przygotowanie dla nich specjalnych programów lojalnościowych.

Tego typu programy dla akcjonariuszy funkcjonują na całym świecie, w Polsce zaś takie rozwiązanie wprowadził wyłącznie Orlen i w ten sposób koncern skutecznie zaktywizował inwestorów, rozwiązanie to sprawdza się fantastycznie.

Zobacz więcej

Polecamy

Sfinks omawia rok 2023 - Sylwester Cacek, Prezes Zarządu

Prezentacja wyników Sfinks Polska, Sylwester Cacek – Prezes Zarządu

0
Sylwester Cacek, Prezes Zarządu Sfinks Polska ocenia i podsumowuje miniony rok, a także omawia strategię na kolejne lata i segment sprzedaży dań gotowych. Jaka...
Telewizja Biznesowa - AI

Polski biznes w erze AI: jak sztuczna inteligencja stymuluje innowacje?

0
W najnowszym odcinku programu "Biznes Focus" emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej, Cezary Andrzejczyk i Piotr Frankowski omawiali rozwój sztucznej inteligencji (AI) w biznesie. Od...
Ambra Robert Ogór

Robert Ogór, prezes zarządu AMBRA S.A. na antenie Telewizji Biznesowej

0
Robert Ogór, Prezes Zarządu AMBRA w najnowszej rozmowie z Tymoteuszem Nowakiem, redaktorem naczelnym Telewizji Biznesowej omawia sytuację na rynku alkoholi. Oto, czego się dowiedzieliśmy. https://youtu.be/OLfBMDhOwSc?si=4ATi1RYqRTVx-jSN Jakie...