Andrzej Kaczmarek, Prezes Zarządu Stalexport Autostrady SA, w rozmowie z redaktorem naczelnym Telewizji Biznesowej, Tymoteuszem Nowakiem, omawia tematy związane z przekazaniem koncesji na autostradę A4 do strony publicznej. Skąd wynika brak regulacji w sprawie przyszłości autostrad? Przekonamy się poniżej:
Zwrot autostrady A4 do strony publicznej okiem Andrzeja Kaczmarka
Andrzej Kaczmarek zwrócił uwagę, że “Stalexport Autostrady ma już tylko trzy lata, aby przekazać autostradę stronie publicznej. Zadanie to wymaga bardzo dużo specyficznej pracy. Spółka jest bowiem zobowiązana przekazać tę drogę w bardzo dobrym stanie technicznym, co narzuca konieczność zintensyfikowania procesów modernizacyjnych”.
Działania te obecnie oczywiście negatywnie przekładają się na komfort jazdy – lecz w tym przypadku tylko w minimalnym stopniu – i pochłoną ponad 0,5 miliarda złotych.
Darmowe autostrady z perspektywy prezesa Stalexport Autostrady SA
Andrzej Kaczmarek stwierdził, że “w Polsce nadal nie ma docelowego modelu dotyczącego opłat za autostrady lub ich braku. Pewnym jest jednak, że naszego kraju nie stać, aby infrastruktura drogowa była bezpłatna”.
Warto przy tym zaznaczyć, iż zagraniczne doświadczenia pokazują, że gdy autostrady stają się darmowe, to ruch na nich rośnie skokowo z dnia na dzień. W przypadku Hiszpanii mieliśmy ostatnio do czynienia ze wzrostem ruchu aż o 70%.
Co gorsza, koszty utrzymania autostrad każdego roku stanowią wartość rzędu od 50 do 100 milionów złotych, a tych wydatków nie da się uniknąć. Co gorsza, darmowe autostrady stają się bardziej niebezpieczne i mniej przyjazne dla ludzi.
Przebudowa autostrady A4 okiem prezesa Stalexport Autostrady SA
Andrzej Kaczmarek oznajmił, że “do rozbudowy autostrady A4 niezbędna jest decyzja ze strony reprezentantów Skarbu Państwa. Plan rządowy przesuwa natomiast ten plan dopiero na okres po zakończeniu koncesji – konkretnie rzecz biorąc na 2028 rok”.
Jednak zdaniem prezesa Stalexport Autostrady SA rozbudowa autostrady A4 o jeden lub dwa pasy, biorąc pod uwagę potrzeby gospodarcze, militarne, samorządów lokalnych i obywateli, powinna zostać przeprowadzona już dawno temu. Każdy rok przeprowadzenia tego projektu naprawdę ma więc znaczenie.
Andrzej Kaczmarek o przyszłości Stalexport
Andrzej Kaczmarek wskazał, że “Stalexport Autostrady jest typowym podmiotem, który pracuje na bazie umowy partnerstwa publiczno-prywatnego i w tym kierunku spółka widzi swoją przyszłość. W tym momencie nie ma jednak w Polsce zachęt dla firm z kapitałem prywatnym do finansowania rozwoju i utrzymania infrastruktury”.
Prezes Stalexport Autostrady SA wierzy zatem, że Polska powinna wrócić do tego typu modelu biznesowego, gdyż nasz kraj ma bardzo niski, jak na państwo europejskie, udział kapitału prywatnego w infrastrukturze.
W efekcie, Stalexport Autostrady nie myśli o funduszach europejskich, lecz o tym, jak wykorzystać swoje unikalne know-how w naszym kraju. Aby jednak tego dokonać, niezbędna jest wola do współpracy strony rządowej.