Piotr Jeleński, Prezes Zarządu Asseco South Eastern Europe SA opowiada o rozwoju usług płatniczych i przestrzeni na nowe rozwiązania, a także o ekspansji na rynek indyjski. W jakim celu powołana została spółka Payten i jakie trendy są interesujące dla Asseco South Eastern Europe? Przekonamy się poniżej:
Czy na rynku płatności jest jeszcze miejsce na nowe rozwiązania?
Piotr Jeleński oświadczył, że “zawsze jest miejsce – tylko trzeba być elastycznym i wpasować się w trendy rynkowe. Aby odnieść sukces trzeba jednak wytrzymać finansowo okres rozwoju i inwestycji, aby nabrać wystarczającej skali, dzięki której biznes ten jest dochodowy”.
Każdy rynek rządzi się swoimi prawami – jak to pogodzić?
Piotr Jeleński oznajmił, że “konsumentowi jest wszystko jedno – ma być prosto i szybko. Kwestia bezpieczeństwa leży zaś po stronie dostawcy usługi i przede wszystkim regulatora, to on musi upewnić się, że usługa działa w sposób odpowiedni dla danego rynku”.
Co ciekawe, w celu ujednolicenia własnych usług płatniczych w różnych regionach świata Asseco powołało spółkę Payten.
Dlaczego Asseco patrzy na rynek indyjski?
Piotr Jeleński wyjaśnił, że “Indie to największy na świecie rynek, jeśli chodzi o ilość ludzi. Co więcej, jest to rynek rozwijający się, dzięki czemu zamożność przeciętnego klienta z tego kraju będzie w kolejnych latach rosła kilkakrotnie. A ten wzrost zamożności będzie musiał zostać obsłużony odpowiednimi usługami – na przykład od Asseco”.
Jak Asseco określa potencjał do rozwoju w Indiach?
Piotr Jeleński stwierdził, że “na średnim i małym rynku Asseco SEE chce być jednym z trzech największych graczy. Na dużo większym rynku, takim jak Indie, wystarczy, aby spółka była w czołowej trzydziestce, a i tak będzie dobrze tam zarabiać, dlatego należałoby taki udział traktować jako sukces”.
Za jakimi trendami Asseco będzie podążać w 2025 roku?
Piotr Jeleński poinformował, że “Asseco podąża za tym, aby być coraz mocniej obecne w płatnościach internetowo-mobilnych w e-commerce. Ponadto, spółka chce dostarczać bezpośrednio usługę sprzedawcom, gdyż zapewnia to dużo większą dywersyfikację i możliwość dokładania usług o większej wartości dodanej, budujących lojalność klienta”.
Czy nowe usług będą rozwiązaniem dla Banków Spółdzielczych w pierwszej kolejności?
Piotr Jeleński zaznaczył, że “najpierw Asseco pójdzie ze swoimi nowymi usługami do sprzedawców, i punktów handlowych. Dla banków spółka oferuje zaś usługi na zasadzie rozwiązań płatniczych, z których instytucje te korzystają płacąc za transakcje. Przy takiej usłudze Asseco jest niewidoczne dla końcowego klienta”.
Jak AI wpływa na system płatniczy?
Piotr Jeleński podkreślił, że “sztuczna inteligencja wpływa przede wszystkim na ekosystem wokół płatności – między innymi na bezpieczeństwo, gdyż AI pomaga w profilowaniu klienta. Ponadto, sztuczna inteligencja potrafi bardzo skutecznie pomagać sprzedawcom w zachęcaniu klientów do zakupu danego produktu”.