Adam Tychmanowicz, Prezes Zarządu Neptis SA – spółki znanej z rozwiązania dla kierowców, systemu Yanosik, w rozmowie z redaktorem Telewizji Biznesowej, Marcinem Podlackim, omawia działalność firmy, etapy ewolucji Yanosika, a także model biznesowy i sposoby monetyzacji produktu.
Czy Neptis wejdzie na parkiet główny Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie? Przekonamy się poniżej:
Działalność i historia Neptis z perspektywy Adama Tychmanowicza
Adam Tychmanowicz wyjaśnił, że “Neptis jest właścicielem i operatorem systemu Yanosik. Domeną działalności spółki jest zatem wspieranie kierowców za pomocą dostarczania informacji drogowych w aplikacji na systemy Android i iOS. Aplikacja ta może pochwalić się ponad dwoma milionami aktywnych użytkowników”.
Co ciekawe, Yanosik – zanim stał się bardzo popularną aplikacją – był specjalnym urządzeniem, na bazie którego Neptis budował społeczność wzajemnie informujących się kierowców o zagrożeniach na drogach. Aplikacja pojawiła się zaś po około dwóch latach działalności firmy.
Warto dodać, że spora część użytkowników systemu Yanosik nadal używa dedykowanego urządzenia, a nie aplikacji. W rezultacie na rynku mamy już ponad 100 tysięcy urządzeń Yanosik. Co istotne, po ich zakupie, użytkownik takiego urządzenia opłaca abonament.
Należy również mieć świadomość, że Neptis w swojej ofercie ma również platformę do monitoringu pojazdów Flotis, usługi b2b, sprzedaż zagregowanych danych oraz usługi reklamowe. Dywersyfikacja przychodów spółki jest zatem dość szeroka.
Wyróżniki systemu Yanosik okiem prezesa Neptis
Adam Tychmanowicz wytłumaczył, że “Yanosik stanowi nie tylko narzędzie nawigacyjne, ale informuje również o zagrożeniach na polskich drogach, uwzględniając polskie realia. Platforma ta staje się zatem asystentem polskiego kierowcy i oferuje szeroki zakres informacji”.
Na przykład, Yanosik umożliwia nie tylko nawigowanie i informowanie o zdarzeniach drogowych, ale również posłuchanie dedykowanego kierowcom radia, dokonywanie opłat, zakup winiet, wystawienie samochodu na sprzedaż czy pobranie historii pojazdów.
Adam Tychmanowicz o działaniu aplikacji Yanosik
Adam Tychmanowicz oznajmił, że “Yanosik charakteryzuje się ogromną społecznością kierowców, którzy wzajemnie informują się o zagrożeniach drogowych. Informacje te są wysyłane z ich urządzeń na serwer. Następnie osoba znajdująca się w danej lokalizacji z odpowiednim wyprzedzeniem uzyskuje tę informację”.
Co istotne, w zależności od prędkości z jaką się poruszamy, zmienia się dystans, z jakiego otrzymamy daną informację. Serwer przetwarza więc te informacje w czasie rzeczywistym.
Prezes Neptis o bazie klientów i modelu biznesowym
Adam Tychmanowicz zaznaczył, że “idea Yanosika oparta jest o społeczność. Spółka stawia więc na to, aby każdy kierowca mógł być członkiem tej społeczności – dlatego bariera wejścia jest obniżona do minimum. W praktyce, z aplikacji Yanosik można korzystać bez jakichkolwiek zobowiązań finansowych”.
Podstawowe funkcjonalności Yanosika są zatem dostępne dla każdego, kto posiada smartfona z włączoną transmisją danych. Neptis zamierza pozostać przy tym modelu biznesowym, ale jednocześnie oferuje swoim użytkownikom wersję płatną Yanosika, która pozbawiona jest warstwy reklamowej. Wersja ta zyskuje na popularności.
Jednym ze źródeł przychodów spółki są z kolei urządzenia Yanosik oraz abonament za ich użytkowanie. Kolejne źródło przychodów wiąże się z zakupami winiet, ubezpieczeń, historii pojazdu w aplikacji Yanosik, a także z platformą ogłoszeniową, na której możemy kupić lub sprzedać samochód z poziomu aplikacji.
Jak nietrudno się domyślić, źródło przychodów stanowią również reklamodawcy. Yanosik może się bowiem poszczycić unikalną grupą odbiorców – są nią w zasadzie wyłącznie kierowcy, co stanowi dużą przewagę na rynku reklamowym.
Mało tego, Neptis również monetyzuje zagregowane, odpersonalizowane dane dotyczące ruchu i obciążenia polskich dróg. Z tego ciekawego rozwiązania korzysta już kilka polskich miast. Warto też dodać, że Yanosik jako pierwszy na polskich drogach zaproponował ubezpieczenie korelujące stawkę ubezpieczeniową kierowcy z jego zachowaniem na drodze.
Adam Tychmanowicz o ostatnich danych statystycznych z systemu Yanosik
Adam Tychmanowicz poinformował, że polscy kierowcy jeżdżą coraz więcej. W lipcu Yanosik zanotował wzrost ilości przejechanych przez użytkowników kilometrów o 10% rok do roku. Liczba aktywnych użytkowników w tym okresie wzrosła zaś o 4%, a nowych użytkowników – o 10%. Ilość wypadków zwiększyła się natomiast o 16%, a robót drogowych – aż o 80%.
Adam Tychmanowicz wskazał ponadto, że skokowe wzrosty ilości aktywnych w danym momencie użytkowników występują zawsze przed długimi weekendami oraz na ich zakończenie.
Prezes Neptis o implementacji sztucznej inteligencji
Adam Tychmanowicz oświadczył, że “sztuczna inteligencja jest niezbędna. W efekcie, Neptis wykorzystuje rozwiązania AI w swojej codziennej pracy oraz w zarządzaniu informacjami, które spółka proponuje swoim użytkownikom. Co więcej, firma będzie coraz silniej implementowała i wykorzystywała te narzędzia”.
Adam Tychmanowicz o zmianie parkietu notowań
Adam Tychmanowicz oznajmił, że “Neptis jest gotowy od strony formalnej, aby przejść na rynek główny Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka nie doceniła jednak świadomości inwestorów. W praktyce spółka nie jest rozpoznawana jako operator systemu Yanosik”.
Adam Tychmanowicz wskazał zatem, że “teraz, przed wejściem na rynek główny Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, Neptis musi odrobić tę pracę. Spółka ma jednak plany, aby w najbliższej przyszłości dokonać tego kroku”.