XTPL na drodze do globalnego przełomu

Filip Granek oraz Jacek Olszański – przedstawiciele zarządu XTPL SA, w rozmowie z redaktorem naczelnym Telewizji Biznesowej, Tymoteuszem Nowakiem, omawiają tematy związane z wynikami i bieżącą działalnością spółki, a także przyjętą w ubiegłym roku strategią.

Jak przebiega realizacja strategii XTPL? Jakie są najbliższe plany spółki? Przekonamy się poniżej:

Zarząd XTPL o wynikach spółki

Filip Granek wyjaśnił, że “XTPL jest w trakcie rozpoczętego ponad rok temu okresu strategicznego, który w 2026 ma doprowadzić do znaczącego przeskalowania biznesu i dojścia do sprzedaży na poziomie 100 milionów złotych. 2024 rok jest okresem przejściowym i przygotowawczym w dochodzeniu do tej strategii”.

Spółka cieszy się jednak, że w pierwszym półroczu 2024 dostarczyła urządzenia Delta Printing System do sześciu klientów i sprzedała moduły drukujące nakierowane na przemysłowe wdrożenia. XTPL pokazał, że ma już klientów komercyjnych z wielu regionów, działających w różnych branżach.

Jacek Olszański dodał, że sprzedaż wzrosła w stosunku do zeszłego roku, a jej struktura jest bliższa temu, co spółka zakłada w strategii – praktycznie całość sprzedaży jest już generowana ze sprzedaży urządzeń i materiałów eksploatacyjnych do nich.

Sytuacja XTPL i kolejny krok rozwoju okiem Filipa Granka

Filip Granek wytłumaczył, że “XTPL jest już po pewnym etapie rozwinięcia nowej technologii, która jest globalnie konkurencyjna. Spółka w ostatnich latach uproduktowiła tę technologię i obroniła ją z punktu widzenia własności intelektualnej – o czym świadczy 37 przyznanych międzynarodowych patentów”.

W rezultacie, spółka dostarczyła na rynek już prawie 30 urządzeń Delta Printing System. Trafiły one do zarówno klientów akademickich, jak i przemysłowych, pracujących w obszarze półprzewodników, wyświetlaczy, mikroelektroniki, bioelektroniki i komunikacji 5G i 6G w ponad 20 krajach.

W następnym, kluczowym krokiem z punktu widzenia budowania długotrwałej wartości organizacji, jest wdrożenie przemysłowe – czyli wyjście poza rzeczywistość badawczo-rozwojową i wejście w masową produkcję nowoczesnej elektroniki.

Obecnie spółka jest blisko decyzji jej klientów o włączeniu technologii XTPL do masowej produkcji już w czterech projektach – w Chinach, Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych i na Tajwanie. Projekty te dotyczą branży wyświetlaczy, półprzewodników i płytek PCB.

W tych czterech projektach XTPL jest już na etapie utworzonego i działającego dużego prototypu maszyny przemysłowej, w której środku jest zaszyta głowica drukująca spółki – klient integruje zaś ten komponent w swojej maszynie przemysłowej i go testuje.

Zarząd XTPL jest zadowolony z tempa tych postępujących prac. Zarząd spółki spodziewa się, że najpóźniej w 2025 roku ostatecznie dojdzie do około dwóch wdrożeń, które będą zasilać sprzedać XTPL.

Filip Granek o zagranicznych wdrożeniach projektów

Filip Granek oznajmił, że “wszystkie projekty, jakie realizuje XTPL, nie konkurują ze sobą, więc sukces jednego projektu nie oznacza zakończenia równoległych projektów. Każdy z tych projektów ma zatem niezależny potencjał”.

Technologia XTPL to technologia platformowa, która po odniesieniu sukcesu we wdrożeniu przemysłowym może doprowadzić do znacznie większej ilości wdrożeń niż 4 czy nawet 40. Każdy z czterech realizowanych obecnie projektów jest od siebie niezależny i każdy z nich ma potencjał na sukces.

Uwiarygodnienie XTPL z perspektywy Filipa Granka

Filip Granek wskazał, że “XTPL widzi potrzebę uwiarygodnienia się spółki na rynku. Firma z sukcesem uwiarygodniła się już w segmencie badań i rozwoju, teraz musi ona udowodnić, że potrafi przeprowadzić pierwsze wdrożenie przemysłowe. Na dziś, w ocenie zarządu, najbliżej wdrożenia są projekty w Korei Południowej i w Chinach”.

Co więcej, XTPL prowadzi około 20 rozmów na różnym etapie zaawansowania o wdrożeniach. Długofalowy potencjał spółki jest zaś wielokrotnością tych 20.

Prezes XTPL o etapie zaawansowania projektów

Filip Granek poinformował, że XTPL posiada autorską, pięciostopniową skalę, która ma tłumaczyć zaawansowanie danego projektu. Co istotne, każdy z tych pięciu etapów dzieli się jeszcze na wiele podetapów, które między poszczególnymi projektami mogą się różnić.

Cztery wyżej wspomniane projekty są już jednak na ostatnim etapie, tuż przed wdrożeniem. W tych projektach, po zaawansowanej ewaluacji technologii, klienci podjęli decyzje o zainwestowaniu dużych środków i budowie prototypowych przemysłowych maszyn w oparciu o technologię XTPL.

Co więcej, XTPL może się pochwalić również około 20 projektami na etapie wcześniejszej ewaluacji. W ich przypadku, albo laboratorium XTPL współpracuje z laboratorium klienta i wykonuje testy na odległość, albo klient zakupił demonstracyjną maszynę Delta Printing System i sam prowadzi część prac ewaluacyjnych.

Jacek Olszański o środkach na realizację planów inwestycyjnych

Jacek Olszański przekazał, iż “XTPL tak oszacował program inwestycyjny, że pozyskanie 10 milionów złotych w ramach pierwszego, dynamicznego etapu spółka ma już za sobą. Co istotne, to nie były wyłącznie inwestycje rzeczowe, ale również inwestycje w strukturę i kompetencje, co ma swoje odzwierciedlenie w kosztach operacyjnych”.

Teraz XTPL ma przed sobą plan pozyskania kolejnych 24 milionów złotych. Spółka chce zamknąć ten proces do końca bieżącego roku, teraz analizuje ona dostępne rozwiązania, z silnym naciskiem na finansowanie dłużne oraz finansowanie eksportu.

Sprzedaż urządzeń okiem Jacka Olszańskiego

Jacek Olszański przyznał, że “zarząd XTPL chciałby sprzedawać więcej urządzeń, tempo nie jest tak duże, jakie zakładano. Doszło bowiem do przesunięcia, związanego z proceduralną stroną kontrahentów”.

Część klientów występuje o granty, inni sprawdzają certyfikację urządzeń XTPL na danym rynku, co zabiera dużo czasu. W efekcie, sprzedaż urządzeń spółki skumuluje się w czwartym kwartale oraz przesunie się na 2025 rok.

Realizacja strategii 2023-2026 z perspektywy zarządu XTPL

Filip Granek oświadczył, że “XTPL zamyka już pierwszy etap realizacji strategii 2023-2026. Etap ten był nastawiony na przygotowanie organizacji od strony działań sprzedażowych, badawczo-rozwojowych oraz produkcyjnych”.

Spółka dokonała już istotnych rekrutacji w obszarze sprzedaży, zwiększyła zespół, otworzyła obszar sprzedaży w Bostonie, który już z sukcesem obsługuje sprzedażowo klientów w Ameryce Północnej. Ponadto, XTPL poszerzył grono dystrybutorów na Tajwanie.

Co więcej, spółka -zgodnie ze strategią – realizuje wzmocnioną obecność na międzynarodowych wydarzeniach branżowych z obszaru półprzewodników, nowoczesnych wyświetlaczy i elektroniki drukowanej.

Dodatkowo, XTPL zmienił swoje produkcyjne oblicze. Dział produkcji urządzeń i materiałów eksploatacyjnych został wydzielony, spółka stworzyła komórkę kontroli jakości i zespół instalatorów, skróciła cykl produkcyjny oraz zwiększyła swoje możliwości produkcyjne, co ją mocno przybliża możliwości zrealizowania strategii 2023-2026.

XTPL również nie zapomina o rozwoju i już dziś inkubuje oraz rozwija kolejne produkty, które mogą pozwolić poszerzyć paletę zastosowań technologii spółki, a także odnajdywać nowe rynki.

Między innymi XTPL dostarczył już nową formulację nanotuszu, opartą na cząstkach złota oraz opracował nowe rozwiązania software’owe, wzmacniające moduły Delta Printing System do druku w maszynach przemysłowych. Rozwiązania te będą wdrażane w czwartym kwartale.

Zobacz więcej

Polecamy

Sfinks omawia rok 2023 - Sylwester Cacek, Prezes Zarządu

Prezentacja wyników Sfinks Polska, Sylwester Cacek – Prezes Zarządu

0
Sylwester Cacek, Prezes Zarządu Sfinks Polska ocenia i podsumowuje miniony rok, a także omawia strategię na kolejne lata i segment sprzedaży dań gotowych. Jaka...
Telewizja Biznesowa - AI

Polski biznes w erze AI: jak sztuczna inteligencja stymuluje innowacje?

0
W najnowszym odcinku programu "Biznes Focus" emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej, Cezary Andrzejczyk i Piotr Frankowski omawiali rozwój sztucznej inteligencji (AI) w biznesie. Od...
Ambra Robert Ogór

Robert Ogór, prezes zarządu AMBRA S.A. na antenie Telewizji Biznesowej

0
Robert Ogór, Prezes Zarządu AMBRA w najnowszej rozmowie z Tymoteuszem Nowakiem, redaktorem naczelnym Telewizji Biznesowej omawia sytuację na rynku alkoholi. Oto, czego się dowiedzieliśmy. https://youtu.be/OLfBMDhOwSc?si=4ATi1RYqRTVx-jSN Jakie...