Unibep i Digital Network – analiza fundamentalna spółek z GPW

Konrad Książak, bloger i ekspert od inwestowania, w swoim cotygodniowym programie na antenie Telewizji Biznesowej, analizuje dwie spółki dwie spółki, w których w ostatnich latach wiele się pozmieniało.

Unibep dodał nowy segment i zmienił prezesa. Z kolei Digital Network całkowicie poświęcił się jednemu segmentowi, a efekty tego widzimy obecnie. Czy takie zmiany wyszły spółkom na dobre? Oto, czego się dowiedzieliśmy:

Analiza fundamentalna Grupy Unibep

Grupa Unibep znana jest przede wszystkim z generalnego wykonawstwa. Spółka ta zajmuje się jednak również budownictwem energetyczno-przemysłowym, drogowo-mostowym i modułowym, a także prowadzi działalność deweloperską.

W kwietniu 2023 roku prezesem Grupy Unibep został Dariusz Blocher – wcześniejszy prezes Grupy Budimex i jeden z twórców jej wielkiego sukcesu. Inwestorzy pozytywnie ocenili tę zmianę na stanowisku prezesa Grupy Unibep, jej akcje wtedy odnotowały znaczący wzrost.

Konrad Książak zaznaczył ponadto, że przychody Grupy Unibep konsekwentnie rosną rok do roku. Zysk operacyjny utrzymuje się zaś od lat na stabilnym poziomie. Wyjątkiem okazał się 2023 roku, który okazał się bardzo trudny dla branży z powodu skokowego wzrostu cen materiałów budowlanych i podwykonawstwa, grupa poniosła w nim stratę.

Konrad Książak o wynikach Grupy Unibep w I kwartale 2024 r.

Pierwszy kwartał 2024 roku był dla Grupy Unibep udany – w tym okresie wypracowała ona 82 miliony złotych zysku netto, lecz wynikał on przede wszystkim ze zjawiska jednorazowego, którym było przekwalifikowanie nieruchomości gruntowych z zapasów do nieruchomości inwestycji ze względu na zmianę założeń co do wykorzystania tych gruntów.

W rezultacie, nie wliczając tego zdarzenia jednorazowego, Grupa Unibep w pierwszym kwartale poniosła niewielką stratę netto, co i tak jest lepszym wynikiem od zanotowanego w poprzednich dwóch kwartałach. Przychody w ujęciu rocznym jednak spadły.

Co istotne, w opisywanym okresie rentowność Grupy Unibep w segmencie kubaturowym, deweloperskim i energetyczno-przemysłowym spadła, natomiast w infrastrukturze i budownictwie modułowym marżowość się poprawiła. W rezultacie, średnia rentowność w ujęciu rocznym jednak obniżyła się.

Warto też zauważyć, że Grupa Unibep może dziś pochwalić się portfelem zamówień na poziomie 3,9 miliarda złotych. Rok wcześniej jego wartość sięgała 3,6 miliarda PLN. Co więcej, według informacji przekazywanych przez zarząd, 2024 rok powinien być już dużo lepszy do Grupy Unibep, gdyż powróci ona do dobrych rentowności.

Według prognoz grupy, wynik operacyjny, liczony jako procent od sprzedaży, ma w całym 2024 roku mieścić się w przedziale od 1% do 1,5%. Konrad Książak również sądzi, że “działania zarządu przynoszą obecnie spodziewany pozytywny efekt, dlatego Unibep powinien już sobie radzić coraz lepiej”.

Analiza fundamentalna spółki Digital Network

Digital Network to spółka działająca na rynku cyfrowej reklamy zewnętrznej. Segment ten rozwija się bardzo dynamicznie. Coraz większa część rynku reklamowego do niego przechodzi, a na dodatek ogólne wydatki na reklamy w ostatnich latach konsekwentnie rosną.

Warto również zaznaczyć, że przez ostatnie dwanaście miesięcy akcje spółki wzrosły aż o 343%. Natomiast kapitalizacja rynkowa Digital Network wynosi w tej chwili 201 milionów złotych.

W 2023 roku, odliczając jednorazowe zdarzenie którym była sprzedaż spółki naEKRANIE.pl za ponad 7 milionów PLN, Digital Network wypracowało około 20 milionów złotych zysku netto. Co więcej, przychody spółki rosną w ostatnich latach o ponad 30% rocznie.

Ponadto, Digital Network uchwaliło już politykę dywidendową na lata 2024-2025. Za 2024 rok spółka zamierza wypłacić inwestorom co najmniej 20 milionów złotych dywidendy, z czego połowa tych środków ma trafić do akcjonariuszy już w grudniu.

Na wypłatę dywidendy ma zostać przeznaczone od 75% do 100% jednostkowego zysku netto. Na dodatek, dywidenda ta zostanie powiększone o niepodzielone zyski z lat ubiegłych.

Warto też dodać, że w pierwszym kwartale 2024 roku sprzedaż Digital Network wzrosła 25% w ujęciu rocznym, zysk operacyjny zwiększył się o 89%, zaś zysk netto był aż o 149% wyższy od ubiegłorocznego.

Mało tego, Konrad Książak uważa, że “marża spółki, która już jest bardzo wysoka, jeszcze może się poprawić, ponieważ Digital Network umacnia się na pozycji lidera rynku cyfrowej reklamy zewnętrznej w Polsce”.

Konrad Książak o ABB na akcje Digital Network

Należy jednak zwrócić uwagę, że w czerwcu akcjonariusze Digital Network rozpoczęli przyspieszoną budowę księgi popytu (ABB) na sprzedaż do 635 844 akcji. Swoje papiery wartościowe sprzedawał w ten sposób duży akcjonariusz spółki – Epicom ltd. oraz prezeska Digital Network – Agnieszka Godlewska.

Co ciekawe, ABB się nie udało. Akcjonariusze odstąpili od sprzedaży akcji w ramach przyspieszonej budowy księgi popytu. Wydaje się więc, że po prostu nie było chętnych na zakup akcji, co stanowi jednoznacznie negatywną informację dla spółki.

W tej chwili pytanie brzmi czy wyżej wymienieni akcjonariusze nie będą wkrótce zamierzali znowu przeprowadzić ABB. Inwestorzy muszą więc mieć świadomość, iż w Digital Network mamy dziś akcjonariuszy, którzy chcą sprzedaż duży pakiet akcji. Popytu od strony dużych inwestorów zaś brakuje.

Co ciekawe, nieudane ABB nie wywołało żadnej paniki na wykresie akcji Digital Network. Kurs spółki cały czas zachowuje się stabilnie. Zdaniem Konrada Książaka “wszystko wskazuje na to, że rynek wciąż mocno wierzy w rozwój tego biznesu”.

Zobacz więcej

Polecamy

Telewizja Biznesowa - AI

Polski biznes w erze AI: jak sztuczna inteligencja stymuluje innowacje?

0
W najnowszym odcinku programu "Biznes Focus" emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej, Cezary Andrzejczyk i Piotr Frankowski omawiali rozwój sztucznej inteligencji (AI) w biznesie. Od...
Na czym polega biznes WP?

Na czym polega biznes WP? Jacek Świderski – Prezes Zarządu

0
Jacek Świderski, Prezes Zarządu Wirtualna Polska Holding SA, opowiada o najważniejszych liniach biznesowych, a także rozwoju Grupy Kapitałowej Wirtualna Polska Holding w kolejnych latach....
Debata - inwestor indywidualny się nie liczy. Serio?

Debata: Inwestor indywidualny się nie liczy?

0
W ramach Dnia Inwestora Indywidualnego, który odbył się podczas konferencji Invest Cuffs 2024 odbyła się debata ekspercka pod tytułem: “Inwestor indywidualny się nie liczy....