W najnowszym wywiadzie redaktor naczelny Telewizji Biznesowej, Tymoteusz Nowak rozmawia z Szymonem Negaczem, założycielem WiseGroup. Ekspert prezentuje drogowskazy i wskazówki dla przedsiębiorców. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Jak Szymon Negacz rozwijał SellWise podczas kryzysu?
Szymon Negacz oznajmił, że “w 2020 roku, podczas kryzysu, wydatki na szkolenia, marketing i HR zostały ucięte jako pierwsze. Mimo wszystko od SellWise klienci wtedy nie odchodzili, ponieważ spółka ta zajmowała się rozwiązywaniem problemów. W tym okresie SellWise zaczęło zatem się dynamicznie rozwijać”.
Skąd biorą się problemy ze sprzedażą w firmach?
Szymon Negacz wyjaśnił, że w działach sprzedaży w firmach pojawiają się przestarzałe procedury oraz złe przyzwyczajenia, które nie przystają do aktualnego rynku i zmian na nim zachodzących. Jeżeli dyrektorzy i menedżerowie nie dostosowują działu sprzedaży do realiów rynkowych, to pojawiają się problemy.
Jakie błędy popełniają polscy przedsiębiorcy w sprzedaży?
Szymon Negacz oświadczył, że “najczęściej popełnianym błędem w sprzedaży jest absolutny brak rzeczywistej strategii biznesowej całego przedsiębiorstwa. Często przedsiębiorcy mylą bowiem strategie z celami strategicznymi”.
Kolejnym błędem są niewłaściwe założenia strategii sprzedaży i marketingu lub całkowity brak takiej strategii. Muszą one być dopasowane do głównej intencji firmy, czyli ustalać do jakich klientów nasze działania będą skierowane i w jaki sposób, aby były one skuteczne.
Trzecim kluczowym błędem jest brak jakichkolwiek technologii skutecznie wdrożonych w dziale handlu.
Czy polskie firmy nadążają za trendami sprzedaży?
Szymon Negacz zwrócił uwagę, że “zachowanie klientów w trakcie procesu zakupowego się zmienia. Znaczenie handlowca i niektórych kanałów pozyskiwania klientów zatem spada, ponieważ klient zachowuje się inaczej i uczy się samodzielnie pozyskiwać informacje. Do tego procesu trzeba się dostosować”.
Czy reklamy zewnętrzne w Polsce staną się przeszłością?
Szymon Negacz podkreślił, że “w sektorze B2B marketing najczęściej kojarzy się z szeroko targetowaną reklamą. W rzeczywistości jednak reklamy zewnętrzne nie działają, dlatego w Europie Zachodniej się z nich rezygnuje”.
Jak zbudować skuteczną strategię marketingową?
Szymon Negacz wytłumaczył, iż “aby zbudować skuteczną strategię marketingową niezbędna jest zastanowienie się, w jaki sposób możemy zyskać uważność klientów i co możemy im dać w prezencie, aby zechcieli się tą uważnością odwdzięczyć. Ponadto, zadaniem skutecznej strategii marketingowej jest odpowiadanie na intencje klientów”.
Czy Polska obecnie przeżywa kryzys gospodarczy?
Szymon Negacz poinformował, że w 2024 roku w Polsce możemy dostrzec duże problemy w wielu branżach – między innymi w sektorze software i IT, logistyce, automotive czy produkcji oraz przemyśle. W efekcie, trudniejszej sytuacji niż teraz na rynku w ostatnich latach absolutnie nie było.
Czy są strategie biznesowe, które chronią przed kryzysem?
Szymon Negacz stwierdził, że kluczem do sukcesu jest badanie grup klientów w Europie, aby dowiedzieć się, które z nich będą wzrastać. Należy zatem zbudować odpowiedni program strategiczny, dostosowany do takiego trudnego okresu.
Jak WiseGroup pomaga biznesom i jakie usługi oferuje?
Szymon Negacz oznajmił, że “WiseGroup zajmuje się poprawianiem biznesów w różnych obszarach, które nie mają się dobrze. Przede wszystkim działania WiseGroup koncentrują się na obszarach marketingu i sprzedaży w polskich firmach”.
WiseGroup może pomóc w zbudowaniu strategii i kompetencji w zespole sprzedaży oraz marketingu, a także w rekrutacji pracowników do tych obszarów, a nawet w ich automatyzacji. W rezultacie WiseGroup kompleksowo podchodzi do zmian w stronie sprzedażowej i marketingowej biznesu.