W najnowszym wywiadzie Marek Klapa, redaktor Telewizji Biznesowej, porozmawiał z Grzegorzem Chudkiem, dyrektorem zarządzającym w Accenture, na temat generatywnej sztucznej inteligencji w bankowości. Jak będzie wyglądała AI w kolejnych latach? W którą stronę ewoluuje sztuczna inteligencja? Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Czym jest generatywna sztuczna inteligencja?
Sztuczna inteligencja to modele matematyczne, które powstały kilkadziesiąt lat temu. Następnie były one rozwijane jako sieci neuronowe. Jednak moce obliczeniowe były wtedy zbyt małe, aby móc efektywnie korzystać ze sztucznej inteligencji.
Co istotne, klasyczna sztuczna inteligencja to modele, które musimy nauczyć, aby były w stanie wykonywać pewne czynności. Z kolei generatywna AI, o której mówi się przez ostatnie 1,5 roku, charakteryzuje się tym, że model ten już jest nauczony i potrafi się naturalnie komunikować z ludźmi.
Jak wykorzystuje się generatywną sztuczną inteligencję w bankowości?
Celem generatywnej sztucznej inteligencji jest komunikacja z klientem. W efekcie, świetnie sprawdza się ona jako baza wiedzy. W praktyce, dziś osoba zatrudniona w banku zadaje pytanie chatbotowi, którym jest model generatywnej AI, dotyczące danych będących własnością tego banku i dostaje prawdziwą odpowiedź.
Jakie projekty oparte na sztucznej inteligencji tworzy Accenture?
Grzegorz Chudek oznajmił, że “Accenture prowadzi na świecie już tysiące projektów w oparciu o generatywną sztuczną inteligencję. Mowa tu zarówno o bazach wiedzy, jak i miejsca obsługi klienta”.
Jak można wykorzystać generatywną sztuczną inteligencję w biznesie?
Generatywną sztuczną inteligencję można wykorzystywać zarówno jako bazę wiedzy, jak i w obszarach obsługi klientów, reklamacji czy sprzedaży. A jej wykorzystanie będzie tylko rosło.
Jak rozwija się sztuczna inteligencja w Polsce i na świecie?
Grzegorz Chudek ocenił, że Polska jest w ścisłej światowej czołówce, jeśli chodzi o rozwój narzędzi opartych na generatywnej sztucznej inteligencji.
Jak sztuczna inteligencja pomaga walczyć z oszustwami finansowymi?
Sztuczna inteligencja jest dziś używana zarówno przez oszustów, jak i firm walczących z tymi oszustwami. Stanowi więc ona jednocześnie bezcenną pomoc, jak i zagrożenie. Z tego powodu przedsiębiorstwa muszą dziś spędzić dużo czasu na budowaniu kompetencji, aby w tym wyścigu nie zostać w tyle.
Jak sztuczna inteligencja wykrywa podejrzane transakcje w bankowości?
Grzegorz Chudek wskazał, że do wykrywania przestępstw służy klasyczna sztuczna inteligencja. Organizacje uczą modele, jak wygląda przestępstwo, jakie schematy można dostrzec.
Jakie są główne bariery we wprowadzaniu AI w bankowości?
Grzegorz Chudek zaznaczył, że najczęstszą barierą jest fakt, że nie wszystkie instytucje nauczyły się w sposób bezpieczny korzystać z chmury obliczeniowej. Kolejną istotną przeszkodą jest to, że przedsiębiorcy myślą, iż samodzielnie potrafią skutecznie zaimplementować sztuczną inteligencję w przedsiębiorstwie.
Co czeka nas w obszarze sztucznej inteligencji w kolejnych latach?
Grzegorz Chudek podkreślił, że już w ciągu 2-3 lat bardzo wiele procesów zacznie obsługiwać generatywna sztuczna inteligencja, jako sposób komunikacji z człowiekiem. W praktyce, mnóstwo powtarzalnej, nudnej, czasochłonnej pracy będzie wykonywana przez generatywną AI.
Czy sztuczna inteligencja już teraz zabiera nam pracę?
Grzegorz Chudek nie widzi bezpośredniego zagrożenia dla pracowników. Część zawodów z czasem będzie jednak znikać lub istotnie zmieniać swoją charakterystykę, lecz na ich miejscu pojawią się nowe.
Ryzyko masowego ograniczenia zatrudnienia na świecie jednak nie występuje. Narzędzia oparte o AI tylko wspomagają człowieka i w najbliższych latach nie będą w stanie go zastąpić.
Sztuczna inteligencja może się mylić – czy to jest problem?
Grzegorz Chudek zaznaczył, że profesjonalne modele sztucznej inteligencji są ograniczone do wiedzy, która jest prawdziwa i zweryfikowana. Ryzyko pomyłki jest więc minimalne.
Internet rzeczy, blockchain i AI – jak te technologie mogą współpracować?
Współpraca generatywnej sztucznej inteligencji oraz Internetu rzeczy powoli następuje. W praktyce, w pełni inteligentne domy, które charakteryzują się na przykład tym, że gdy do nich wracamy, otrzymujemy gotową, zaparzoną kawę, to wcale nie jest daleka przyszłość.
Czy sztuczna inteligencja sprawi, że będziemy leniwi?
Grzegorz Chudek stwierdził, że “rozwoju nie da się zatrzymać. Z tego powodu świat będzie dążyć do tego, że generatywna sztuczna inteligencja będzie naszym spersonalizowanym nauczycielem, a ludzie za jej pomocą będą się rozwijać”.
Jakie produkty rozwija Accenture w obszarze sztucznej inteligencji?
Grzegorz Chudek wyjaśnił, że “Accenture przede wszystkim rozmawia z klientami na temat ich procesów. Firmy bowiem muszą zastanowić się nad tym, jak przyspieszać i skracać procesy oraz obniżyć ilość błędów za pomocą sztucznej inteligencji”.