II edycja projektu “KLAPS!”. To autorski projekt Kingi Dołęgi – Prezes Kinads Media – mający na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat zdrowia i relacji międzyludzkich. “KLAPS!” to cykl 6 odcinków, angażujących seansów edukacyjnych wyświetlanych w kinach w całej Polsce – tam, gdzie ludzie naprawdę patrzą i słuchają.
W najnowszym wywiadzie przeprowadzonym przez Redaktora Naczelnego Telewizji Biznesowej, Tymoteusza Nowaka, Kinga Dołęga omawia szczegóły II edycji projektu “KLAPS!”. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Czym jest projekt “KLAPS!”?
Kinga Dołęga wyjaśniła, że “w październiku startuje II edycja projektu “KLAPS!”, który realizowany jest w 50 kinach na terenie Polski aż do marca. W październiku w głównych rolach pojawiają się piersi, w listopadzie tematem przewodnim będą badania dla Niej i dla Niego”.
Następnie pojawią się takie tematy, jak menopauza i andropauza, libido, endometrioza oraz choroby weneryczne – w tym HPV.
Dlaczego projekt “KLAPS!” realizowany jest w kinach?
Kinga Dołęga oznajmiła, że “kino od zawsze było miejsce wielkich wrażeń, pierwszych randek, pocałunków, pozytywnych i konstruktywnych emocji, a także edukacji. Ogromny ekran i ciemna sala kinowa sprzyjają przyswajaniu takiej wiedzy”.
Dlaczego tylko 4 na 10 Polek korzysta z badań przesiewowych?
Kinga Dołęga oświadczyła, że “podstawowym problemem jest dziś dostęp do służby zdrowia, a także dezinformacja ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia w tym zakresie. Kolejnym problemem jest również brak świadomości, Polki często nie korzystają z badań, ponieważ po prostu nie mają objawów chorób, nic ich nie boli”.
Czy w Polsce mamy problem z edukacją w zakresie zdrowia?
Kinga Dołęga poinformowała, że “statystyki w Polsce są bardzo słabe. 15 Polek dziennie umiera na nowotwór szyjki macicy, a 50 kobiet dziennie dowiaduje się o tej chorobie. Natomiast w innych krajach, gdzie stopień wyszczepienia HPV jest bardzo wysoki, takich wskaźników nie ma. Wczesna profilaktyka może nas zatem od tej choroby oddalić”.
W praktyce jednak, Polki wiedzą o potrzebie profilaktyki, ale finalnie nie chodzą na badania, ani do ginekologa. Warto również zwrócić uwagę, że dziś dzieci i nastolatki w gabinecie u ginekologa muszą być w asyście rodzica. Oznacza to, że nastolatce bardzo trudno zadać jest krępujące pytania.
Kolejny problem polega na tym, że w wielu polskich rodzinach uważa się, iż tylko mężczyźni są dobrymi ginekologami, a wysłanie młodej dziewczyny do męskiego ginekologa może być dla niej traumatycznym przeżyciem.
Czy I edycja projektu “KLAPS!” odniosła sukces?
Kinga Dołęga ujawniła, że najpierw projektem “KLAPS!” zainteresowały się głównie kobiety. Następnie, z każdym kolejnym odcinkiem zaczęli pojawiać się również mężczyźni. W drugiej edycji projektu Kinga Dołęga spodziewa się zaś 50 tysięcy osób w samych salach kinowy, a cały zasięg medialny inicjatywy “KLAPS!” oceniany jest w milionach.
Jak w praktyce wyglądają seanse w ramach projektu “KLAPS!”?
Kinga Dołęga przekazała, iż “przychodząc do kina na konkretny seans nazwany “KLAPS!” najpierw oglądamy trwający 10 minut materiał z zakresu zdrowia intymnego, następnie pojawia się krótka przerwa na przekąski i napoje, po czym rozpoczyna się projekcja filmu z bieżącego repertuaru”.
Ponadto, wieczory kinowe w ramach inicjatywy “KLAPS!” okraszone są nagrodami i wieloma innymi atrakcjami.
Jaka przyszłość czeka projekt “KLAPS!”?
Kinga Dołęga wyjawiła, że inicjatywa “KLAPS!” jest rozpisana na wiele lat. II edycja projektu jest poświęcona zdrowiu intymnemu i dedykowana dorosłym. W przyszłości Kinga Dołęga planuje dotrzeć również do grupy od 16. roku życia. Misją inicjatywy “KLAPS!” jest bowiem uratowanie od choroby lub śmierci jak największej liczby osób.
Czy projekt “KLAPS!” może wyjść poza sale kinowe?
Kinga Dołęga wskazała, że “KLAPS!” już wyszedł poza kina, ponieważ na każdym spotkaniu kinowym widzowie przekazali projektowi swoje dane osobowe.
Kinga Dołęga jest z tymi osobami w stałym kontakcie, przez co po zakończeniu pierwszej edycji otrzymali oni playlistę wszystkich odcinków inicjatywy “KLAPS!”. Co więcej, otrzymają oni również playlistę ze wszystkimi odcinkami drugiej edycji projektu, gdy już dobiegnie ona końca.





