W 16. odcinku emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej programu “Gaming na giełdzie” Tymoteusz Nowak – redaktor naczelny Telewizji Biznesowej i Paweł Sugalski – Fund Manager w AgioFunds rozmawiają z Pawłem Sobikiem – prezesem Spectral Games, na tematy dotyczące spółki oraz rynku VR. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Rynek VR i brak przekonania inwestycyjnego do tego segmentu okiem Pawła Sugalskiego
Paweł Sugalski przyznał, że na giełdzie mało jest sukcesów z branży VR. Sektor ten na giełdzie jest uznawany przez inwestorów jako wyjątkowo trudny. Co ciekawe, na rynku VR stosunkowo dobrze radzą sobie zaś spółki, które nie są notowane na giełdzie.
Paweł Sobik o portach gier na VR
Paweł Sobik zwrócił uwagę na jakim etapie rozwoju jest już rynek VR. W latach 2016-2019 biblioteka gier była na tyle niewielka, że każdy pomysł w zasadzie się sprzedawał. Dziś zaś, kiedy ten rynek jest znacznie większy, gracze są znacznie bardziej wymagający.
Prezes Spectral Games zaznaczył również, że VR to nie jest sprzęt pierwszego wyboru. Gracze chętnie sięgają więc na tym rynku po tytuły, które znają, lecz oczekują oni nieco innej historii, czegoś nowego.
Prezes Spectral Games o założeniu sprzedaży “Medieval Dynasty” na poziomie 60-80 tys. sztuk
Paweł Sobik oznajmił, że “na rynek VR nie możemy patrzeć w ten sam sposób, co na rynek pecetowy lub konsolowy. Gry są bowiem krótsze, z reguły trwają od 10 do 20 godzin. Ich budżet produkcyjny jest znacznie niższy, więc ilość sprzedanych sztuk danej gry, aby się zwróciła, też jest odmiennej skali”.
Współpraca z Render Cube okiem Pawła Sobika
Paweł Sobik wyjaśnił, że “część przychodów z gier od Spectral Games idzie do Render Cube. Współpraca przebiega jednak bardzo dobrze, Render Cube od samego początku wspiera spółkę i udostępnia jej dane czego gracze oczekują w danych produkcjach”.
Prezes Spectral Games o break even spółki
Paweł Sobik oświadczył, że break even w przypadku produkcji Spectral Games znajduje się na poziomie około 26 tysięcy sprzedanych sztuk.
Paweł Sobik o sentymencie do rynku VR i planach giełdowych Spectral Games
Paweł Sobik zaznaczył, że sentyment rynkowy jest oczywiście bardzo ważny, lecz trzeba też ogólnie spojrzeć na ogólne prognozy dotyczące VR.
Według przewidywań rynek VR miał w ostatnich latach rozwijać się niezwykle dynamicznie. Rzeczywistość okazała się jednak zupełnie inna – zarówno rozwój VR, jak i rozwój całego rynku gamedev przebiega znacznie wolniej.
Na dodatek VR pozostaje niszą, a sentyment do tego rynku jest słaby. Nie zmienia to faktu, że na rynku VR da się dziś zarobić, lecz trzeba bardzo ostrożnie dobierać projekty, pilnować kosztów oraz dbać o relacje ze społecznością. Giełda zaś wiąże się z ryzykiem, gdyż inwestorzy nie do końca rozumieją specyfikę rynku VR i traktują go negatywnie.
Prezes Spectral Games podkreślił jednak, że “patrząc jak Meta inwestuje w VR, pewne jest, że rynek ten absolutnie nie upadnie w najbliższym czasie, a znaczący punkt rozwoju osiągnie w 2030 roku. Aby to się stało, dużo bardziej rozwinięty musi być sprzęt – musi on być lżejszy, bardziej komfortowy dla gracza i mieć wyższą wydajność”.
Ponadto, według Pawła Sobika, “aby rynek VR przyciągał nowych graczy, potrzebne są znane IP, które przedstawią znaną już historię w inny sposób lub dopowiedzą do niej parę rozdziałów”.
W efekcie, Pawła Sobika ujawnił, że “Spectral Games nie wybiera się w najbliższym czasie na parkiet giełdowy, lecz będzie go obserwował na wypadek pojawienia się naprawdę ciekawego projektu, który trzeba będzie sfinansować zewnętrznie”.
Paweł Sugalski o wątku giełdowym Render Cube
Paweł Sugalski stwierdził, że Render Cube kiepsko sobie radzi na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie ze względu na niską płynność. Jest to jednak spółka generująca gotówkę, radząca sobie bardzo dobrze.
Paweł Sobik o planach na przyszłość Spectral Games
Paweł Sobik oznajmił, że w pierwszej kolejności Spectral Games ciągle będzie rozwijać “Medieval Dynasty New Settlement”. Spółka przewiduje jeszcze parę dodatków do tej gry, łącznie z trybem kooperacji, który zgodnie z planem ma zadebiutować pod koniec roku.
Ponadto, Spectral Games pracuje nad swoim oryginalnym IP. Paweł Sobik wyjawił, że “rozmawia również z trzema zagranicznymi spółkami, aby uzyskać licencje na ich znane IP”.
Czy VR jest dla każdego?
Zdaniem Pawła Sobika na pewno warto się samodzielnie przekonać czy VR jest dla nas – gogle Meta Quest 2 kosztują już niecałe 200 dolarów, a na dodatek za 8 dolarów miesięcznie można wykupić subskrypcję VR Meta Quest+ z biblioteką gier do przetestowania. Bariera wejścia jest już dość niska.
Poziom graficzny VR vs teraźniejszy poziom rynku gamedev z perspektywy prezesa Spectral Games
Paweł Sobik uważa, iż “jest szansa, że VR dogoni pod kątem graficzny tradycyjny gaming, lecz z całą pewnością musi to trochę potrwać, być może nawet 10 lat. Obecnie dla producentów najważniejsze jest, aby sprzęt VR był przystępny cenowo dla gracza”.