Tomasz Wojtkiewicz, Prezes Zarządu Nextbike Polska, w rozmowie z redaktorem naczelnym Telewizji Biznesowej, Tymoteuszem Nowakiem, podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego omawia tematykę prężnie rozwijającej się miejskiej komunikacji rowerowej. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Dekarbonizacja okiem Tomasza Wojtkiewicza
Tomasz Wojtkiewicz zaznaczył, że “rower jest ekologicznym środkiem transportu, który pomaga w dekarbonizacji. Co więcej, nawet reklamy na rowerach Nextbike pozostawiają znacznie mniejszy. Ponadto, działalność Nextbike przyczynia się przede wszystkim do zachęcania ludzi do innego środka transportu, niż samochód”.
Prezes Nextbike Polska zwrócił też uwagę, że “w aplikacji spółki, po każdej przejażdżce wypożyczonym rowerem wyświetla się nie tylko długość pokonanej trasy, ale również zaoszczędzone CO2”.
Tomasz Wojtkiewicz podkreślił również, że w ostatnim czasie podpisana została Europejska Deklaracja Rowerowa, która wytycza samorządom uwzględnianie rowerów, jako modułu transportowego, co jest bardzo dużą zmianą w paradygmacie.
Teraz wszystko powinno zaś iść w kierunku integracji roweru publicznego z innymi środkami transportu miejskiego tak, aby funkcjonowały jako jeden ekosystem – tak, jak ma to już miejsce choćby w Katowicach.
Mikromobilność w miastach z perspektywy prezesa Nextbike Polska
Tomasz Wojtkiewicz oznajmił, że “popularność rowerów w Danii wynika z tego, że podatek od zakupu samochodu w tym kraju wynosi około 100%. W efekcie, miasta zainwestowały w infrastrukturę rowerową, a mieszkańcy błyskawicznie zaczęli rezygnować z samochodów na rzecz rowerów”.
W Polsce dobrym przykładem są zaś hulajnogi elektryczne. Społeczeństwo błyskawicznie zaczęło z nich masowo korzystać, natomiast legislacja nie nadążała za ich rozwojem. Teraz, jeśli miasta będą inwestować w odpowiednią, bezpieczną infrastrukturę, to popularność rowerów i hulajnóg wciąż będzie systematycznie rosła.
Nie zmienia to faktu, że w Polsce własne mieszkanie i własny samochód nadal niestety są wyznacznikiem statusu społecznego i z tym dogmatem będziemy walczyć przez wiele lat. Prezes Nextbike Polska pozostaje jednak optymistą, gdyż znaczenie roweru jako środka transportu miejskiego w ciągu ostatnich 10 lat wyraźnie wzrosło.
Tomasz Wojtkiewicz o legislacji
Tomasz Wojtkiewicz przyznał, że legislacja nie nadąża za zmianami w Polsce. Pewne przepisy muszą jednak z czasem zostać wdrożone – mowa tu między innymi o Strefach Czystego Transportu w dużych miastach, samorządy absolutnie z nich nie zrezygnują, lecz muszą one jeszcze zostać odpowiednio dostosowane pod kątem prawnym.