W 21. odcinku emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej programu “Gaming na giełdzie” Tymoteusz Nowak – redaktor naczelny Telewizji Biznesowej i Paweł Sugalski – Fund Manager w AgioFunds rozmawiają z Damianem Szymańskim, prezesem Render Cube, na tematy dotyczące spółki w tym jej flagowej produkcji “Medieval Dynasty” oraz rynku gamedev:
Korzyści z obecności Render Cube na giełdzie okiem Damiana Szymańskiego
Damian Szymański stwierdził, że “podstawową korzyścią z obecności Render Cube na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie jest to, że przestało ono być anonimowym studiem. Spółka błyskawicznie poprawiła swój wizerunek po wejściu na GPW. Co więcej, wejście na giełdę zmusiło spółkę do reorganizacji i zapewniło jej większe bezpieczeństwo”.
Prezes Render Cube o inwestycjach, nadwyżce gotówki i potencjalnych przejęciach
Damian Szymański oznajmił, że Render Cube faktycznie ma nadwyżkę gotówki, dlatego spółka myśli obecnie o inwestycjach, a nawet o przejęciach. Studio stało się już mniejszościowym akcjonariuszem Spectral Games, co było bardzo dobrą decyzją. Jednocześnie, priorytetem spółki pod kątem budżetowym jest praca nad drugim tytułem.
Perspektywistyczne gatunki gier na rynku gamedev okiem Damiana Szymańskiego
Damian Szymański uważa, że “ścieżką, którą muszą podążać zespoły jest dziś miks gatunków gier. Standardy przestały już bowiem zadowalać graczy. Co więcej, gracze oczekują obecnie dużej ilości contentu”.
Prezes Render Cube o 2 mln sprzedanych egzemplarzy “Medieval Dynasty” i usłudze Game Pass
Damian Szymański zwrócił uwagę. że w ostatnim czasie wyszła duża aktualizacja międzyplatformowa do “Medieval Dynasty”. Było to dobrym ruchem, gdyż zainteresowanie grą wzrosło, a liczba sprzedanych egzemplarzy przekroczyła 2 miliony, co było niebotycznym osiągnięciem.
Damian Szymański o drugim projekcie spółki
Damian Szymański ujawnił, że “prace nad drugim projektem od Render Cube nieoficjalnie już się rozpoczęły. Celem teraz jest zamknąć kwestię designerską tej gry do końca bieżącego roku”.
Prezes Render Cube o płatnych DLC do “Medieval Dynasty”
Damian Szymański podkreślił, że “Render Cube ma w planach dalszy rozwój “Medieval Dynasty” i uruchomienie płatnych DLC w przyszłym roku, a także w kolejnych latach – przynajmniej po jednym DLC w każdym roku”.
Relacje z Microsoft i pozycjonowanie gry na ich platformie sprzedażowej okiem Damiana Szymańskiego
Damian Szymański zaznaczył, że “bardzo dobre pozycjonowanie “Medieval Dynasty” na platformie sprzedażowej Microsoftu wynika z faktu, że gra jest bardzo popularna, zwłaszcza że znajduje się ona w usłudze abonamentowej Game Pass”.
Sprzedaż “Medieval Dynasty” na konsolach z perspektywy prezesa Render Cube
Damian Szymański podkreślił, że “podstawową platformą sprzedaży “Medieval Dynasty” nadal jest Steam. Nie zmienia to jednak faktu, że sprzedaż gry na konsolach cały czas rośnie i w przyszłości może ona nawet dorównać sprzedaży na Steam”.
Damian Szymański o ryzyku kanibalizacji sprzedaży w związku z dużą liczbą użytkowników z usługi Game Pass
Damian Szymański stwierdził, że wbrew pozorom obecność “Medieval Dynasty” w usłudze Game Pass nie doprowadziła do kanibalizacji sprzedaży.
Prezes Render Cube o współpracy i relacji z Toplitz Productions oraz planach współpracy z kolejnymi wydawcami
Damian Szymański oznajmił, że “gdyby nie współpraca z wydawcą, to Render Cube samodzielnie nie wyprodukowałoby żadnej gry. Natomiast znalezienie wydawcy przy tak dużej skali budżetowej, jaką miał “Medieval Dynasty”, był prawdziwym ewenementem. Z tego powodu przy kolejnym produkcie spółka również będzie sprawdzać oferty wydawców”.
Damian Szymański o rozwoju zespołu i “Medieval Dynasty” oraz czasie pracy nad nowym projektem
Damian Szymański zaznaczył, iż “w tym momencie Render Cube przede wszystkim dalej rozwija “Medieval Dynasty”. Część zespołu przychodzi już jednak do designu drugiego tytułu studia. Od przyszłego roku planowane jest zaś utworzenie drugiego zespołu produkcyjnego, co oznacza że nowe osoby będą zatrudniane”.
Co istotne, cykl produkcyjny kolejnego tytułu od Render Cube ma według planów potrwać trzy lata, z możliwością jego przedłużenia.
Rynek pracowniczy i zatrudnianie nowych specjalistów z perspektywy prezesa Render Cube
Damian Szymański przyznał, że “faktycznie ze względu na falę zwolnień na rynku gamedev można znaleźć obecnie wielu doświadczonych pracowników, a Render Cube ma skonkretyzowane oczekiwania. Problemem często jest jednak relokacja, gdyż Render Cube ma siedzibę w Łodzi, a studio jest przeciwne pracy zdalnej”.
Certyfikacja na rynek chiński okiem Damiana Szymańskiego
Damian Szymański wskazał, że wydawca “Medieval Dynasty” współpracował z chińską agencją, która miała pomóc w certyfikacji gry na rynek chiński. Prezes Render Cube nie wie jednak na jakim etapie obecnie są prace nad tą certyfikacją.
Sprzedaż w Chinach na platformie Steam “Medieval Dynasty” jest jednak dość słaba, co wynika ze względów kulturowych. W sprzedaży dominują zaś rynki zachodnie, zwłaszcza Niemcy i Stany Zjednoczone.
Damian Szymański o ilości spółek współpracujących z Toplitz Productions
Damian Szymański oznajmił, że w Polsce z Toplitz Productions współpracuje około pięć studiów. Co istotne, wydawca ten kontynuuje swoją ekspansję na polskim rynku i dalej inwestuje w naszym kraju.
Bieżąca sytuacja na rynku gamedev z perspektywy prezesa Render Cube
Damian Szymański ocenił, że “na rynku gamedev mieliśmy najpierw do czynienia z hurraoptymizmem i przeszacowaniem spółek, co przy pierwszym potknięciu się CD Projektu spowodowało panikę, która rozlała się na całą branżę, a teraz zaufanie powoli się odbudowuje”.
Prezes Render Cube uważa więc, że gamedev najgorsze ma już za sobą i teraz dobrze rokuje na przyszłość, zwłaszcza że globalna sprzedaż gier od końcówki zeszłego roku znów rośnie.
Damian Szymański o związkach zawodowych w gamedevie
Damian Szymański zwrócił uwagę, że “związki zawodowe kojarzą się przede wszystkim z korporacjami, dlatego w Render Cube temat ten zbyt mocno się nie pojawia. Warto zwrócić uwagę, że związki zawodowe pojawiły się podczas kryzysu branży, dlatego będzie im trudno walczyć o prawa pracowników, inicjatywa ta może nie przetrwać”.
Prezes Render Cube zaznaczył przy tym, że “pracownicy zatrudnieni w sektorze gamedev nie mogą narzekać. Nigdy nie było bowiem problemów – zarówno jeśli chodzi o wysokość wypłat, jak i o troskę pracodawcy o pracownika”.
Damian Szymański liczy więc, że jeśli mechanizm związków zawodowych w gamedevie pojawi się na szerszą skalę, to będzie działał on na dobrych zasadach.