Prezentacja wyników Wirtualna Polska Holding SA, Jacek Świderski – Prezes Zarządu

Jacek Świderski, Prezes Zarządu Wirtualna Polska Holding SA, omawia wyniki spółki w minionym roku, odnosząc się zarówno do działalności dwóch głównych sektorów grupy – turystycznego oraz reklamowego, jak i jej pozostałych gałęzi. Jakie są oczekiwania spółki na 2024 rok? Przekonamy się poniżej:

Jakie wyniki finansowe wypracował WP Holding w 2023 roku?

Wirtualna Polska w 2023 roku osiągnęła wzrost przychodów rzędu 34% i i nieco mniejszy – lecz także istotny – wzrost wyniku EBITDA.

Jak prezes WP ocenia 2023 rok?

Jacek Świderski oświadczył, że 2023 rok był wymagający, ponieważ mieliśmy w tym okresie do czynienia ze spowolnieniem gospodarczym. Niemniej jednak, zarówno w działalności turystycznej, jak i reklamowo-subskrypcyjnej, Wirtualna Polska wykonała ogromną pracę nad produktami, a efekty powinny być widoczne już w tym roku.

Z jakimi wyzwaniami mierzy się obecnie WP Holding?

Jacek Świderski wyjaśnił, że 2024 rok jest już trzecim rokiem z rzędu, który dobrze się zaczyna dla branży turystycznej.

Z analiz Wirtualnej Polski wynika, że turyści z Europy Środkowo-Wschodniej wciąż podróżują i wydają na ten cel znacznie mniej niż turyści z Europy Zachodniej. Dlatego branża turystyczna w naszym regionie wciąż ma spory potencjał.

Z kolei największym wyzwaniem dla działalności reklamowej jest to, co dzieje się na linii lokalni wydawcy vs globalne platformy. Obecnie bowiem Google wykorzystuje swoją pozycję i nakłada coraz większe opłaty na najmniejszych wydawców, korzystających z ich wszystkich narzędzi.

Zdaniem Jacka Świderskiego “obecnie dochodzi do momentu przełomu na tym rynku, świadomość zaczyna wchodzić na salony, co jednocześnie zbiega się z coraz bardziej restrykcyjnymi działaniami regulatorów przeciw globalnym graczom”.

W efekcie, prezes Wirtualnej Polski uważa, że “2024 rok mocno zmieni ten ekosystem i zasady współpracy z dużymi globalnymi firmami”.

Czy inflacja i spowolnienie gospodarcze osłabiło rynek reklamy w 2023 roku?

Jacek Świderski oznajmił, że “Wirtualna Polska nie odczuła osłabienia na rynku reklamy na poziomie popytowym, tylko na poziomie podaży powierzchni reklamowej”.

Prezes Wirtualnej Polski ujawnił, że “jeśli chodzi o popyt, to spółka była w stanie sprzedawać swoje reklamy 20% drożej rok do roku. Gdyby więc udało się przenieść ceny reklam na poziom przychodów, to WP istotnie by urosło. Spółkę dotknął zaś w zeszłym roku brak powierzchni reklamowej”.

Jacek Świderski wskazał, że w 2022 roku WP Holding notował rekordy oglądalności, co było związane z inwazją Rosji na Ukrainę, w zeszłym roku zaś – w wyniku efektu bazy – powierzchni reklamowej było po prostu za mało. Dlatego więc, Wirtualna Polska postawiła na współpracę z małymi wydawcami i przeniosła popyt na ich serwisy.

Co znaczy, że w 2023 roku “skończyło się” miejsce reklamowe?

Jacek Świderski zwrócił uwagę, iż “wszyscy odczuwamy, że reklam na portalach jest naprawdę dużo. WP Holding stara się ten poziom obłożenia reklamowego zmniejszyć, ale w zeszłym roku grupa miała w zasadzie 100% wypełnienia reklamowego”.

Prezes Wirtualnej Polski oświadczył, że “nie chce, by taka sytuacja się powtórzyła w przyszłości – stąd inicjatywa rozwoju pośrednictwa w sprzedaży powierzchni reklamowej podmiotów trzecich, czyli małych i średnich wydawców, działających w Polsce i za granicą”.

Jacek Świderski o wynikach WP Holding w I kwartale 2024 r.

Jacek Świderski wyjawił, że pierwszy kwartał był dla Wirtualnej Polski lepszy, niż poprzedni rok. Prezes WP Holding liczy jednak, że cały 2024 roku będzie jeszcze lepszy, niż ten pierwszy kwartał – ponieważ pierwsze trzy miesiące na rynku reklamowym i turystycznym niewiele ważą.

Na dodatek Jacek Świderski ma wrażenie, że polska gospodarka aktualnie wstaje z kolan, a nastroje wśród reklamodawców poprawiają się. Prezes Wirtualnej Polski liczy zatem, że makroekonomia będzie sprzyjać grupie.

Co z pozostałymi sektorami WP Holding?

Jacek Świderski zaznaczył, że WP Holding nie koncentruje się jedynie na turystyce zagranicznej, ale również na krajowej – i to nie tylko w Polsce, ale również na Węgrzech, w Czechach i w Rumunii. Sektor turystyki krajowej także prężnie się rozwija.

Co więcej, Jacek Świderski zwrócił też uwagę, że w grupie WP jest też segment mniejszych spółek z obszaru finansów konsumenckich. Nie mają one jednak większego wpływu na wyniki całego holdingu.

Jacek Świderski o oczekiwaniach na 2024 rok

Jacek Świderski życzy sobie, oraz wszystkim inwestorom, aby Wirtualna Polska w tym roku prężnie się rozwijała w obu głównych obszarach – turystycznym i reklamowym – jednocześnie.

Zobacz więcej

Polecamy

Telewizja Biznesowa - AI

Polski biznes w erze AI: jak sztuczna inteligencja stymuluje innowacje?

0
W najnowszym odcinku programu "Biznes Focus" emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej, Cezary Andrzejczyk i Piotr Frankowski omawiali rozwój sztucznej inteligencji (AI) w biznesie. Od...
Na czym polega biznes WP?

Na czym polega biznes WP? Jacek Świderski – Prezes Zarządu

0
Jacek Świderski, Prezes Zarządu Wirtualna Polska Holding SA, opowiada o najważniejszych liniach biznesowych, a także rozwoju Grupy Kapitałowej Wirtualna Polska Holding w kolejnych latach....
Debata - inwestor indywidualny się nie liczy. Serio?

Debata: Inwestor indywidualny się nie liczy?

0
W ramach Dnia Inwestora Indywidualnego, który odbył się podczas konferencji Invest Cuffs 2024 odbyła się debata ekspercka pod tytułem: “Inwestor indywidualny się nie liczy....