Adam Sikorski – Prezes Zarządu firmy Unimot, opowiada o wynikach i otoczeniu rynkowym w minionym roku, a także apetytach, które zdecydowanie urosły po udanym 2022 roku. Jak Unimot ocenia dyskusję na temat Europejskiego Zielonego Ładu? Przekonamy się poniżej:
Jak Adam Sikorski ocenia wynik finansowy wypracowany przez Unimot w 2023 roku?
Adam Sikorski uważa, że “wynik finansowy osiągnięty przez Unimot w 2023 roku to duży sukces”.
Prezes spółki Unimot stwierdził, że “po rekordowym 2022 roku, apetyty oczywiście urosły, ale zeszły rok był trudny. Marże były pod presją, co jednak dało spółce Unimot motywację do zwiększenia sprawności operacyjnej i przyjrzenia się kosztom oraz procesom, co stanowiło dobry start do nowej strategii firmy”.
Adam Sikorski oświadczył, że “gdyby nie trudna sytuacja w zeszłym roku, to Unimot – niesiony 2022 roku i transakcją przejęcia aktywów terminalowych oraz asfaltowych – wszedłby ze zbyt dużą euforią w realizację strategii. Teraz spółka wie już, że przed nią dużo ciężkiej pracy”.
Jakie kluczowe zdarzenia w 2023 r. miały wpływ na wyniki poszczególnych segmentów?
Adam Sikorski wskazał, że w pierwszej kolejności wpływ na wyniki finansowe spółki miało mrożenie cen energii i gazu. Negatywnie na wyniki finansowe w drugim półroczu 2023 wpłynęła również presja związana z cenami oleju napędowego oraz niepewność co do wprowadzenia sankcji na rynku LPG.
Prezes firmy Unimot zaznaczył przy tym, że pozytywnie na wyniki finansowe spółki wpłynęło natomiast przejęcie przez nią aktywów terminalowych i asfaltowych.
Jak silna złotówka wpływa na prowadzenie biznesu?
Adam Sikorski przyznał, że “otoczenie makroekonomiczne jest dosyć trudne. Głównym klientem spółki w kontekście sprzedaży paliw są bowiem firmy transportowe, a umacniająca się złotówka i inne czynniki makroekonomiczne w ubiegłym roku nie pomagały eksporterom”.
Jednocześnie prezes firmy Unimot podkreślił, że umacniająca się złotówka pomagała w ubiegłym roku trzymanie w ryzach cen surowców i paliw, co z kolei pozytywnie wpływało na polską branżę transportową.
Dlaczego płacimy za paliwo niż w IV kwartale?
Adam Sikorski oznajmił, że “za paliwo płacimy teraz więcej, ponieważ ceny wróciły do światowego parytetu. Dziś znów rynki surowcowe decydują o tym, ile płacimy na dystrybutorze – i tę transparentność należy postrzegać jako pozytywne zjawisko”.
Jakie wyzwania stoją przed polskim rynkiem paliwowym przy trwających sankcjach?
Adam Sikorski stwierdził, że “największym wyzwaniem jest lokalizacja. Jako Polska musimy płacić premię logistyczną za dowiezienie paliwa z innych części świata, niż Rosja – nasz kraj kupuje paliwo po prostu drożej”.
Jakie są założenia strategiczne spółki Unimot na lata 2024-2028?
Adam Sikorski ujawnił, że “przygotowanie nowej strategii wymagało dużo pracy. Zgodnie z jej założeniami celem spółki Unimot jest osiągnięcie 690 milionów złotych skorygowanego wyniku EBITDA i 1 miliarda złotych skumulowanego zysku w latach 2024-2028”.
Prezes firmy Unimot oświadczył również, że “spółka jest coraz bardziej widoczna w Europie i rozpoznawalna na świecie, dlatego za kolejne pięć lat firma chce wyjść geograficznie jeszcze szerzej”.
W jakie obszary Unimot planuje inwestować?
Adam Sikorski zaznaczył, że “pogłoski o śmierci paliw są przedwczesne. Dziś nie ma żadnego potwierdzonego trendu w obszarze paliw alternatywnych”.
Prezes firmy Unimot wyjaśnił więc, że „spółka czeka na rozwój sytuacji na rynku paliwowym i na dalszą dyskusję dotyczącą regulacji wprowadzanych przez Zielony Ład, która na pewno będzie się toczyć po wyborach parlamentarnych. Dopiero, gdy wszystko będzie jasne, spółka zdecyduje się na jakie inwestycje przeznaczy 700 milionów złotych”.