Sylwester Cacek, Prezes Zarządu Sfinks Polska ocenia i podsumowuje miniony rok, a także omawia strategię na kolejne lata i segment sprzedaży dań gotowych. Jaka jest aktualna sytuacja rodzimej gastronomii? Przekonamy się poniżej:
Jak Sylwester Cacek ocenia 2023 rok?
Sylwester Cacek oświadczył, że “2023 rok był pierwszym rokiem po okresie pandemii COVID-19 i rozpętania wojny w Ukrainie, kiedy można było w miarę realnie wpływać na różnego rodzaju działania i procesy. Wszyscy bowiem poczuli się w końcu stabilniej, nauczyli się żyć w innej rzeczywistości”.
Prezes Sfinks Polska zaznaczył przy tym, że “w 2023 roku widać już było zmiany mentalne związane z franczyzobiorcami – ludzie już przestali się tak bać inwestować, jak w 2022 roku. W ubiegłym roku widać było również uspokojenie się wśród gości restauracji, ich liczba wyraźnie zwiększyła się”.
Sylwester Cacek wyjaśnił ponadto, że w 2023 roku doszło do większej stabilizacji cen zakupów, co pozytywnie wpłynęło na wyniki Sfinks Polska i pozwoliło spółce opublikować precyzyjną strategię.
Czy Sylwester Cacek jest zadowolony z wyników osiągniętych przez Sfinks Polska w 2023 roku?
Sylwester Cacek wskazał, że “byłby w pełni zadowolony, gdyby Sfinks Polska wypracował 100 milionów złotych zysku. Generalnie widać jednak wyraźną poprawę po ostatnich latach, dlatego trudno nie być zadowolonym”.
Prezes Sfinks Polska dodał przy tym, że “jest bardzo zadowolony z wyników sprzedażowych spółki, gdyż urosła ona dużo ponad inflację i w kolejnych latach Sfinks też chce tak rosnąć”.
Czy Sfinks zaczął już wprowadzać strategię ogłoszoną na lata 2024-2029?
Sylwester Cacek ujawnił, że końcówka zeszłego roku i pierwszy kwartał 2024 były poświęcone różnym działaniom, które umożliwią realizację strategii w nadchodzących latach. Prezes Sfinks Polska oznajmił przy tym, że wyraźnie już widać, że praca ta jest dobrze wykonywana i będzie miała ona wpływ na realizację strategii.
Co więcej, Sylwester Cacek wyjawił, że “Sfinks Polska powinien zrealizować założenia strategii dotyczące lokalizacji i liczby lokali przed upływem całego okresu strategii”.
Jak rozwija się segment sprzedaży dań gotowych?
Sylwester Cacek zaznaczył, że cały segment sprzedaży dań gotowych został przeniesiony do spółki zależnej Sfinks Polska, która się specjalizuje w tym segmencie. Dziś spółka ta sprzedaje dania gotowe do sieci handlowych – takich, jak Żabka czy Netto.
Prezes Sfinks Polska wskazał ponadto, że spółka rozwija również sprzedaż dań gotowych w kanale związanym z maszynami vendingowymi, w którym są wyższe marże i większa stabilizacja.
Sylwester Cacek oznajmił też, że spółka ma dziś opracowanych 37 różnego rodzaju dań gotowych. Największym wyzwaniem jest teraz przeskoczenie efektu skali i sposobu produkcji przy odpowiedniej skali dla takiej liczby dań.
Według prezesa Sfinks Polska, “spółka jest na dobrej drodze, żeby w tym roku ustabilizować swoją pozycję na rynku, jeżeli chodzi o sprzedaż gotowych i zwiększyć sprzedaż w stosunku do poprzednich lat”.
Jak pokazać inwestorom, że branża gastronomiczna ma się lepiej?
Sylwester Cacek podkreślił, że “cały sektor gastronomii mierzy się obecnie z wieloma poważnymi trudnościami, jednak Sfinks Polska nie narzeka i idzie obecnie powyżej branży”.
Prezes Sfinks Polska oznajmił także, iż spółka mocno pracuje z programem lojalnościowym i z daniami, wprowadza odświeżoną ofertę śniadań i stara się dobrze zarządzać ceną. Nie jest to jednak wyznacznik całej branży gastronomicznej, Sfinks Polska jest obecnie w znacznie lepszej pozycji niż wiele restauracji.
Sylwester Cacek jest ponadto zdania, że “dopóki fundusze inwestycyjne nie przekonają się do gastronomii, to spółki z tej branży generalnie będą sobie słabo radzić na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie”.
Prezes Sfinks Polska wskazał też, że “spółka pracuje nad rozwiązaniami, które mają w przyszłości zachęcić inwestorów indywidualnych, ponieważ dobrze byłoby, aby goście sieci Sfinks były współwłaścicielami tego biznesu”.
Jakie są cele Sfinks Polska na 2024 rok?
Sylwester Cacek oświadczył, że “w 2024 roku Sfinks Polska będzie się skupiał głównie na rozwoju sieci i wzroście sprzedaży – w tym na stworzeniu kilku peaków sprzedażowych. Co więcej, spółka będzie kładła nacisk na uproszczenie całej struktury i franczyzę”.