Dariusz Kowalik, Dyrektor Finansowy Mex Polska opowiada o wynikach spółki, obciążeniach wynikających z MSSF 16 oraz strategii multibrandingowej. Jak spółka radzi sobie w trudnej sytuacji rynkowej? Przekonamy się poniżej:
Czy zarząd Mex Polska jest zadowolony z osiągniętych w I półroczu wyników?
Dariusz Kowalik oświadczył, że “zarząd Mex Polska jest bardzo zadowolony z wyników. Przychody urosły o ponad 10% w stosunku do poprzedniego półrocza”.
Wynik netto tak naprawdę również wzrósł, lecz w sprawozdaniu finansowym tego nie widać w związku z MSSF 16, który narzuca obowiązek ewidencjonowania wszystkich umów najmu w bilansie oraz rachunku zysków i strat, jako zobowiązania długoterminowe, a także aktywo trwałe.
Natomiast różnica między tymi pozycjami wynikająca z dyskonta lub równomiernego rozłożenia wakacji czynszowych wliczana jest w wynik finansowy. Te zdarzenia w tym półroczu spowodowały obciążenie wyniku o ponad 500 tysięcy złotych. W innym przypadku wynik finansowy wzrósłby o około 400 tysięcy PLN.
Czy obciążenie MSSF 16 będzie widoczne co kwartał?
Dariusz Kowalik potwierdził, że “w każdym kwartale będzie widoczne obciążenie MSSF 16. Jego wysokość będzie jednak wynikała z pewnych uwarunkowań, które dzieją się w danym okresie. Ostatnie półrocze było znacząco obciążone w związku z nowymi dziesięcioletnimi umowami najmu na bardzo duże kwoty”.
Mex Polska zdołał przy tych umowach wynegocjować jednak bardzo duże wakacje czynszowe, co oznacza, że formalnie nie zapłacił za kilka miesięcy czynszu, lecz na skutek MSSF 16 musiał amortyzować te umowy najmu w tym okresie.
W efekcie, wynik spółki jest obciążony kwotą przekraczającą ponad 300 tysięcy złotych, których firma nie wydała. W kolejnych kwartałach MSSF 16 z całą pewnością również będzie miał wpływ. Wszystko zależeć będzie od podpisywania w danych okresach nowych umów najmu.
Czym strategia ogłoszona na lata 2024-2028 różni się od poprzedniej?
Dariusz Kowalik oznajmił, że “przede wszystkim poprzednia strategia została ogłoszona na kilka miesięcy przed startem pandemii COVID-19. Z tego powodu strategia ta bardzo szybko się zdezaktualizowała i została odwołana. Teraz Mex Polska jest już gotowe, skutki wszystkich działań z ostatnich lat są już branży znane”.
Dyrektor Finansowy Mex Polska zaznaczył ponadto, że zarząd przez te wszystkie lata stał się mądrzejszy i jeszcze lepiej zrozumiał otoczenie rynkowe. Dlatego teraz dla spółki kluczowy jest multibranding – stawia ona na wiele marek i zarabianie w dużych miastach, na lokalach o różnej powierzchni.
W efekcie, Mex Polska nauczył się kreować nowe marki i dostosować do trendów i lokalizacji pojawiających się na rynku.
Jak Mex Polska będzie się starał utrzymać dotychczasową rentowność?
Dariusz Kowalik stwierdził, że “utrzymanie rentowności w obecnym otoczeniu rynkowym – wysokiej inflacji i presji pracowników na wysokie wynagrodzenia – jest niezwykle trudne. Mex Polska postawiło sobie to jednak za cel, podobnie jak utrzymanie swoich wszystkich lokalizacji i otwarcie sześciu nowych lokali”.