Robert Ogór – Prezes Zarządu AMBRA SA, opowiada o działalności Grupy w roku obrotowym 2023/2024, osiągniętych wynikach finansowych i rekomendowanej dywidendzie. Jakie są plany ekspansji zagranicznej Grupy AMBRA? Przekonamy się poniżej:
Rok Obrotowy 2023/2024 okiem prezesa AMBRA SA
Robert Ogór oświadczył, że “rok Obrotowy 2023/2024 był trudny, ponieważ w tym okresie rynek polski nadal znajdował się w impasie”.
Choć inflacja zwolniła, to jej skutki nadal dają się odczuć, konsumenci ostrożniej podchodzą do zakupów, a rosnące realnie płace nie przekładają się na zwiększenie i poprawę koniunktury konsumpcyjnej, rynki wina ilościowo spadały – i to w skali powyżej 5%, co jest wartością odczuwalną.
Prezes AMBRA SA wskazał przy tym, iż “cieszy fakt, że na tym tle trudnego rynku pozycja rynkowa spółki się poprawiła. Główne marki Grupy AMBRA zwiększyły swoje udziały i wzmocniły swoją pozycję. Mimo wszystko, na tak trudnym rynku niełatwo było uzyskać całkiem zadowalających wyników”.
Grupa AMBRA mogła pochwalić się wzrostem ilości sprzedaży o nieco ponad 1% i wzrostem przychodów oraz zysku netto ze sprzedaży o 4%. Liczby te zostały osiągnięte na spadającym rynku, dlatego spółka może być względnie zadowolona. Cieszy również utrzymanie marż sprzedaży w tej trudnej sytuacji.
Zysk operacyjny spadł natomiast o niecałe 4%. Nie zmienia to jednak faktu, że spółka jest nadal w dobrej kondycji, wzrosły jej przepływy finansowe, a efektywność zapasów poprawiła się. W efekcie, AMBRA SA rekomenduje niezmieniony poziom dywidendy, na poziomie 1,10 PLN na akcję.
Jaki udział w wynikach rocznych miały pozostałe kraje, w których obecna jest AMBRA?
Robert Ogór oznajmił, że “rynek czeski jest w stanie jeszcze głębszego zastoju niż polski. Koniunktura w tym kraju jest słaba, a konsumpcja spada. Z kolei rynek rumuński ma się dobrze, ma on tendencję wzrostową, przychody Grupy AMBRA z tego rynku zwiększyły się aż o 20%, uwzględniają dokonaną akwizycję”.
Czy można mówić o recesji na polskim rynku?
Robert Ogór stwierdził, że “polski rynek ma szereg szczególnie dynamicznych segmentów. Jednym z nich jest segment win, a zwłaszcza win dealkoholizowanych, w który Grupa AMBRA jest bardzo mocno zaangażowana”.
Ponadto, oczekiwania dotyczące koniunktury i wzrostu gospodarczego nie są złe, perspektywy rozwoju biznesu są zatem dla Grupy AMBRA niezmiennie bardzo dobre – pozostaje tylko czekać na ożywienie sektora konsumpcyjnego, o recesji nie ma obecnie mowy. Prezes AMBRA SA jest więc przekonany, że Grupa ma najlepsze przed sobą.
Na jakim etapie są inwestycje AMBRA SA w zrównoważony rozwój?
Robert Ogór poinformował, że “Grupa AMBRA inwestuje w zrównoważony rozwój już od kilku lat, a w tym roku obrotowym spółce udało się oddać w użytkowanie własną farmę fotowoltaiczną o mocy 1 megawata w winiarni AMBRA SA w Biłgoraju. Produkcja spółki jest już więc produkcją zeroemisyjną netto”.
Ponadto, AMBRA inwestuje w elektromobilność – już wszyscy menedżerowie w Grupie korzystają z samochodów elektrycznych. Spółka zatem nie tylko dostosowuje się do nowych wymogów, ale sama bardzo chętnie zmierza w stronę dobrej równowagi.
Jakie są perspektywy AMBRA SA na końcówkę 2024 roku?
Robert Ogór przyznał, że “Grupa AMBRA oczekuje i liczy, iż rosnące realnie wynagrodzenia zaczną przenikać do zachowań konsumpcyjnych, dzięki czemu końcówka 2024 roku, będzie okresem, w którym pokażą się już pozytywne trendy po stronie konsumpcji i zakupów”.
Czy AMBRA myśli o ekspansji na inne rynki?
Robert Ogór przekazał, że Grupa AMBRA już od pewnego czasu buduje portfolio “produktów z DNA”.
Oznacza to, że jako producent regionalny spółka chce przyczynić się do polskiej strategii eksportowej – aby można było nie tylko dostarczać konkurencyjną cenowo żywność, ale też budować międzynarodową górną półkę w oparciu o produkty z polskim DNA, takie jak naturalny cydr regionalny czy unikalne wina od Winiarni Zamojskiej.
Mowa tutaj więc nie o portfolio tanich produktów, lecz o skierowane do rynków rozwiniętych portfolio produktów, które można dostać tylko z Polski. W przypadku takich produktów najważniejszym czynnikiem jest ich jakość i unikalność, a nie cena.