Robert Ogór – Prezes Zarządu Grupy Ambra, opowiada o wynikach finansowych za trzeci kwartał roku obrotowego 2023/2024 oraz działalności całego roku obrotowego. Jakie są perspektywy spółki na bieżący rok? Dowiemy się poniżej:
Jakie wyniki uzyskała Grupa Ambra za III kwartał roku obrotowego 2023/24
W trzecim kwartale roku obrotowego 2023/2024 – czyli w okresie od stycznia do marca, Grupa Ambra osiągnęła 172 miliony przychodów, co stanowi wzrost o 8,3% w ujęciu rocznym. Co ważne, sprzedaż ilościowa również wzrosła – o 6,5%.
W efekcie, po pierwszym, trudnym półroczu, poprawa wyników finansowych – w tym zysku netto aż o 13% w ujęciu rocznym – jest dla Roberta Ogóra oznaką wychodzenia z trudniejszego okresu. Powodem do zadowolenia są również o 40% lepsze rok do roku przepływy finansowe, które wyniosły ponad 80 milionów PLN.
Czy zaszły jakieś zmiany w zachowaniach konsumentów?
Robert Ogór zaznaczył, że “najlepszy wynik sprzedażowy w Grupie Ambra dostarczyła Polska, gdzie odnotowano wzrost o 12%. Ogólny sentyment związany z rynkiem napojów alkoholowych pozostaje jednak napięty. Wzrost wynagrodzeń realnych całej gospodarki nie przełożył się bowiem jak dotąd na wzrost konsumpcji”.
Prezes Grupy Ambra oznajmił ponadto, że “sytuacja na rynku wina w okresie ostatnich 12 miesięcy nie zmieniła się – nadal mamy do czynienia ze stagnacją konsumpcji. Ambra liczy, że po uzupełnieniu uszczuplonych oszczędności, konsumenci – dysponując wyższymi dochodami realnymi – pokażą większą ochotę do konsumpcji”.
Jak rozłożyła się struktura przychodów Grupy Ambra?
Robert Ogór wskazał, że “największą grupą, z udziałem w przychodach przekraczającym 40%, są wina spokojne. Jeśli chodzi zaś o kraje, to Polska może poszczycić się udziałem w wysokości 75%. Duże potencjały wzrostu Ambra ma jednak również w swoich pozostałych krajach – Rumunii, Czechach i Słowacji”.
Jak Ambra ocenia bieżący rok obrotowy pod kątem prowadzenia biznesu?
Robert Ogór stwierdził, że “jak widać po wynikach, nie jest to łatwy rok dla Grupy Ambra. Rok ten prezentuje jednak obraz dobrej kondycji rynkowej i finansowej spółki, gdyż jej pozycja w zasadzie na wszystkich segmentach, w których działa, się umocniła. Ponadto, Ambra korzysta z przesunięcia konsumentów do segmentów średnich”.
Czy polskie marki i produkty są w stanie konkurować z krajami specjalizującymi się w produkcji wina?
Robert Ogór ocenił, że “z jednej strony ta konkurencja ma bardzo specyficzny charakter w krajach z małym i trudnym winiarstwem, gdyż oferta jest tak niewielka z uwagi na mały wolumen upraw, że sprzedaje się wszystko, co winiarze dostarczą. Wina te są relatywnie drogie z uwagi na koszt produkcji, ale lokalni konsumenci chcą wspierać winiarzy”.
Jakie są perspektywy na kalendarzowy rok 2024?
Robert Ogór liczy, że “druga połowa 2024 roku będzie lepsza i pokażę ona wpływ poprawiającej się koniunktury oraz dochodów realnych na konsumpcję. Okres ten powinien być też lepszy, jeśli chodzi o biznes Grupy Ambra, gdyż przygotowuje się ona do wygenerowania i wprowadzenia na rynek nowych impulsów w sezonie letnim i zimowym”.
Prezes Grupy Ambra liczy więc, że propozycje spółki zostaną dobrze przyjęte i w efekcie akcjonariusze zobaczą dobre wyniki.