“OKIEM PRAWNIKA” to cykl programów na antenie Telewizji Biznesowej, którego partnerem jest Bank Pekao S.A. W najnowszym odcinku programu redaktor naczelny Telewizji Biznesowej, Tymoteusz Nowak rozmawia z Jakubem Suchoniem – Adwokatem z Kancelarii Paprocki Wojciechowski & Partnerzy.
Wielu z nas kupuje towary używane, nie zastanawiając się, co się dzieje, gdy pojawią się wady. Okazuje się, że rękojmia chroni nas w takich przypadkach przez dwa lata! Oznacza to, że sprzedawca jest odpowiedzialny za wady, które istniały w momencie zakupu. Szczególnie ważne jest to przy zakupie samochodów.
Jak udowodnić, że wada istniała już wcześniej? Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce uznać odpowiedzialności? Jakie dokumenty pomogą w udowodnieniu istnienia wady? Na te pytania, w najnowszym odcinku programu, odpowiada Jakub Suchoń. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Czy w przypadku zakupu towaru używanego obowiązuje rękojmia?
Jakub Suchoń zaznaczył, że “w przypadku sprzedaży jakiegokolwiek towaru, umowa zawsze jest zawierana i wykonywana – nie ma to znaczenia w jakiej formie, może to być umowa zawierana ustnie”.
W rezultacie, sprzedający zawsze jest zobowiązany z tytułu rękojmi ponosić odpowiedzialność za wszystkie wady, które istniały w czasie zawarcia umowy przez okres dwóch lat.
Kto musi udowodnić, kiedy powstała wada?
Jakub Suchoń stwierdził, że “im więcej czasu minęło od zakupu, tym większe prawdopodobieństwo, iż dana wada istniała w chwili sprzedaży. W przypadku zakupów dokonywanych przez konsumentów domniemywa się jednak, że przez pierwszy rok od zakupu wszystkie wady, które się pojawią, istniały już w chwili sprzedaży”.
W praktyce, to sprzedający przez pierwszy rok musi udowodnić, że wada powstała po sprzedaży. W takim przypadku kupujący może zażądać od sprzedającego, aby tę wadę usunął – czyli naprawił produkt; wymienił go na nowy lub zwrócił część zapłaconej ceny.
Jeśli zaś koszty usunięcia tej wady są wyższe od zapłaconej kwoty, możemy złożyć oświadczenie odstąpienia od umowy – wtedy zwracamy produkt, a sprzedający oddaje nam pieniądze.
Co, jeśli sprzedający nie chce uznać rękojmi?
Jakub Suchoń wyjaśnił, że “w takim przypadku kupujący może udać się na drogę sądową i na niej dochodzić swoich praw. Jeśli zaś nie chcemy iść do sądu, możemy udać się do prawnika, który skieruje do sprzedającego odpowiednie pismo; lub zwrócić się do Rzecznika Praw Konsumentów, który skieruje do sprzedającego pytanie dlaczego nie uznaje danej wady”.
Jeżeli taki sprzedawca zignoruje pismo od Rzecznika Praw Konsumentów, może na niego zostać nałożona grzywna. Ponadto, Rzecznik Praw Konsumentów pomoże kupującemu w dochodzeniu roszczeń przed sądem.