Redaktor Telewizji Biznesowej Marcin Podlacki i Konrad Książak, bloger i ekspert od inwestowania, omawiają wyniki finansowe spółek z GPW, które okazały się słabsze od oczekiwań. Ponadto, eksperci analizują możliwe oznaki spowolnienia gospodarczego w Polsce oraz opowiadają, dlaczego warto czytać raporty finansowe spółek giełdowych.
Dlaczego nie warto słuchać rekomendacji analityków? Czy można ufać prognozom analityków giełdowych? Jak spółki giełdowe manipulują w prezentacjach wynikowych? Odpowiedzi na te pytania zostaną zaprezentowane poniżej:
Czy wyniki spółek z GPW wskazują na spowolnienie gospodarcze w Polsce?
Konrad Książak wskazał, że wyniki spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w ostatnim kwartale raczej zaskoczyły negatywnie. W efekcie, ekspert nie spodziewa się odbicia w drugim półroczu 2024, gdy brakuje jednoznacznie pozytywnych sygnałów.
Czy prawdą jest, że “nie ma hossy bez banków”?
Konrad Książak zaznaczył, że banki są motorem napędowym indeksów WIG i WIG20 – dlatego mówi się, że “nie ma hossy bez banków”. Jeśli zatem banki złapią zadyszkę, to możemy spodziewać się kolejnych spadków na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Czy konsensusy analityków są ważniejsze od wyników finansowych?
Konrad Książak stwierdził, że “z rykiem nie ma co się kłócić – jeśli wyniki danej spółki są wyraźnie niższe od konsensusu analityków, to jej akcje będą spadać. Konsensusy są zatem ważne, czasem nawet ważniejsze od zeszłorocznym wyników”.
Konrad Książak zwrócił ponadto uwagę, że trzeba patrzeć, ile podmiotów znajdziemy w danym konsensusie. W przypadku średnich spółek na konsensus nierzadko składają się zaledwie trzy wyceny, a taka baza nie jest zbytnio miarodajna.
Czy warto słuchać rekomendacji analityków?
Konrad Książak uważa, że w przypadku rekomendacji giełdowych bardzo przydatny okazuje się opis sporządzony przez analityka. Z tego opisu wynika bowiem cena docelowa wyznaczana w rekomendacji.
Czy mniejsze spółki są bardziej podatne na rekomendacje analityków
Konrad Książak ocenił, że cena docelowa w rekomendacji ma większe znaczenie w małych, mniej płynnych spółkach. Jeśli zatem cena docelowa w rekomendacji mocno odbiega od aktualnego kursu, na rynku może pojawić się duże poruszenie i podwyższona zmienność. Rekomendacje skutecznie wpływają więc na mniej płynne spółki.
Czy rośnie liczba nowych inwestorów na giełdzie i jak to wpływa na rynek?
Konrad Książak oznajmił, że “polski inwestor to przede wszystkim osoba, która kupuje mieszkania. Na rynku giełdowym ostatnio pojawiają się co prawda nowi inwestorzy, ale nie jest ich zbyt wielu”.
Już niebawem może się to jednak zmienić – mieszkania sprzedają się coraz gorzej, dlatego kapitał może zacząć przechodzić na giełdę, a warto zaznaczyć, że oszczędności Polaków na kontach i kontach są wprost ogromne.
Jak kampanie reklamowe mogą zmienić polską kulturę inwestowania?
Konrad Książak podkreślił, że “gdyby w Polsce przygotowano mądrą kampanię reklamową odnośnie inwestowania długoterminowego (inwestowania na emeryturę), to byłoby to korzystne dla państwa, ponieważ obywatele nie musieliby liczyć wyłącznie na emeryturę z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych”.
Promowanie inwestowanie na giełdzie opłaca się zatem wszystkim, dlatego trudno wytłumaczyć, czemu kampanii reklamowych dotyczących tego aspektu dziś nie ma. Takie kampanie z całą pewnością spowodowałyby bowiem znaczący wzrost liczby nowych inwestorów.