Jakub Długoszek, Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego na obszarze Polski i Członek Zarządu Budimex Mobility, w rozmowie z redaktorem naczelnym Telewizji Biznesowej, Tymoteuszem Nowakiem, podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego omawia rozwój infrastruktury drogowej w Polsce. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Jak rozwija się infrastruktura drogowa w Polsce w 2024 roku?
Jakub Długoszek oświadczył, że “infrastruktura drogowa w Polsce nadal prężnie się rozwija. Zostało już tylko kilka strategicznych dróg do wybudowania. Natomiast, gdy zakończą się w tej chwili realizowane inwestycje, to będziemy już w stanie bardzo komfortowo poruszać się po terenie całego kraju”.
Jakub Długoszek wskazał również, iż “Budimex ma nadzieję, że Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych zostanie zrealizowany, jako że z tego programu nadal jest dużo środków do wydania i dużo odcinków dróg ma zostać wybudowanych”.
Co więcej, realizowane są również Program Budowy 100 Obwodnic i Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej.
Czy autostrady i drogi ekspresowe będą znowu płatne?
Jakub Długoszek zaznaczył, że “opłaty za autostrady i drogi ekspresowe trudno będzie przywrócić, gdyż z punktu widzenia polskiego społeczeństwa te opłaty są już nie do zaakceptowania, a rząd doskonale to rozumie”.
Czy polski sektor kolejowy pomoże odciążyć infrastrukturę drogową?
Jakub Długoszek oznajmił, że “transport kolejowy z całą pewnością jest efektywny i odpowiedzialny środowiskowo, dlatego nie ma żadnych wątpliwości, będzie on dalej rozwijany. Budimex ma ponadto nadzieję, że inwestycji w infrastrukturę kolejową będzie jeszcze więcej – po to, aby średnia prędkość transportu kolejowego wzrosła”.
Dlaczego prędkość stanowi główną barierę dla rozwoju transportu kolejowego?
Jakub Długoszek wyjaśnił, że “bardzo niska średnia prędkość transportu kolejowego, wynosząca nieco ponad 30 kilometrów na godzinę, przekłada się na bardzo długi czas dostaw. Dlatego wraz ze wzrostem jakości sieci kolejowej i poprawą systemów sterowania jest szansa, że transport kolejowy będzie zyskiwał na popularności”.
Co możemy zrobić z rosnącymi kosztami utrzymania infrastruktury drogowej w Polsce?
Jakub Długoszek wytłumaczył, że “nowoczesne drogi należy odnawiać po 15-20 latach. Absolutnym minimum jest tutaj wymiana warstwy ścieralnej. Dzięki takim działaniom drogi będą mogły służyć przez kolejne kilkadziesiąt lat”.
Jest to jednak kosztowne, dlatego mamy tutaj do czynienia z wyzwaniem, z którym kolejne rządy będą musiały się zmienić – bowiem już w perspektywie 10 lat na ten cel będzie trzeba w skali kraju przeznaczyć miliardy złotych.
Jak rząd może poprawić stan dróg w najbliższych latach?
Jakub Długoszek stwierdził, że “kluczem do poprawy stanu dróg w najbliższych latach jest partnerstwo publiczno-prywatne. Polega ono na tym, że strona prywatna razem z bankami wykłada pieniądze, a następnie uzyskuje zwrot tych środków w dłuższej perspektywie. Dzięki takiemu rozwiązaniu uda się zmniejszyć obciążenia budżetowe”.
Jak zachęcić kierowców do przesiadki na samochody elektryczne?
Jakub Długoszek oświadczył, że “rozwój sieci, która pozwoli użytkować samochody elektryczne w sposób komfortowy jest obecnie najważniejszy – to bowiem obecnie największa bariera dla rozwoju elektromobilności. Polska obecnie idzie w dobrym kierunku, lecz zdecydowanie zbyt wolno”.
Jakub Długoszek o planach Budimex Mobility
Jakub Długoszek przyznał, że “układając biznesplan Budimex Mobility nie doszacował bezwładności w uzyskiwaniu przyłączy i mocy przyłączeniowych. Spółka nie zmienia jednak planów, ani założeń – tylko dostosowuje strategię i model biznesowy, co doprowadzi do montowania większej liczby szybkich ładowarek”.
Jakub Długoszek podkreślił przy tym, że “dziś rozwijanie infrastruktury ładowania aut elektrycznych absolutnie nie jest opłacalnym biznesem dla nikogo. Budimex Mobility wierzy jednak, że w perspektywie długoterminowej biznes ten stanie się opłacalny, a obecne zbieranie doświadczenia i dostosowywanie własnej sieci zaprocentuje”.
Jakub Długoszek wskazał ponadto, iż bardzo pomocne byłoby, gdyby rząd znalazł obecnie sposoby na to, by współpracować z tą branżą i wsłuchiwać się w jej potrzeby. Dzięki temu będzie można zniwelować problem z uzyskiwaniem przyłączy i mocy przyłączeniowych innymi działaniami.