Od amatora do PRO. Co kryje się za sukcesem w motorsporcie?

W najnowszym wywiadzie emitowanym na antenie Telewizji Biznesowej Paweł Łaskarzewski, CEO Nomad Fulcrum, porozmawiał z Robinem Rogalskim, wielokrotnym mistrzem w wyścigach samochodowych. Jak w rzeczywistości wygląda kariera w motosporcie? Przekonamy się poniżej:

Co osiągnął Robin Rogalski w wyścigach samochodowych?

Robin Rogalski to kierowca wyścigowy, który aktualnie prezentuje Lamborghini w najwyższej klasie samochodów wyścigowych – GT3, ścigając się po torach wyścigowych, takich jak tory Formuły 1.

Wcześniej Robin Rogalski jeździł dla Audi, gdzie został dwukrotnym mistrzem serii Audi R8 Cup i zdobył mistrzostwo Niemiec w klasie GT3. Ponadto, Robin Rogalski reprezentował markę Mercedes w Mistrzostwach Świata.

Kto może zostać kierowcą wyścigowym?

Robin Rogalski oznajmił, iż “wyścigi są o tyle specyficzne, że wiek nie jest najistotniejszy. Mimo wszystko młodzi kierowcy dużo szybciej są w stanie wyczuć samochód i stać się lepszymi zawodowymi kierowcami wyścigowymi, niż osoby zaczynające się ścigać w późniejszym wieku”.

Czy wyścigi samochodowe są sportem dla bogatych ludzi?

Robin Rogalski oświadczył, że “motosport to wielki biznes. Zaczyna się w młodym wieku, jeżdżąc na gokartach, co już samo w sobie jest kosztowne. Kolejne progi w karierze wiążą się natomiast z jeszcze większymi wydatkami, a w Polsce nie ma żadnego związku kierowców wyścigowych, który inwestowałby w karierę najlepszych zawodników”.

W rezultacie, wyścigi samochodowe słusznie uchodzą z sport dla bogatych ludzi. Na samym początku potrzeba bowiem bardzo dużego kapitału, aby zdobyć umiejętności, które zapewnią kierowcy możliwość pokazania się.

Ile kosztuje zostanie kierowcą Formuły 1?

Robin Rogalski poinformował, że “aby trafić do Formuły 1, trzeba najpierw osiągnąć sukcesy w klasach F4, F3 i F2. Sam jeden sezon Formuły 4 wiąże się natomiast z wydatkiem przekraczającym 1 miliona euro, F3 – ponad 1,5 miliona euro, a F2 – nawet 3,5 miliona euro”.

Mało tego, w tych klasach często występują kierowcy, którzy nie mają swoich sponsorów. To ich rodziny muszą wykładać na nich pieniądze.

Czy budżet i sponsorzy decydują o wszystkim w motosporcie?

Robin Rogalski wskazał, że zarówno w Formule 1, jak i w serii GT3 zawodnicy dysponują grupą sponsorów, których przyprowadzają ze sobą do danego zespołu, aby funkcjonowanie tego zespołu zostało zachowane. Okazuje się bowiem, że sponsorzy kierowców są głównym źródłem dochodów zespołów wyścigowych.

Co dostają sponsorzy w zamian za wsparcie zespołu i kierowcy w wyścigach?

Paweł Łaskarzewski oznajmił, że “klienci danego sponsora mogą zostać zabrani do padoku (zaplecza zespołu na torze wyścigowym), który jest sponsorowany. Mogą oni dotknąć tego samochodu wyścigowego czy stanąć przy samej linii toru i oglądać zmagania kierowców”.

Ponadto, sponsorzy zyskują w ten sposób widoczność swojej marki – choćby w postaci jej logo na samochodzie – oraz ekspozycję marketingową w mediach. Dzięki temu biznes tego sponsora jest traktowany na rynku jako coraz bardziej poważna firma. Jak jednak łatwo się domyślić, zwrot z takiej inwestycji może być rozłożony w czasie.

Robin Rogalski dodał przy tym, że “motosport jest czymś zapewniającym ekskluzywność, a na dodatek dyscyplina ta wywołuje niesamowite emocje – i sponsorzy na całym świecie o tym wiedzą. Co więcej, sponsorzy podczas wizyt na torze mogą spotkać inne duże firmy i nawiązać z nimi współpracę – networking jest tutaj ogromny”.

Jak zwiększyć świadomość marki poprzez motosport?

Paweł Łaskarzewski zwrócił uwagę, że “firmy muszą wydawać pieniądze na marketing, aby zwiększać świadomość marki. Natomiast sponsoring w motosporcie sam w sobie umożliwia znaczące zwiększenie świadomości marki – i to w sposób pośredni, bez wydawania środków bezpośrednio na marketing”.

Zobacz więcej

Polecamy

Inwestycje w Ukrainie czy w Ukrainę? - Okiem EKSPERTA

Inwestowanie w Ukrainie – Okiem EKSPERTA

0
Jacek Chwedoruk, Dyrektor Zarządzający Rothschild & Co omawia szanse związane z inwestycjami u naszych wschodnich sąsiadów. Jak inwestować w Ukrainie? Co z ryzykiem, embargiem...
Co planuje Fed na 2025 rok? - Przegląd Rynków z Darkiem Dargo

Prognozy na 2025 rok: Co z rynkami po decyzji Fed?

0
W najnowszym odcinku “Przeglądu Rynków”, Dariusz Dargo, redaktor Telewizji Biznesowej, przedstawia prognozy dla rynków finansowych na 2025 rok. Jaki wpływ na przyszłe ruchy na...
Prognozy rynkowe 2025 - Inwestowanie (z) głową

Rynki w 2025! Co nas czeka po zaprzysiężeniu Trumpa?

0
Inwestowanie (z) głową to emitowany na antenie Telewizji Biznesowej program, w którym poruszane są tematy różnych klas aktywów, funduszy inwestycyjnych i ich możliwości, podejścia...