Adam Kalkusiński, Prezes Zarządu CC Group SA w rozmowie z redaktorem naczelnym Telewizji Biznesowej, Tymoteuszem Nowakiem, podczas Konferencji WallStreet 28 w Karpaczu omawia temat hossy pokoleniowej.
Jakie zadania stoją przed rodzimym rynkiem i nowym prezesem Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie według Adama Kalkusińskiego? Przekonamy się poniżej:
Wielka hossa pokoleniowa okiem Adama Kalkusińskiego
Adam Kalkusiński oznajmił, że wielka hossa pokoleniowa to hossa, która potrafi trwać przez 20-30 lat. Zdaniem prezesa CC Group aktualna wielka hossa pokoleniowa trwa już od końca wielkiego kryzysu finansowego, czyli od połowy 2009 roku. Jesteśmy zatem w piętnastym roku tej hossy.
Warto zaznaczyć, że aktualna wielka hossa pokoleniowa miała nierówny przebieg między poszczególnymi rynkami. Okazuje się bowiem, że od czasu wielkiego kryzysu finansowego indeks NASDAQ 100 wzrósł 15-krotnie, natomiast indeks DAX 40 – 4,5-krotnie, a WIG – 4-krotnie.
Inwestowanie międzypokoleniowe z perspektywy prezesa CC Group
Adam Kalkusiński zwrócił uwagę, że z reguły młodsze pokolenia inwestują w aktywa, na które w danym momencie jest hype – obecnie więc interesują ich kryptowaluty. Starsi, bardziej doświadczeni inwestorzy patrzą zaś szerzej i inwestują w akcje spółek zapewniających odpowiednią infrastrukturę i zajmujących się wydobywaniem kryptowalut.
Między inwestorami z różnych pokoleń mamy zatem istotny łącznik finansowy. Warto jednak zaznaczyć, że młodsi inwestorzy lubią inwestować globalnie i skupiać się na nowych technologiach, natomiast starsze pokolenia koncentrują się na rynku krajowym.
Zdaniem Adama Kalkusińskiego najlepszą strategią jest zaś połączenie tych dwóch światów i odpowiednia dywersyfikacja portfela inwestycyjnego pod tym względem, nie zapominając przy tym o tradycyjnych spółkach dywidendowych.
Adam Kalkusiński o amerykańskim rynku akcji
Adam Kalkusiński zaznaczył, że “koniunktura na rynku amerykańskim ma niesymetryczne przełożenie na koniunktury na innych rynkach. W praktyce dobra koniunktura w USA nie zawsze przekłada się na inne rynki, natomiast zła koniunktura na Wall Street oznacza dużo gorszą koniunkturę na innych rynkach”.
Według Adama Kalkusińskiego “ten brak symetrii bierze się z tego, że rynek amerykański kanibalizuje inne rynki. Wall Street bierze bowiem kapitał z innych kontynentów, a także wyciąga z nich najlepsze spółki, przez co są one notowane w Stanach Zjednoczonych, a obrót ich akcjami na Wall Street przewyższa ten na macierzystych rynkach”.
W praktyce, rynek amerykański już zdominował świat, a marginalizowanie innych rynków tylko będzie się pogłębiało, co wynika z postępu technologicznego, który kreuje rozwój naszej rzeczywistości – a nowe technologie są tworzone przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych.
Kapitał zagraniczny w Polsce okiem prezesa CC Group
Adam Kalkusiński podkreślił, że “na polskim rynku za gros obrotów odpowiada kapitał zagraniczny, za który odpowiedzialne są fundusze hedgingowe, często preferujące spekulację. Polskie instytucje finansowe zachowują się zaś w sposób pasywny, co z punktu widzenia rynku jest niekorzystne, gdyż zabijają one płynność”.
Największymi wyzwaniami dla Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie jest zatem teraz: znalezienie sposobu na aktywizację polskich instytucji finansowych; zastanowienie się jak z powrotem pozyskać inwestorów zagranicznych o profilu inwestycyjnym, innych niż fundusze hedgingowe; oraz aktywizacja inwestorów indywidualnych.
Prezes CC Group stwierdził ponadto, że “jeśli GPW połączy wysiłki ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych i organizatorami takich eventów jak WallStreet 28, to wspólna praca zaowocowałaby znacznie lepszym rezultatem, jeśli chodzi o przezwyciężenie powyższych wyzwań”.
Adam Kalkusiński o nowym prezesie GPW
Adam Kalkusińki uważa, że nowy prezes Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, Tomasz Bardziłowski powinien być kimś, kto podejmuje szeroko zakrojone inicjatywy na poziomie inwestorów indywidualnych, jak i rozmawia z ustawodawcą odnośnie tego, co można zmienić, aby polski rynek akcji zyskiwał na atrakcyjności.
Ponadto, nowy prezes GPW powinien bardzo mocno zabiegać o zainteresowanie inwestorów zagranicznych. Do tego niezbędna zaś jest aktywna obecność na zagranicznych konferencjach, z którą Tomasz Bardziłowski radzi sobie bardzo dobrze.
Co więcej, zdaniem Adama Kalkusińkiego, nowy prezes Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie powinien pracować nad przyciągnięciem na rynek dużych ofert publicznych rozpoznawalnych, rosnących spółek, wokół których można wytworzyć silny hype. Przykładem takiego IPO mogłaby być Żabka, która obecnie rozważa debiut na GPW.