Nowe lokale i dobra polityka cenowa – przepis na sukces Mex Polska

Dariusz Kowalik, Dyrektor Finansowy Mex Polska w rozmowie z Markiem Klapą, redaktorem Telewizji Biznesowej, omawia rekordowe wyniki spółki oraz rynek gastronomiczny. Jakie są wyzwania dla spółki w najbliższym czasie? Przekonamy się poniżej:

Dariusz Kowalik o rekordowych wynikach Mex Polska

Dariusz Kowalik oświadczył, że 2023 rok był bardzo dobry dla Mex Polska. spółka wypracowała niemal 95,5 miliona złotych skonsolidowanych przychodów – to o niemal 17% więcej, niż rok wcześniej.

Dyrektor Finansowy Mex Polska wskazał, że wzrost przychodów wynika przede wszystkim z precyzyjnie zaplanowanych otwarć lokali gastronomicznych oraz bardzo ostrożnej polityki cenowej. W efekcie, spółka zwiększyła liczbę klientów w swoich lokalach gastronomicznych.

IV kwartał 2023 roku okiem Dyrektora Finansowego Mex Polska

Dariusz Kowalik oznajmił, że gastronomia to sezonowy biznes, dla którego najlepszy jest trzeci kwartał, natomiast pierwszy i czwarty są najsłabsze, ale zarazem najstabilniejsze, przychody w nich generowane utrzymują się na stałym poziomie w poszczególnych miesiącach.

Dyrektor Finansowy Mex Polska zaznaczył ,że “w czwartym kwartale 2023 roku spółka wypracowała 22 miliony złotych skonsolidowanych przychodów, co jest bardzo dobrym wynikiem”.

Zysk Mex Polska z perspektywy Dariusza Kowalika

Dariusz Kowalik poinformował, że “Mex Polska bardzo mocno pilnuje polityki kosztowej. Spółka kilka razy w miesiącu dokonuje analiz ponoszonych wydatków w ramach poszczególnych lokali gastronomicznych i stara się utrzymywać założoną rentowność w swoich lokalach”.

W efekcie, Mex Polska wygenerowało w 2023 roku 4,1 miliona złotych zysku netto, co stanowi wzrost w ujęciu rocznym aż o 43,8% – to oczywiście bardzo satysfakcjonujący wynik dla zarządu spółki.

Dariusz Kowalik o nowych lokalach gastronomicznych

Dariusz Kowalik wyjaśnił, że Mex Polska rozwija się dwutorowo. Najważniejszy dla spółki jest rozwój lokali własnych, który przebiega w ramach pięciu różnych marek: dwóch z segmentu bistro (Pijalnia wódki i piwa oraz Chicas & Gorillas) oraz trzech z segmentu restauracyjnego (The Mexican, Prosty Temat oraz Pankejk).

Mex Polska jest w stanie obecnie przeanalizować każdą lokalizację znajdującą się w sześciu największych polskich miastach – najważniejsze, aby było to miejsce o dużym natężeniu ruchu pieszych i racjonalnym czynszu. W grę wchodzą zatem lokalizacje w centrach tych miast, miejsca turystyczne i czołowe centra handlowe.

W pozostałych, mniejszych miastach spółka prowadzi zaś działalność franczyzową. W tego typu miejscowościach Mex Polska rozwija przede wszystkim markę Pijalnia wódki i piwa, która jest największą marką spółki pod względem liczby lokali.

Dariusz Kowalik podkreślił, że współpracę z Mex Polska na zasadzie franczyzy podejmują przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którzy nie tylko angażują swoje pieniądze, ale i swój czas – często nawet sami pracują w tych lokalach, a także aktywnie nadzorują tę działalność.

Gdzie w sezonie wakacyjnym pojawią się nowe lokale gastronomiczne?

Dariusz Kowalik ujawnił, że Mex Polska już w sezonie wakacyjnym otworzy trzy nowe lokale gastronomiczne w ścisłym centrum Krakowa, w sąsiedztwie rynku – Pankejk, Chicas & Gorillas oraz Pijalnię wódki i piwa.

Ponadto, Mex Polska otworzy również dwa lokale w centrum Katowic – Chicas & Gorillas oraz Pijalnię wódki i piwa. Jednocześnie franczyzobiorcy szykują się obecnie do otwarcia dwóch kolejnych lokali działających pod marką Pijalnia wódki i piwa – w Zamościu i w Nowym Sączu.

Wygaszenie Tarczy Antyinflacyjnej okiem Dariusza Kowalika

Dariusz Kowalik podkreślił, że przystępne cenowo lokale gastronomiczne paradoksalnie będą beneficjentem wygaszenia Tarczy Antyinflacyjnej, gdyż w ramach świadczenia usługi gastronomicznej cały czas płacą one – i nadal będą płacić – podatek VAT w wysokości 8%.

Typowy konsument będzie natomiast musiał wydawać coraz więcej na artykuły spożywcze, jako że podatek VAT na żywność powrócił do starej stawki. Dysproporcja pomiędzy cenami w restauracji a zakupem składników w sklepach spożywczych się zatem zmniejszy.

Gastronomia w Polsce z perspektywy Dariusza Kowalika

Dariusz Kowalik oświadczył, że “lokale gastronomiczne w Polsce znów odwiedza co najmniej tyle osób, co przed pandemią COVID-19. Na dodatek wzrosty wynagrodzeń sprawiają, że Polacy mają coraz więcej oszczędności, dzięki czemu chętniej odwiedzają oni lokale gastronomiczne i wydają w nich pieniądze”.

Dyrektor Finansowy Mex Polska o zagrożeniach i wyzwaniach

Zdaniem Dariusza Kowalika podstawowym zagrożeniem dla branży gastronomicznej są wzrosty wynagrodzeń, gdyż presja na płace jest coraz większa.

Kolejnym zagrożeniem są rosnące koszty mediów, gdyż negatywnie wpływają one na rentowność biznesu gastronomicznego. Następnym wyzwaniem dla Mex Polska, którego w branży gastronomicznej w zasadzie nie da się wyeliminować, jest ryzyko nieprzedłużenia umowy najmu lokalu przez wynajmującego.

Zobacz więcej

Polecamy

Na czym polega biznes WP?

Na czym polega biznes WP? Jacek Świderski – Prezes Zarządu

0
Jacek Świderski, Prezes Zarządu Wirtualna Polska Holding SA, opowiada o najważniejszych liniach biznesowych, a także rozwoju Grupy Kapitałowej Wirtualna Polska Holding w kolejnych latach....
Sfinks omawia rok 2023 - Sylwester Cacek, Prezes Zarządu

Prezentacja wyników Sfinks Polska, Sylwester Cacek – Prezes Zarządu

0
Sylwester Cacek, Prezes Zarządu Sfinks Polska ocenia i podsumowuje miniony rok, a także omawia strategię na kolejne lata i segment sprzedaży dań gotowych. Jaka...
7Levels

Wirtualna rzeczywistość to przyszłość. 7Levels S.A. wchodzi na rynek VR

0
Krzysztof Król, Wiceprezes Zarządu 7Levels S.A., w rozmowie z Markiem Klapą, redaktorem Telewizji Biznesowej, omawia tytuły opracowywane aktualnie przez studio i najnowsze plany wydawnicze,...