W najnowszym odcinku emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej programu “Okiem EKSPERTA”, dr hab. Katarzyna Sekścińska z Uniwersytetu Warszawskiego omawia preferencje inwestycyjne Polaków.
Jak w gąszczu informacji znaleźć rzetelne źródła wiedzy o inwestycjach? Czy nieruchomości to dalej bezpieczna przystań? Jak podejmujemy obecnie decyzje finansowe? Gdzie młodzi inwestorzy najchętniej chcieliby lokować swoje środki? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy poniżej:
Czy Polacy nadal najchętniej inwestują w nieruchomości?
Dr hab. Katarzyna Sekścińska oświadczyła, że “nadal konsekwentnie i z miażdżącą przewagą najbardziej pożądaną inwestycją Polaków są nieruchomości”.
Nasi rodacy postrzegają inwestowanie w nieruchomości jako najbezpieczniejszą i w oczywisty sposób zyskowną opcję, która gwarantuje stały, pasywny dochód oraz zabezpiecza ich na emeryturę. W efekcie, nieruchomości są inwestycją, którą Polacy najchętniej polecaliby innym inwestorom – w tym nawet bardzo młodym i początkującym.
Co ciekawe, Polakom wydaje się, że są ekspertami w inwestowaniu w nieruchomości, natomiast inne instrumenty finansowe postrzegają oni jako trudne, niezrozumiałe i sztucznie zawiłe – aby ukryć ryzyko.
Czy pasywne inwestowanie to wciąż podejście rewolucyjne?
Dr hab. Katarzyna Sekścińska przyznała, że dla niektórych Polaków pasywne inwestowanie wciąż jest rewolucyjne, ponieważ podejście to zapewnia im wgląd w siebie, sprawia ono, iż muszą się zastanowić nad swoimi decyzjami i uporządkować swoje plany inwestycyjne.
Najważniejsze jest bowiem inwestowanie w zgodzie ze sobą, zrozumienie własnych potrzeb oraz zrozumienie tego, w co się inwestuje.
Skąd młodzi ludzie czerpią wiedzę o inwestowaniu?
Dr hab. Katarzyna Sekścińska poinformowała, że niespełna 7% młodych dorosłych świadomie i celowo szuka informacji inwestycyjnych. Ponad 40% nie szuka ich zaś celowo, ale jeśli coś ciekawego usłyszy, to stara się pogłębić temat. Kolejne 40% słyszy zaś jedynie zdawkowe informacje i nie pogłębia swojej wiedzy.
Ogromny wpływ na wiedzę o inwestowaniu młodych ludzi mają zatem media, ponieważ zdecydowana większość z nich czerpie wiedzę właśnie z tego źródła. Mowa tu zarówno o profesjonalnych mediach, jak i zupełnie przypadkowego przekazu z social mediów.
Co ciekawe, najmłodsze pokolenie nie polega jedynie na sobie, swoich znajomych i przyjaciołach, ale również na social mediach. Starsze pokolenie wyżej ceni zaś doradców finansowych od mediów społecznościowych.
Należy zaznaczyć, że według badań wiedza inwestycyjna Polaków nie jest imponująca. Co gorsza, wydaje nam się, iż wiemy więcej niż naprawdę wiemy – a i tak nisko oceniamy swoją wiedzę w tym zakresie.
Na dodatek, otaczamy się ludźmi podobnymi do siebie – nasza rodzina i znajomi mają więc prawdopodobnie wiedzę na podobnym poziomie, co my. W rezultacie, młodzi ludzie wiedzą o inwestowaniu niewiele i bazują na informacjach z kiepskich źródeł.
Gdzie szukać właściwej wiedzy o inwestowaniu?
Dr hab. Katarzyna Sekścińska jest zdania, że “w pierwszej kolejności powinniśmy zrozumieć siebie – swoje potrzeby, oczekiwania, możliwości finansowe oraz to, na co jesteśmy gotowi w kontekście inwestowania. Należy zatem zacząć od planowania finansowego, robienia budżetu domowego i analizy swojej sytuacji finansowej”.
Następnie możemy zacząć myśleć o inwestowaniu i zdobywać podstawową wiedzę – aby rozumieć, w co inwestujemy. W tym celu należy nauczyć się rozpoznawać się instrumentów finansowych. Z pomocą przychodzą tutaj strony instytucji finansowych i dobrych edukatorów finansowych.