Mentzen na NewConnect – Kamil Wielewicki, Wiceprezes Zarządu

Kamil Wielewicki, Wiceprezes Zarządu Mentzen SA opowiada o wejściu spółki na rynek NewConnect, a także o modelu subskrypcyjnym, planach i rozwoju Mentzen SA. Jak będzie kształtowała się dywidenda? Przekonamy się poniżej:

Jaki profil działalności i model biznesowy Mentzen SA?

Mentzen SA jest spółką holdingową – spółka matką dla dwóch spółek wykonawczych. Pierwszą z tych spółek jest Kancelaria Mentzen sp. z o.o. będącej spółką doradztwa podatkowego wpisaną na specjalną listę osób prawnych uprawnionych do wykonywania doradztwa podatkowego przez Krajową Izbę Doradców Podatkowych.

Drugim podmiotem jest Mentzen Legal spółka komandytowa, która jest firmą prawniczą, z którą współpracują adwokaci i radcowie prawni. Sławomir Mentzen oraz Kamil Wielewicki są w tej spółce komplementariuszami.

Co istotne, Mentzen SA posiada 98% udziału w zysku Mentzen Legal i niecałe 82% udziału w zysku Kancelarii Mentzen. Struktura ta wynika z wymogów prawnych – aby Kancelaria Mentzen była spółką doradztwa podatkowego, w zarządzie musi być przewaga doradców podatkowych, stąd większościowy pakiet głosów ma w niej Sławomir Mentzen.

Mentzen Legal jest zaś spółką prawniczą, ponieważ radcowie prawni nie mogą świadczyć swoich usług za pośrednictwem osób prawnych – a taką jest Kancelaria Mentzen. W efekcie, Mentzen SA świadczy trzy podstawowe usługi: doradztwo podatkowe (w tym przede wszystkim optymalizacja podatkowa), rachunkowość oraz usługi prawne skierowane do przedsiębiorców.

Warto dodać, że większość usług Mentzen SA świadczy dla swoich klientów komplementarnie, co oznacza, że pojedynczy klient korzysta z dwóch lub trzech usług, oferowanych przez spółkę w specjalnym pakiecie.

Kamil Wielewicki o modelu subskrypcyjnym

Na rynku Mentzen SA wyróżnia się modelem subskrypcyjnym. Celem spółki jest bycie prawno-rachunkowo-podatkowym Netflixem. Wysokość opłaty za subskrypcję uzależniona jest od wielkości firmy.

Kamil Wielewicki zaznaczył, że za pomocą modelu subskrypcyjnego Mentzen SA dociera do klientów, do których tradycyjne kancelarie nie docierają. Większość klientów spółki należy bowiem do sektora małych i średnich przedsiębiorstw, gdzie bardzo często księgowa przyjmuje jednocześnie rolę księgowego, prawnika i doradcy podatkowego.

Ponadto, w przypadku modelu subskrypcyjnego działa efekt skali – jeden klient korzysta bardzo dużo z usług Mentzen SA, a drugi dość rzadko, lecz opłaca subskrypcję, ponieważ daje mu ona poczucie, że w każdej chwili może się skontaktować ze spółką. Są też klienci, którzy po prostu zapominają, że mają aktywną subskrypcję.

Bardzo istotny z perspektywy spółki w modelu subskrypcyjnym jest również brak windykacji. Wiele kancelarii prawnych i podatkowych mierzy się z tym problemem, że klient im nie płaci. W przypadku Mentzen SA takiego problemu nie ma.

Jaki był cel debiutu Mentzen SA na GPW?

Kamil Wielewicki oznajmił, że “Sławomir Mentzen po prostu spełnił swoje marzenie – to właśnie był główny cel debiutu na rynku NewConnect. Obecność na giełdzie niesie jednak za sobą inne korzyści”.

Po pierwsze, spółka zyskała bardzo duże grono osób, którym zależy, by spółka osiągnęła sukces. Po drugie, w gronie akcjonariuszy znalazły się większe podmioty, które teraz są zainteresowane akcjonariuszami Mentzen SA. W praktyce, najpierw zostały one akcjonariuszami, a dopiero później klientami.

Po trzecie, do spółki wpływają teraz propozycje rozmów biznesowych od bardzo dużych podmiotów. Debiut giełdowy miał zatem bardzo duży wymiar marketingowy i rozwojowy. Teraz planem spółki jest dalsze skalowanie swojego biznesu.

Większość osób w Polsce nadal nie ma bowiem wyrobionego nawyku korzystania z prawnika lub doradcy podatkowego. Mentzen SA chce zatem upowszechnić korzystanie z doradców podatkowych i prawników. Model subskrypcyjny to umożliwia.

Ponadto, spółka planuje tak skonstruować portfel swoich usług, że zapewni swoim klientom obsługę kompletną – i oprócz doradztwa podatkowego, prawnego i rachunkowości oferować klientom usługi pośrednictwa kredytowego, finansowego i ubezpieczeniowego. Aktualnie spółka jest w trakcie ustalania parametrów tego produktu.

Ponadto, Mentzen SA jest obecnie w trakcie rozmów z podmiotem, który profesjonalnie zajmuje się uzyskiwaniem różnego rodzaju dofinansowań i dotacji. Spółka myśli również nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji w swojej działalności i chciałaby wdrożyć narzędzie AI, które będzie odpowiadać klientom spółki na pytania z zakresu doradztwa prawno-podatkowego.

Jakie były dotychczasowe wyniki finansowe Mentzen SA?

Kamil Wielewicki poinformował, że przychody Mentzen SA w 2023 roku roku wyniosły 21,5 miliona złotych, a zysk netto – niecałe 3,1 miliona PLN. W pierwszym kwartale bieżącego roku spółka odnotowała zaś wzrost zysku netto o 14% w ujęciu rocznym. Okres ten okazał się zatem wyraźnie lepszy niż w 2023 roku.

Czy Mentzen SA będzie wypłacać dywidendę?

Kamil Wielewicki oświadczył, że Mentzen SA “nie przewiduje pozyskiwania dodatkowego kapitału od inwestorów. Spółka ma na tyle dobre wyniki finansowe i rentowność, że nie potrzebuje żadnych zewnętrznych źródeł finansowania, posiada ona kapitał na rozwój”.

Wiceprezes Mentzen SA zaznaczył ponadto, że “zarząd spółki będzie rekomendować przeznaczanie największych możliwych środków na wypłatę dywidendy – z potrąceniem ewentualnych nakładów inwestycyjnych”.

Zobacz więcej

Polecamy

Na czym polega biznes WP?

Na czym polega biznes WP? Jacek Świderski – Prezes Zarządu

0
Jacek Świderski, Prezes Zarządu Wirtualna Polska Holding SA, opowiada o najważniejszych liniach biznesowych, a także rozwoju Grupy Kapitałowej Wirtualna Polska Holding w kolejnych latach....
Sprzedaż mieszkania z zameldowaną osobą

Masz zameldowanego lokatora na nieruchomości, którą chcesz sprzedać? Uważaj!

0
W nowym odcinku emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej programu “Kawa z Agentem” Amanda Postolska - założycielka i CEO RS Estate, wyjaśnia jak sprzedać mieszkanie,...
Sfinks omawia rok 2023 - Sylwester Cacek, Prezes Zarządu

Prezentacja wyników Sfinks Polska, Sylwester Cacek – Prezes Zarządu

0
Sylwester Cacek, Prezes Zarządu Sfinks Polska ocenia i podsumowuje miniony rok, a także omawia strategię na kolejne lata i segment sprzedaży dań gotowych. Jaka...