Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu Legimi SA, w rozmowie z redaktorem Telewizji Biznesowej, Marcinem Podlackim, omawia model biznesowy spółki. Jakie są kolejne projekty Legimi? Przekonamy się poniżej:
Mikołaj Małaczyński o modelu biznesowym Legimi
Mikołaj Małaczyński oznajmił, że “Legimi kojarzone jest z prowadzeniem jednej z najbardziej znanych w Polsce bibliotek internetowych. Spółka udostępnia książki w formie elektronicznej, do czytania na smartfonach, tabletach, czytnikach ebooków”.
Legimi funkcjonuje od 2009, lecz model abonamentowy spółki spopularyzował się w ostatnich latach – na co oczywiście wpłynęła pandemia COVID-19. Od tego czasu spółka każdego roku notuje duże dynamiki wzrostu.
Prezes Legimi o dostępnych tytułach na platformie
Mikołaj Małaczyński wyjaśnił, że “Legimi funkcjonuje jako dwustronne marketplace. Oznacza to, że spółka pozyskuje zarówno odbiorców, jak i dostawców treści. W tej chwili posiada ona tysiące dostawców treści, a baza publikacji na rynku polskim przekracza 250 tysięcy. Czytelnik nie jest więc w stanie przeczytać wszystkich publikacji”.
Co więcej, czytelnik ma również problem, aby dobrać właściwe publikacje dla siebie – liczba jakościowych książek jest bowiem zbyt duża. Dlatego Legimi skupia się nie tylko na pozyskiwaniu nowych tytułów, ale również na właściwej ekspozycji tych, które już są w bazie.
W tym obszarze Legimi wykorzystuje mechanizmy sztucznej inteligencji. Konkretnie rzecz biorąc, spółka angażuje AI w celu rekomendowania czytelnikom najciekawszych książek. Tak powstał produkt “Wirtualny Bibliotekarz”, który na podstawie zgromadzonych danych zapewnia użytkownikom rekomendacje publikacji najbardziej dopasowanych do ich zainteresowań.
Wyniki finansowe Legimi okiem Mikołaja Małaczyńskiego
Mikołaj Małaczyński oświadczył, że “raport finansowy Legimi za drugi kwartał 2024 roku został przyjęty bardzo dobrze, choć w spółce w tym okresie nie wydarzyło się nic szczególnego. Legimi stale buduje swój biznes w oparciu o mocne przewagi konkurencyjne. Spółka pracuje na rynku wzrostowym i bazuje na autorskiej technologii”.
Audiobooki i ebooki z perspektywy prezesa Legimi
Mikołaj Małaczyński podkreślił, że “dynamiki wzrostów w audiobookach w ostatnich latach są większe, przyrost przychodów każdego roku w tym sektorze jest dwucyfrowy. Nie zmienia to faktu, że to jednak ebooki nadal stanowią większość przychodów Legimi”.
Mikołaj Małaczyński o rozwoju Legimi
Mikołaj Małaczyński zaznaczył, iż spółka już w ostatnim raporcie zapowiedziała, że priorytetem dla niej będzie sprzedaż łączona – czyli rozwój usług, które można kupić w pakiecie z Legimi. W tym obszarze spółka dostrzega synergię z Grupą Wirtualnej Polski, która stała się mniejszościowym akcjonariuszem Legimi.
Ponadto, spółka zamierza pogłębić współpracę z bibliotekami – tak, aby miała ona charakter nie tylko biznesowy, let też społeczny. Legimi chce, aby do biblioteki trafiali użytkownicy, którzy do tej pory zaopatrywali się w wersje nielegalne. Legimi chce zatem, aby wkład spółki w legalną kulturę był jak największy i odbywał się za pośrednictwem bibliotek.
Prezes Legimi o współpracy z Wirtualną Polską
Mikołaj Małaczyński przekazał, że “dla Wirtualnej Polski inwestycja w Legimi jest inwestycją finansową. Legimi stara się więc, aby współpraca przebiegała w taki sposób, by była ona opłacalna dla obu stron. Z tej współpracy już zaczynają wynikać jednak pewne synergie – Legimi tworzy z Wirtualną Polską wspólne pakiety usług”.
Skup akcji własnych z perspektywy prezesa Legimi
Mikołaj Małaczyński oznajmił, że Legimi zapowiedziało ostatnio Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy na temat przeprowadzenia skupu akcji własnych.
Prezes Legimi wskazał, iż za tę inicjatywę odpowiada wiodący skład akcjonariuszy, dlatego zarząd spółki liczy, że uchwała ta zostanie podjęta przez walne zgromadzenie, a następnie spółka skupi akcje po bardzo atrakcyjnym kursie i podzieli się zyskiem z akcjonariuszami.