Kupujesz teraz, płacisz później? Uważaj na kredyt konsumencki

W najnowszym odcinku emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej programu “Biznes Focus” Cezary Andrzejczyk – partner zarządzający w Qualia Advisory, i Łukasz Dwulit, Head of CEE w Klarna, rozmawiają o dynamicznie rosnącym rynku Buy Now, Pay Later. Oto, czego się dowiedzieliśmy:

Dlaczego “Buy Now, Pay Later” staje się popularne?

Łukasz Dwulit stwierdził, że “wśród młodych osób Buy Now, Pay Later staje się standardową metodą płatności. Zapewnia ona bowiem coś bardziej elastycznego, pozwala doświadczyć danego produktu i zdecydować czy jest on czymś, co chcą sobie zostawić, czy jednak zwrócić”.

Ponadto Buy Now, Pay Later to metoda, która pozwala młodym ludziom zarządzać swoim własnym budżetem, przy jednoczesnym dokonywaniu zakupów. Dodatkowo Buy Now, Pay Later to z reguły coś więcej niż tylko metoda płatności.

Wokół BNPL budowana jest bowiem społeczność użytkowników, którzy są zachęcani do regularnego korzystania z tej metody za pomocą odpowiednich zniżek czy programów typu cashback.

Jakie grupy demograficzne korzystają z BNPL?

Łukasz Dwulit oznajmił, że “w Polsce płatnościami Buy Now, Pay Later najbardziej zainteresowana jest grupa młodych konsumentów, którzy dopiero wkraczają do świata zakupowego. Mimo wszystko, popularność BNPL rośnie również wśród starszych konsumentów, dokonujących droższych zakupów online na raty”.

Czy BNPL różni się od kredytu konsumenckiego?

Łukasz Dwulit wyjaśnił, że “na rynku Buy Now, Pay Later mamy dwa modele biznesowe. Pierwszy stanowi model kredytu konsumenckiego – w tym przypadku mamy do czynienia po prostu z wirtualną kartą kredytową. Model ten występuje w większości usługodawców BNPL”.

Co istotne, firmy działające w tym modelu raportują wszystkie transakcje do Biura Informacji Kredytowej, co może wpływać na zdolność kredytową konsumenta. Inne firmy – takie jak Klarna – nie oferują zaś kredytu konsumenckiego i w żaden sposób nie wpływają na zdolność kredytową konsumentów.

W takim modelu, jeśli klient nie zapłaci po 30 dniach za zakupy zrobione za pomocą BNPL, usługodawca zacznie mu naliczać odsetki ustawowe, a jego dostęp do danej platformy Buy Now, Pay Later zostanie ograniczony.

Jakie dodatkowe usługi oferuje aplikacja Klarna dla konsumentów?

Łukasz Dwulit poinformował, że “aplikacja Klarna wyróżnia się tym, iż oferuje doświadczenie przed- i pozakupowe. Mamy tutaj całą swoją historię zakupową w jednym miejscu – wraz z informacjami, jaki produkt został kupiony”.

Jak sztuczna inteligencja wspomaga proces zakupu przez aplikację Klarna?

Łukasz Dwulit wytłumaczył, że “konsumenci mogą w aplikacji Klarna porozmawiać ze sztuczną inteligencją, która pomoże dobrać mu dany produkt w najlepszej ofercie. Dzięki temu konsument oszczędza czas na samodzielnym wyszukiwaniu najlepszej oferty”.

Jak Łukasz Dwulit ocenia potencjał rynku BNPL w Polsce?

Łukasz Dwulit zwrócił uwagę, że “w regionie Europy Środkowo-Wschodniej mamy do czynienia z niską penetracją kart i bardzo dużym odsetkiem przesyłek za pobraniem. Wynika to z faktu, że e-commerce w naszym regionie wciąż jest w początkowej fazie rozwoju”.

W efekcie, rynek e-commerce – i co za tym idzie, rynek BNPL – w regionie Europy Środkowo-Wschodniej bardzo szybko rośnie, podczas gdy w reszcie Europy mamy do czynienia ze stagnacją.

Jak Klarna będzie wyglądać za kilka lat?

Łukasz Dwulit nie widzi żadnych obiekcji przed tym, iż Klarna będzie rosnąć bardzo szybko. Kluczem do sukcesu dla firmy ma być to, że nie będzie ona postrzegana jako typowe Buy Now, Pay Later, lecz jako ekosystem, oferujący całą gamę usług zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców.

W rezultacie, Klarna widzi siebie jako lidera rynku BNPL i jednocześnie narzędzia zakupowego, które będzie współegzystowało z innymi metodami płatności, bardzo szybko przy tym rosnąc.

Zobacz więcej

Polecamy

Te spółki warto mieć w portfelu! Benefity dla akcjonariuszy - Marcin Tuszkiewicz

Zyskaj więcej dzięki akcjom tych spółek – benefity dla akcjonariuszy!

0
Na giełdzie można zarabiać na trzy sposoby - za pomocą zmiany ceny spółki, dzięki dywidendom oraz za pomocą benefitów dla akcjonariuszy! Ta trzecia forma...
Rynki w euforii. Jak to się skończy? - Inwestowanie (z) głową

Czy S&P 500 i Nasdaq 100 będą nadal rosnąć? Prognozy na 2025 rok

0
Inwestowanie (z) głową to emitowany na antenie Telewizji Biznesowej program, w którym poruszane są tematy różnych klas aktywów, funduszy inwestycyjnych i ich możliwości, podejścia...
Inwestycje w Ukrainie czy w Ukrainę? - Okiem EKSPERTA

Inwestowanie w Ukrainie – Okiem EKSPERTA

0
Jacek Chwedoruk, Dyrektor Zarządzający Rothschild & Co omawia szanse związane z inwestycjami u naszych wschodnich sąsiadów. Jak inwestować w Ukrainie? Co z ryzykiem, embargiem...
Telewizja Biznesowa Logo
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.