W nowym odcinku emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej programu “Kawa z Agentem” Amanda Postolska – założycielka i CEO RS Estate, prezentuje najświeższe wiadomości z polskiego rynku nieruchomości. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Rynek mieszkań puchnie jak balon – ofert sprzedaży o ⅔ więcej niż rok temu
Na siedmiu największych polskich rynkach nieruchomości można już znaleźć Ponad 94 tysiące ofert sprzedaży mieszkań. To o 64,2% a nominalnie o blisko 37 tysięcy lokali więcej niż przed rokiem. Brak rządowego dopalacza sprawił, że w kilku miastach ofert jest najwięcej w historii.
Tak wyraźny wzrost to z jednej strony efekt niskiej bazy. Przed rokiem, w drugiej połowie września, gdy rynek rozgrzewały rządowe dopłaty do kredytów mieszkaniowych, byliśmy świadkami najgłębszego dołka podaży mieszkań w ostatnich latach.Z drugiej jednak strony w kilku największych polskich miastach dostępna obecnie oferta jest najwyższa w historii.
Pod koniec września 2024 r. na siedmiu największych polskich rynkach nieruchomości (Warszawa, Kraków, Wrocław, Łódź, Gdańsk, Poznań i Katowice) można było znaleźć 94 280 ofert sprzedaży mieszkań – zarówno nowych jak i z drugiej ręki. Przed dwoma miesiącami było ich o ponad 6% mniej.
W których miastach liczba ofert mieszkań osiąga historyczne rekordy?
Do najwyższego w historii wyniku zanotowanego w listopadzie 2020 roku, zbliżyła się warszawska oferta mieszkań wystawionych na sprzedaż. Obecnie można wybierać wśród 26 412 ogłoszeń, co oznacza wzrost o blisko 90% a nominalnie o 12 500 lokali w ujęciu rocznym. We wspomnianym listopadzie 2020 roku pułap wyniósł 26 500 mieszkań.
Rekordową ofertę zanotowano z kolei w Łodzi, gdzie przebity został szczyt mający miejsce pod koniec lipca 2024 r. Obecnie w tym mieście można znaleźć 11 205 ofert – o blisko 75% a nominalnie o 4800 więcej niż przed rokiem.
W ostatnich dniach szczyt osiągnął wykres obrazujący liczbę ofert sprzedaży mieszkań w Poznaniu. W stolicy województwa wielkopolskiego przed kilkoma dniami licznik zatrzymał się na 10 358 ogłoszeń. Obecnie w analizowanych serwisach ogłoszeniowych można znaleźć 10 274 ofert – o 44,6% a nominalnie o blisko 3200 więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Deweloperzy podsumowują sprzedaż mieszkań po III kwartale 2024 r.
Z comiesięcznych raportów ośrodków badawczych wiemy, że trzeci kwartał – szczególnie lipiec i sierpień – przyniosły spadek sprzedaży w największych aglomeracjach.
Część popytu dalej czeka na to, czy i w jakiej formie wejdzie w życie program “Na start”, część jako przeszkodę wskazuje drogi kredyt. Jednocześnie produkcyjna machina była jeszcze rozpędzona i oferta lokali na rynku jest duża.
Z ostatnim dołkiem branża mierzyła się w trzecim kwartale 2022 roku – kiedy wysokie stopy i surowe kryteria badania zdolności kredytowej zamroziły rynek pożyczek mieszkaniowych. Przy okazji niedawno zakończonego sezony wyników finansowych za pierwszą połowę 2024 roku część deweloperów obniżyła cele sprzedaży na cały rok.
Deweloperzy stosują dwa sposoby prezentowania sprzedaży. Większość raportuje umowy deweloperskie i przedwstępne – zawarte od razu bądź pochodzące z konwersji wcześniejszych rezerwacji. Mniejszość bazuje zaś na płatnych rezerwacjach oraz takich umowach deweloperskich i przedwstępnych, których nie poprzedziła rezerwacja.
Jak w III kwartale poradzili sobie poszczególni deweloperzy?
Lokum Deweloper, specjalizujący się w mieszkaniach o podwyższonym standardzie, budujący we Wrocławiu i Krakowie deweloper ogłosił sprzedaż zaledwie 7 mieszkań w III kwartale – o 96% mniej niż rok wcześniej.
Atal, deweloper budujący w ośmiu aglomeracjach deweloper sprzedał w trzecim kwartale 355 mieszkań – o 53% mniej niż rok wcześniej i o 37% mniej kwartał do kwartału. Dom Development, budujący w czterech miastach deweloper w trzecim kwartale sprzedał zaś 1156 lokali – o prawie 7% niż rok wcześniej i 23% więcej kwartał do kwartału.
Marvipol, budująca w Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu spółka w trzecim kwartale sprzedała 109 lokali, o 49% mniej niż rok wcześniej. Z kolei Wikana, budująca w południowo-wschodniej Polsce firma w trzecim kwartale znalazła nabywców na 25 mieszkań – o 64% mniej rok do roku, ale o 34% więcej kwartał do kwartału.
Develia w trzecim kwartale podpisała 751 lokali – o 14% mniej niż rok wcześniej. Archicom, ogólnopolski deweloper wchodzący w skład Grupy Echo w trzecim kwartale sprzedał 589 mieszkań – czyli o 19,5% więcej niż rok wcześniej. JHM Development w trzecim kwartale podpisał natomiast 66 umów – o 35% mniej niż rok wcześniej.
Z kolei Murapol – deweloper o największym zasięgu geograficznym, budujący w kilkunastu miastach – w trzecim kwartale sprzedał 692 lokale. To o niecałe 6% mniej niż rok wcześniej. Unidevelopment sprzedał zaledwie 18 lokali – czyli o 84% mniej niż rok wcześniej.
Ronson – budujący w kilku miastach i notowany na Catalyst deweloper – sprzedał w trzecim kwartale 130 lokali, czyli o 57% mniej niż rok wcześniej. Trójmiejski deweloper Inpro w trzecim kwartale sprzedał natomiast 124 lokale – o 57% mniej niż rok wcześniej.
Fejkowe ogłoszenia sprzedaży mieszkań: jak nie dać się oszukać?
Amanda Postolska oznajmiła, że w sieci pojawia się coraz więcej fałszywych ogłoszeń sprzedaży mieszkań, będących próbami oszustwa, wyłudzenia pieniędzy od potencjalnych klientów. Z reguły wyróżnia je cena oraz brak zdjęć lokalu.
Amanda Postolska wyjaśniła, że “w takiej sytuacji oszust z reguły wmawia potencjalnemu klientowi, iż ma mnóstwo zainteresowanych osób i domaga się od wpłaty, aby sporządzić umowę rezerwacyjną mieszkania”.
Gdy natrafimy na takie ogłoszenie, najlepiej jest pytać “sprzedającego” o szczegóły, takie jak numer księgi wieczystej, jak wygląda dokładnie pokój czy z której strony jest łazienka. Z reguły oszust zaczyna wtedy panikować, unika odpowiedzi i chce zakończyć rozmowę.
Amanda Postolska ostrzegła przy tym, że “w sytuacji, gdy na rynku nieruchomości ceny zaczynają spadać i coraz trudniej jest sprzedać mieszkanie, takich oszustw na rynku, udających atrakcyjne okazje, będzie coraz więcej. Należy zatem mieć się na baczności i weryfikować informacje”.