Współczesna edukacja w Polsce niestety nie sprzyja rozwojowi kreatywności. Czy kreatywność jest czymś, czego można się nauczyć? Jakie zmiany powinny zajść w edukacji, by wspierać kreatywność? Czy zmiany w edukacji są trudne do wprowadzenia w Polsce?
Na te pytania, w rozmowie z Grzegorzem Kiszlukiem, twórcą platformy BRIEF, odpowiada prof. dr hab. Grzegorz Mazurek – rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Czym jest kreatywność i czy można się jej nauczyć?
Dr hab. Grzegorz Mazurek oświadczył, że każdy jest wychowywany w jakimś środowisku, w którego skład wchodzi wymiar edukacji. Kreatywność polega na stawianiu niebanalnych pytań, pójściu pod prąd oraz kontestowaniu status quo. Co istotne, kreatywności można się nauczyć, obserwując rzeczywistość wokół siebie i obcując z inspirującymi ludźmi.
Jaka jest rola edukacji w przygotowaniu do kreatywnego podejścia do życia?
Dr hab. Grzegorz Mazurek stwierdził, że “system edukacji w Polsce jest tak skomplikowany, uregulowany i przepełniony publicznym pieniądzem, iż wewnętrznie się on nie uzdrowi. Musiałby przyjść bodziec zewnętrzny, który spowoduje, że taka zmiana będzie konieczna”.
Co istotne, takie czynniki można dostrzec już dziś. Pierwszym z nich jest demografia – uczniów będzie bowiem coraz mniej, przez co system ten nie będzie mógł się utrzymać. Drugim czynnikiem jest podejście młodych ludzi do szkolnictwa wyższego. Coraz częściej zastanawiają się oni czy powinni iść na studia.
Cieszy natomiast fakt, że politycy coraz więcej mówią na temat edukacji i są oni otwarci na zmiany. Niewykluczone zatem, że w przyszłości system edukacji będzie kładł większy nacisk na kreatywność.
Jak podnieść jakość edukacji?
Dr hab. Grzegorz Mazurek oznajmił, że przede wszystkim danym tematem nie może zajmować się ktoś, kto nie jest w nim dobry. Na stanowisku menedżerskim, niezależnie od sektora, nie można wstawiać osób, które nie są kompetentne i nie rozumieją reguł gry.
Co poróżniło obecnych młodych ludzi od ich rodziców?
Dr hab. Grzegorz Mazurek wskazał, że młodych ludzi z ich rodzicami poróżniła technologia. Starszym pokoleniom trzeba zatem uświadamiać, iż zmienił się sposób podawania i język, a nie sama treść. Ponadto, współczesne reguły gry, jeśli chodzi choćby o ekosystem gospodarczy i zarządzanie czasem, są starszym pokoleniom kompletnie nieznane.