W najnowszym odcinku “BUSINESS in BRIEF”, Grzegorz Kiszluk, twórca platformy Brief rozmawia z Martyną Zastawną – założycielką woshwosh, jedną z najbardziej wpływowych kobiet według Forbesa, jedną z najbardziej obiecujących kobiet na świecie według Fortune i pionierka gospodarki o obiegu zamkniętym w Europie:
Co Martynie Zastawnej dało wyróżnienie przez Fortune?
Martyna Zastawna oznajmiła, że wyróżnienie przez magazyn Fortune zapewniło jej większy pozytywny oddźwięk w biznesie i wzmocniło pozycję woshwosh na rynku. Ponadto, wyróżnienie to zapewniło Martynie Zastawnej kontakty z prezesami ogromnych firm i znajomości w Departamencie Stanu Stanów Zjednoczonych.
Czym jest kreatywność?
Martyna Zastawna stwierdziła, że “kreatywność to patrzenie na proste rzeczy z szerszej perspektywy oraz dostrzeganie pomysłów i idei, których inni nie widzą”.
Dlaczego warto odnawiać buty?
Martyna Zastawna wskazała, że “warto odnawiać buty, aby ich nie wyrzucać, korzystać z nich dłużej, nie kupować nowych i nie generować przy tym masy dwutlenku węgla oraz chemikaliów trafiających do wody i gleby przy produkcji butów”.
Buty warto odnawiać, zamiast kupować nowych, nie tylko jednak ze względów środowiskowych, ale również budżetowych – inflacja bowiem nadal szaleje, buty stają się coraz droższe. Zamiast wydać kilkaset złotych można zatem wydać kilkanaście i korzystać z butów przez kolejne sezony.
Okazuje się bowiem, że woshwosh potrafi wydłużyć cykl życia średniej jakości butów – przy ich dobrym użytkowaniu – aż o dwa lata. Mało tego – dbając o buty można w ten sposób wydłużyć ich okres użytkowania nawet o 10 lat.
Jak Pokolenie Z i Pokolenie Alfa podchodzą do dbania o środowisko?
Martyna Zastawna zaznaczyła, że “Pokolenie Z i Pokolenie Alfa bardzo mocno się dzieli na osoby hiper-kapitalistyczne oraz te bardzo mocno dbające o zrównoważony rozwój i posiadające cyrkularne szafy. Osoby z tej drugiej grupy w zasadzie wszystkie ubrania kupują i sprzedają na takich platformach, jak Vinted”.
Dlaczego biznes powinien opierać się na wartościach?
Martyna Zastawna oświadczyła, że należy kierować się własnymi wartościami, ponieważ to właśnie one w połączeniu z kreatywnością mogą wygenerować fantastyczny pomysł na biznes. W jej przypadku tymi wartościami było zero waste, cyrkularność, zrównoważony rozwój, odpowiedzialność społeczna biznesu i kultywacja ginącego rzemiosła.