Akces POINT to emitowana na antenie Telewizji Biznesowej nowa edukacyjna formuła telewizyjnego panelu eksperckiego, którego celem jest pomoc startupom w skutecznym pozyskiwaniu dofinansowania, w celu komercjalizacji ich innowacyjnych projektów.
Tematem serii wywiadów, Akces POINT jest finansowanie polskich startupów poprzez akcelerację, granty, finansowanie dłużne, inwestycje anielskie, inwestycje funduszowe, venture building i crowdfunding.
W kolejnym programu Adam Iwan i Anna Jurgaś z Akces NCBR oraz ich goście: Piotr Krasiński – zastępca dyrektora NCBR i Ernest Szydelski – Prezes Hustro, rozmawiają o pozyskiwaniu, realizacji i rozliczaniu grantów. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Czym zajmuje się NCBR?
Piotr Krasiński oznajmił, że “NCBR jest jedną z największych agencji wykonawczych, których głównym zadaniem jest wsparcie innowacji w Polsce przez łączenie nauki z biznesem. NCBR działa więc na bardzo wielu polach, by wspierać przedsiębiorców i jednostki naukowe w rozwoju”.
NCBR chce zatem, aby wśród wielu różnych kanałów finansowania, każdy będzie mógł w tej agencji znaleźć to, co w bieżącej działalności danego przedsiębiorcy, jednostki naukowej czy uczelni znaleźć to, co jest najbardziej potrzebne.
NCBR finansuje rozwój przedsiębiorstw, jednostek naukowych czy uczelni przede wszystkim dzięki środkom pochodzącym z budżetu Unii Europejskiej – a konkretnie za pomocą dwóch głównych programów: Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki oraz Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Ponadto, NCBR to agencja, która realizuje programy strategiczne na zlecenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które są finansowane bezpośrednio ze środków tego resortu.
Jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać grant?
Piotr Krasiński wyjaśnił, iż “wsparcie grantowe polega na tym, że przedsiębiorcy i jednostki naukowe przychodzą do agencji ze swoim pomysłem, na który agencja miałaby przeznaczyć środki. Agencja zawsze wymaga zaś czegoś w zamian, tworzy ramy dla danego wsparcia i rozlicza jednostki z celów, które same sobie postawiły”.
W przypadku NCBR wszystko zaczyna się od strony internetowej agencji. Znajdziemy na niej harmonogram wszystkich konkursów grantowych na ten rok, wraz ze szczegółowymi informacjami o nich.
Ernest Szydelski wskazał zaś, że największym wyzwaniem przy aplikowaniu o grant były formalności i kwestie zaplanowania projektu na dłuższy czas. Wnioskując o grant trzeba zatem bardzo dokładnie przeanalizować regulamin danego programu.
Następnie trzeba zaplanować swój projekt w taki sposób, by był on odporny na zmiany, jednocześnie zachowując jasne cele długoterminowe.
Jakie są rodzaje grantów?
Podział grantów wynika ze źródeł finansowania – czy pochodzą one z funduszy europejskich, czy ze środków krajowych.
Jak zwiększyć swoje szanse na zdobycie grantu?
Piotr Krasiński stwierdził, że “szansę na zdobycie grantu ma każdy, kto odnajdzie się w celu danego konkursu grantowego. Punkt wyjścia każdego w danym konkursie jest taki sam – liczy się przede wszystkim pomysł oraz to w jaki sposób zostanie on przedstawiony, wielkość organizacji nie ma tutaj znaczenia”.
Dana jednostka musi zatem pokazać, że jej pomysł jej przemyślany, a cele które sobie postawiła, są realne do spełnienia. W praktyce, już na wczesnym etapie tworzenia produktu lub usługi trzeba pomyśleć, w który sposób ma się ten produkt lub usługa rozwijać.
Jak uniknąć najczęstszych błędów przy rozliczaniu dofinansowania?
Piotr Krasiński oznajmił, iż “najczęściej zdarza się tak, że ktoś nie był w stanie oszacować dobrze kosztów poszczególnych działań, tworząc swój projekt. W efekcie, budżet projektu trzeba bardzo dobrze przeanalizować, a jeśli już pewne koszty nie zostały odpowiednio oszacowane – należy niezwłocznie o tym informować”.
Niestety, istnieje dość liczna grupa projektów, które ukrywają, że brakuje im środków na realizację pierwotnego planu, a w takiej sytuacji, jeśli cele nie zostaną zrealizowane, przedsiębiorstwu może grozić zwrot dofinansowania.
Jak firmie Hustro pomogło pozyskanie finansowania z NCBR?
Ernest Szydelski wytłumaczył, że “Hustro pozyskało dofinansowanie z NCBR w krytycznym momencie, gdy miało tylko prototyp aplikacji do zarządzania usterkami i posiadało tylko jednego klienta – Metro Warszawskie”.
Prezes Hustro wskazał, że “następnie, dzięki dofinansowaniu, firmie udało się mocno rozbudować to rozwiązanie – choćby o zarządzanie dokumentacją projektową tak, by błyskawicznie znaleźć właściwy rysunek na budowie”.
Oznacza to, że firma, dzięki dofinansowaniu, mogła zbudować znacznie lepszy produkt, który obronił się na rynku i dziś działa już na placach budowy w pięciu krajach.