W najnowszym odcinku emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej programu “Biznes Focus” Cezary Andrzejczyk – partner zarządzający w Qualia Advisory i Marcin Sprawka, CEO Yoshi Innovation, rozmawiają o rewolucyjnych technologiach łączących medycynę z wojskiem i ich praktycznych zastosowaniach. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Skąd wziął się pomysł na połączenie sektora medtech z wojskiem?
Marcin Sprawka poinformował, że “Yoshi Innovation powstało w 2012 roku, a pomysł na tę firmę wziął się z bycia brokerem technologii – a konkretnie rzecz biorąc, transferowania nauki do biznesu. Yoshi Innovation poważnie zajęło się tym tematem, zanim na uczelniach zaczęły powstawać centra transferów technologii”.
W dalszej kontynuacji działalności, zarząd Yoshi Innovation doszedł do wniosku, że firma powinna się bardzo mocno skoncentrować na jednej technologii. Padło na połączenie technologii medycznych z wojskiem, jako że Marcin Sprawka dostrzegł tam niszę rynkową i możliwość pojawienia się synergii.
W efekcie, powstało urządzenie Hyperbary, dzięki któremu spółka znalazła się na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W kolejnych latach Yoshi Innovation zaczęło tworzyć kolejne rozwiązania technologiczne. Spółka współpracuje z ponad 20 uczelniami w Polsce.
Dzięki temu Yoshi Innovation może w momencie realizacji procesu technologicznego znaleźć odpowiednią kadrę i rozwiązania technologiczne, które może zaimplementować w swoim projekcie.
Marcin Sprawka o projekcie Hyperbary
Marcin Sprawka wytłumaczył, że “pierwszym rozwiązaniem Yoshi Innovation była komora hiperbaryczna montowana na pacjencie – Hyperbary”.
W przypadku trudno gojącej się rany – takiej jak choćby stopa cukrzycowa – zakłada się jednorazowy rękaw medyczny, podpina się go do uniwersalnej kolumny medycznej od Yoshi Innovation, przeprowadza się procedurę medyczną i w ten sposób wspomaga się leczenie”.
Obecnie Hyperbary jest w fazie certyfikacji. Ma ona zostać przeprowadzona zaledwie w kwartał. Wtedy urządzenie to stanie się dostępnym na rynku certyfikowanym urządzeniem medycznym. Urządzenie to, ze względu na swoją mobilność i łatwość użytkowania, jest absolutnie przełomowe.
Czym tak naprawdę jest Yoshi Innovation?
Marcin Sprawka oświadczył, że “Yoshi Innovation jest unikatowym w skali europejskiej funduszem technologicznym, rozwijającym technologie w zakresie medycyny i obronności – a najlepiej na styku tych dwóch obszarów”.
Model biznesowy Yoshi Innovation w dużej mierze ma opierać się na dostarczaniu rozwiązań technologicznych do pełnej komercjalizacji, budowaniu sieci dystrybucyjnej i finalnie – sprzedaży tych rozwiązań.
Jeśli jednak zewnętrzny podmiot złoży intratną ofertę zakupu danej technologii, Yoshi Innovation ją sprzeda i przekieruje te środki na przyspieszenie implementacji innych projektów na rynek.
Skąd się biorą pomysły na unikalne rozwiązania od Yoshi Innovation?
Marcin Sprawka oznajmił, że “rozwiązania od Yoshi Innovation bardzo często stanowią realną odpowiedź na potrzebny rynku. Specjaliści sami bowiem dają do zrozumienia jakich technologii im dziś brakuje. Yoshi Innovation stara się realizować te projekty”.
Spółka najpierw weryfikuje własność intelektualną, następnie dokonuje analizy rynkowej, sprawdza zapotrzebowanie kapitałowe i dzięki współpracy z ośrodkami naukowo-badawczymi, znajduje odpowiednie zespoły do realizacji danego projektu. W taki sposób powstało między innymi Hyperbary.
Jaki jest główny cel Yoshi Innovation na najbliższe lata?
Marcin Sprawka podkreślił, że “Yoshi Innovation bardzo mocno skupiło się na trenażerach wysokiej wierności. Spółka w tej chwili produkuje i sprzedaje takie urządzenia, których zadaniem jest nauczanie tamowania masywnych krwotoków”.
W jakie rynki Yoshi Innovation celuje w przyszłości?
Marcin Sprawka wskazał, że “trenażery wysokiej wierności, Hyperbary oraz Skaner Ran to urządzenia, które mogą być sprzedawane praktycznie na wszystkich rynkach. Potencjał jest tutaj ogromny – inne firmy nie oferują dziś bowiem takich urządzeń, jak Hyperbary czy Skaner Ran. Trenażery bronią się zaś wysoką jakością i niższą ceną”.
W efekcie, dziś Yoshi Innovation otrzymuje już propozycje od dystrybutorów z ponad 30 krajów. Są oni zainteresowani dystrybucją urządzenia Hyperbary, gdy tylko przejdzie on certyfikację.