W najnowszym wywiadzie przeprowadzonym przez redaktora Telewizji Biznesowej, Marka Klapę, Adrian Furgalski, Prezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, omawia temat inwestycji kolejowych w Polsce. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Czy jesteśmy w historycznym momencie, jeśli chodzi o inwestycje w infrastrukturę kolejową?
Adrian Furgalski oznajmił, że “z pewnością jesteśmy obecnie w momencie historycznym dla polskich kolei. Inwestycje i przetargi za prawie 19 miliardów złotych ruszyły już pod koniec zeszłego roku. W tym roku czekają nas zaś kolejne przetargi o wartości 15 miliardów PLN”.
Ostatnio zawarty został najdroższy historycznie kontrakt. Dotyczył on Rail Baltica i odcinku Ełk-Białystok. Co istotne, z tego przetargu wykluczono firmy chińskie. Ponadto, w tym roku w Polsce wybrana zostanie firma do budowy Kolei Dużych Prędkości. Będzie musiała ona wydrążyć 5 kilometrów tunelu w Łodzi.
Na ten cel ma zostać przeznaczone około 77 miliardów złotych w ramach CPK. Ten przeskok to absolutnie historyczna chwila.
Czy porzucenie koncepcji szprych przebiegających przez cały kraj to było dobre rozwiązanie z punktu widzenia infrastruktury?
Adrian Furgalski poinformował, iż “obecnie rząd mówi, że po 2035 roku, gdy linia Y dojdzie do Wrocławia i Poznania, celem będzie wydłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej na północ oraz realizowanie połączeń z sąsiadami, przede wszystkim połączenia Katowice-Ostrawa”.
Ponadto, rząd nie może popełnić błędu Hiszpanii, gdzie Koleje Dużych Prędkości jeżdżą po trasach, gdzie nie korzystają z nich pasażerowie. Mowa tu bowiem o drogich, szybkich pociągach – muszą one zatem jeździć tam, gdzie mamy największą liczbę pasażerów – co najmniej 8 milionów rocznie.
Jak skróci się czas podróży po realizacji inwestycji kolejowych?
Adrian Furgalski wskazał, że “najwięcej zyskają podróżni na trasie Wrocław-Warszawa. Dziś najszybszy pociąg jedzie na tej trasie 3,5 godziny. Po realizacji inwestycji będzie to 100 minut. Wyraźnie zyskiwać na tych inwestycjach będą jednak połączenia nawet kilkunastu dużych miast”.
Kiedy faktycznie będziemy wybierać nie tylko godzinę odjazdu, ale również przewoźnika, który zabierze nas do celu?
Adrian Furgalski ujawnił, że “teraz rząd pracuje nad jedną wyszukiwarką i jednym wspólnym biletem na autobus i pociąg – tak, aby autobus mógł nas zawieźć na stację. Jeśli zaś chodzi o prywatnych przewoźników, to w ubiegłym roku PKP Intercity przestało blokować konkurencję. Połączenia prywatne wkrótce więc się pojawią”.
Czy to już ostatnia możliwość, aby skorzystać z unijnych środków na inwestycje kolejowe?
Adrian Furgalski zwrócił uwagę, że “priorytetem nowego Komisarza Unii Europejskiej jest nadal szybka kolej. Ponadto, kolej ma absolutny priorytet jeśli chodzi o najważniejszą obecnie obronność”.
Jako infrastruktura krytyczna kolej ma bowiem podwójne zastosowanie, dlatego Unia Europejska będzie zwiększać środki na trasy kolejowe z Zachodu Europy w kierunku wschodniej flanki NATO.