“OKIEM PRAWNIKA” to cykl programów na antenie Telewizji Biznesowej, którego partnerem jest Bank Pekao S.A. W najnowszym odcinku programu redaktor naczelny Telewizji Biznesowej, Tymoteusz Nowak rozmawia z adwokatem Jakubem Suchoniem z kancelarii Paprocki Wojciechowski & Partnerzy.
Black Friday, który w tym roku odbędzie się już 29 listopada to raj dla łowców okazji. Ale czy wszystkie oferty to prawdziwe okazje? Zgodnie z dyrektywą Omnibus, sprzedawcy muszą ujawniać najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni.
Czy to oznacza koniec z manipulowaniem cenami na chwilę przed promocjami? Dlaczego warto sprawdzać oferty na mniej znanych stronach oraz porównać ceny w różnych sklepach? Jak unikać podejrzanych ofert? Na te pytania w najnowszym odcinku programu odpowiada Jakub Suchoń. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Czy Black Friday w Polsce wygląda tak, jak w USA?
Jakub Suchoń zaznaczył, że w Stanach Zjednoczonych Black Friday rzeczywiście wiąże się z największymi wyprzedażami w roku. Wszystko dlatego, że jest to ostatni piątek przed Świętem Dziękczynienia. W Polsce natomiast obniżki zdecydowanie nie są tak wysokie. Warto mieć tę świadomość, gdy 29 listopada wpadniemy w szał zakupowy.
Jakie kroki trzeba podjąć, aby nie dać się oszukać podczas Black Friday?
Jakub Suchoń zwrócił uwagę, iż “ze względu na obowiązywanie dyrektywy Omnibus sklepy mają obowiązek podawać najniższą cenę z ostatnich 30 dni. W efekcie, sklepy nie mogą już sztucznie podnosić ceny w ostatnich dniach przed Black Friday, aby pokazywać, jak bardzo następnie przeceniają produkt”.
Niektórzy sprzedawcy próbują jednak ominąć przepisy dyrektywy Omnibus i drobnyym drukiem podają najniższą cenę z ostatnich 30 dni, ukazując zarazem, że cena regularna jest znacznie wyższa. Z tego powodu należy czytać wszystkie informacje cenowe, które są podane.
Co więcej, w sieci bez problemu znajdziemy wiele stron internetowych, które agregują ceny danych produktów w danych sklepach z całego roku. Warto zatem do takich witryn również zaglądać, gdy szukamy atrakcyjnych promocji, choćby z okazji Black Friday.
Dodatkowo, jeśli obawiamy się, że zostaniemy oszukani przez niezbyt popularną witrynę, udającą sklep internetowy, to dokonujmy zakupów tylko w dużych serwisach e-commerce. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę, że w podejrzanych sklepach zdjęcia produktów są wygenerowane za pomocą sztucznej inteligencji, a opinie o nich są generyczne.
Jakie są popularne metody wyłudzania danych i oszukiwania stosowane w okresie Black Friday?
Jakub Suchoń poinformował, że “w pierwszej kolejności, w okresie Black Friday do Świąt Bożego Narodzenia pojawia się dużo wiadomości SMS informujących, że trzeba dopłacić do paczki. W ten sposób przestępcy pozyskują od nas dane, które pozwalają im wyciągnąć pieniądze z naszych kont”.
Ponadto, pojawiają się również fałszywe sklepy internetowe sprzedające fikcyjne produkty o niskiej wartości. W okresie od Black Friday do Świąt Bożego Narodzenia możemy również natrafić na fałszywe sklepy podszywające się pod duże marki i sprzedające w nich fikcyjne lub podrobione produkty.
Czy zawsze można zwrócić produkt nabyty przez Internet w trakcie 14 dni?
Jakub Suchoń oznajmił, że “Ustawa o prawach konsumenta mówi wprost, że jeśli konsument nabył produkt na odległość, to w ciągu 14 dni może go zwrócić bez podawania przyczyny. Sprzedawca może odmówić zwrotu jedynie w sytuacji, gdy produkt jest uszkodzony tak bardzo, że nie będzie można go później sprzedać.”.
Należy więc mieć świadomość, że samo otwarcie produktu absolutnie nie spełnia tego kryterium.