Gościem najnowszego odcinka emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej programu „Biznes Nieoczywisty” jest dr Paweł P. Mlicki, Starszy Konsultant i Mediator w Déhora Polska.
W rozmowie z Jakubem Zadrożnym, partnerem w SPECTATOR communications advisors, dr Paweł P. Mlicki omawia rolę inteligencji czasowej w zarządzaniu czasem, produktywności oraz adaptacji pracowników do pracy zdalnej i hybrydowej. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Czym są kompetencje temporalne?
Dr Paweł P. Mlicki wyjaśnił, że “kompetencje temporalne to nic innego, jak skutek posiadania inteligencji czasowej. W praktyce, kompetencje temporalne mówią nam, jak dobrze radzimy sobie z natłokiem rzeczy do zrobienia w kontekście umiejscowienia i wykonania ich w ograniczonym czasie”.
Sama inteligencja czasowa to natomiast po prostu nowy, kolejny wymiar osobowości, po dwóch już wcześniej znanych – IQ oraz inteligencji emocjonalnej. Warto przy tym dodać, że w przeciwieństwie do powyższych, inteligencję związaną z czasem można przypisać zarówno ludziom, jak i organizacjom.
Jak rozwój inteligencji czasowej może zwiększyć produktywność?
Dr Paweł P. Mlicki zaznaczył, że inteligencja czasowa mówi nam, jak efektywnie potrafimy wykorzystać czas pracy, który narzuca nam pracodawca. W praktyce, nie jest prawdą, że im dłużej pracujemy, tym więcej wyprodukujemy. Okazuje się bowiem, iż czterodniowy tydzień pracy nie powoduje spadku produktywności.
Jakie konkretne umiejętności lub nawyki pomagają w poprawie inteligencji czasowej?
Dr Paweł P. Mlicki oświadczył, że inteligencja czasowa to pojęcie, które nie zostało jeszcze odpowiednio zbadane. Nie przeprowadzono jeszcze dobrych testów, które pozwoliłyby podjąć konkretne działania umożliwiające rozwój inteligencji czasowej danej osoby lub firmy. To jednak tylko kwestia czasu, kiedy taka wiedza przyjdzie.
Czy istnieją metody lub ramy pozwalające na mierzenie inteligencji czasowej w miejscu pracy?
Dr Paweł P. Mlicki stwierdził, że “inteligencja czasowa to stosunkowo nowe pojęcie. Nie mamy jeszcze sprawdzonej skali, aby efektywnie ją mierzyć. Powstała już jednak pierwsza, wstępna skala, którą trzeba teraz dostosować zarówno do człowieka, jak i organizacji, a następnie znormalizować i ustandaryzować”.
Należy jednak zaznaczyć, że sam fakt zwracania uwagi na inteligencję czasową oraz umiejętne planowanie czasu pracy są dobrymi krokami naprzód. Najprawdopodobniej w kolejnych latach powstaną nawet podręczniki dotyczące inteligencji związanej z czasem.