Jak golf może pomóc w prowadzeniu biznesu?

Golf – znudzone grupy bogatych emerytów przemieszczające się niespiesznie po zielonym trawniku? Nic bardziej mylnego. To ekscytujący i wymagający sport, który łączy ludzi różnych pokoleń i profesji, uczy strategii, panowania nad emocjami, pokory i relacji ze sobą i innymi. Pomaga w biznesie i otwiera wiele możliwości inwestycyjnych.

Część pola golfowego z krótko przyciętą trawą to fairway. Czasem jest to fairway to heaven, a czasem “Fairway to Hell”. Ważne, jak sobie radzimy z różnymi wydarzeniami po drodze. Tak jak w życiu.

W pierwszym odcinku emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej programu “Fairway to Hell”, Robert Moreń, redaktor Telewizji Biznesowej, rozmawia z Tadeuszem Winkowskim – polskim poligrafem, wydawcą, przedsiębiorcą i działaczem opozycji w okresie PRL. Oto, czego się dowiedzieliśmy:

Jak Tadeusz Winkowski zaczął grać w golfa?

Tadeusz Winkowski wyjaśnił, że w 1990 roku, gdy już jego działalność opozycyjna polegająca na drukowaniu w podziemiu dobiegła końca, założył wydawnictwo “Prószyński i S-ka”.

W 2002 roku, został on zaś zaproszony na międzynarodowy golfowy turniej poligrafów. Przed tym turniejem Tadeusz Winkowski wziął jedną lekcję gry. Następnie, Tadeusz Winkowski brał udział w tym turnieju co roku, lecz poza nim, praktycznie nie odwiedzał on pól golfowych.

Z każdym rokiem gra w golfa zaczynała mu się jednak podobać coraz bardziej. Co więcej, w omawianych latach golf zaczął dynamicznie się rozwijać również w Polsce. Natomiast w ostatnich latach, gdy Tadeusz Winkowski przeszedł na emeryturę, poświęca on więcej czasu na golfa.

Na czym polega projekt „Golfowa Geografia Polski” stworzony przez Rafała Bryndala i Tadeusza Winkowskiego?

Projekt “Golfowa Geografia Polski” polega na odwiedzaniu wszystkich miejsc w Polsce, gdzie można grać w golfa i opisywaniu oraz promowaniu ich. Mowa tu zarówno o polach golfowych, jak i symulatorach.

Tadeusz Winkowski o turnieju „5 Stars Junior Cup” i współpracy z Adrianem Meronkiem

Tadeusz Winkowski, wraz z żoną, organizuje turnieje juniorskie „5 Stars Junior Cup”. Partnerem tych turniejów jest Adrian Meronk – najlepszy polski golfista.

Tadeusz Winkowski o stypendium golfowym na studia w USA

Adrian Meronk zapoczątkował wyjazdy polskich golfistów na stypendia golfowe do Stanów Zjednoczonych. Tadeusz Winkowski promuje tę inicjatywę, w tej chwili mamy już kilkunastu polskich studentów, którzy otrzymali takie stypendium.

Tadeusz Winkowski o swojej karierze biznesowej

Tadeusz Winkowski wyjaśnił, iż działanie w opozycji w okresie PRL nauczyło go, że “jeśli się naprawdę chce, to nie ma rzeczy niemożliwych”. Warto dodać, że wtedy jeszcze nie myślał on o biznesie. Następnie, gdy nadszedł 1989 rok, wiedział, że chciałby mieć coś swojego i założył wydawnictwo.

Pierwszą rzeczą wydaną przez założone wtedy wydawnictwo był “Tytus, Romek i Atomek”. W kolejnych latach “Prószyński i S-ka” stało się największym wydawnictwem prasowym w Polsce.

Jak golf pomaga w biznesie?

Tadeusz Winkowski zaznaczył, że w swojej drukarni miał partnerów amerykańskich. Mowa tu o instytucjach finansowych – bankach, funduszach emerytalnych i inwestycyjnych.

Co ciekawe, uzgadnianie z nimi działań na następny rok odbywało się na polu golfowym, gdyż to tam partnerzy biznesowi mieli czas i możliwość by dobrze się poznać i podjąć kluczowe decyzje biznesowe.

Ponadto, golf uczy systematyczności, lepszej organizacji czasu, a nawet właściwego odżywiania i nawadniania organizmu. Wszystkie te czynniki są kluczowe w prowadzeniu biznesu.

Jak gra w golfa może pomóc poznać osobowość człowieka?

Nie ma żadnych wątpliwości, że golf wyciąga z ludzi wielu emocji. W efekcie, po 18 rozegranych dołkach można bardzo dobrze poznać daną osobę, często okazuje się, że jest ona zupełnie innym człowiekiem, niż wydawało nam się na początku.

Tadeusz Winkowski o turnieju charytatywnym 5 Stars Charity Cup w Śląskim Klubie Golfowym

Tadeusz Winkowski od dwóch lat organizuje w Śląskim Klubie Golfowym turniej charytatywny, w ramach którego zbierane są pieniądze na Fundację ISKIERKA. Podczas ostatniej edycji udało się zebrać około 100 tysięcy złotych.

Czy Polacy dobrze grają w golfa?

W Polsce bardzo ważny jest walor sportowy. Zdecydowana większość polskich golfistów chce pokazać, że fantastycznie gra, chce wygrywać, choć tak naprawdę nawet nie trenuje, nie przygotowuje się do gry.

Czy golf jest trudny?

Tadeusz Winkowski zwrócił uwagę, iż amerykańskie badania wykazują, że gra w golfa wydłuża minimum 10 lat aktywne życie. Rozgrywka ta wiąże się bowiem z dużą dawką chodzenia, przebywania na świeżym powietrzu i odłączeniem od stresu.

Golf jest jednak bardzo wymagający, niektórzy twierdzą nawet, że to najtrudniejsza dyscyplina sportu. Przez większość rozgrywki nic się bowiem nie dzieje, a następnie, na ułamek sekundy, trzeba się maksymalnie skoncentrować.

Co jest ważniejsze w golfie: umiejętności fizyczne czy mentalne?

Tadeusz Winkowski zaznaczył, że “w golfie zdecydowanie największe zdarzenie mają umiejętności mentalne”. Najistotniejsze w tym sporcie jest bowiem podejmowanie właściwych decyzji.

Jak znaleźć czas na grę w golfa?

Tadeusz Winkowski przyznaje, że prawdziwy golf jest bardzo czasochłonny. Istnieją jednak alternatywy – takie, jak symulatory gry w golfa w halach. Tadeusz Winkowski sam prowadzi jedno z takich centrów golfowych w Warszawie.

Jak działa symulator gry w golfa?

Tadeusz Winkowski wyjaśnił, że symulator gry w golfa to pudełko bazujące na dwóch radarów wywodzących się z technologii wojskowej. Jeden z tych radarów mierzy wszystkie parametry piłki, a drugi – wszystkie parametry kija.

Dodatkowo, na symulator składa się jeszcze kamera optyczna, dzięki czemu sprzęt ten jest w stanie perfekcyjnie odwzorować tor lotu piłki, a my wszystko widzimy na ekranie.

Jaka jest przyszłość golfa?

Tadeusz Winkowski uważa, że w przyszłości coraz szybciej rozwijać się będzie gra w golfa właśnie na symulatorach – choć tradycyjna gra w golfa oczywiście nie zniknie.

Dlaczego branża golfowa ma tak bardzo pod górkę w Polsce?

Tadeusz Winkowski wytłumaczył, że w początkowej fazie rozwoju golfa w Polsce powstał stereotyp, że jest to bardzo drogi, elitarny sport. W ostatnim czasie wizerunek golfa w naszym kraju powoli zaczął ulegać zmianie.

Czy na golfie ciężko zrobić biznes w Polsce?

Tadeusz Winkowski twierdzi, że w Polsce brakuje po prostu odpowiednich menedżerów do zarządzania polami golfowymi – to właśnie dlatego ten biznes uchodzi u nas w kraju za nierentowny.

Czy może powstać kierunek studiów związany z golfem w Polsce?

Tadeusz Winkowski ujawnił, że jest już blisko podpisania umowy z Akademią Rolniczą dotyczącą kierunku studiów związanego z golfem w Polsce. Co więcej, wraz z tym kierunkiem studiów, ma powstać nowe pole golfowe.

Czy można spodziewać się, że coraz więcej Polaków będzie robić karierę w golfie?

Tadeusz Winkowski oznajmił, że z całą pewnością coraz więcej osób z Polski będzie osiągać sukcesy w golfie. Dotyczy to zwłaszcza kobiet – obecnie mamy około 10 bardzo utalentowanych golfistek, z których każda ma potencjał do gry na najwyższym światowym poziomie.

Czy technologicznie polska branża golfowa jest lepsza od czeskiej?

Tadeusz Winkowski wyjawił, że technologicznie polska branża golfowa jest dużo bardziej zaawansowana od czeskiej, choć zarówno graczy, jak i pól golfowych w naszym kraju jest znacznie mniej. Ponadto, polska młodzież jest obecnie druga najlepsza w Europie. Wśród juniorów wyprzedzają nas tylko Niemcy.

Zobacz więcej

Polecamy

Na czym polega biznes WP?

Na czym polega biznes WP? Jacek Świderski – Prezes Zarządu

0
Jacek Świderski, Prezes Zarządu Wirtualna Polska Holding SA, opowiada o najważniejszych liniach biznesowych, a także rozwoju Grupy Kapitałowej Wirtualna Polska Holding w kolejnych latach....
Sfinks omawia rok 2023 - Sylwester Cacek, Prezes Zarządu

Prezentacja wyników Sfinks Polska, Sylwester Cacek – Prezes Zarządu

0
Sylwester Cacek, Prezes Zarządu Sfinks Polska ocenia i podsumowuje miniony rok, a także omawia strategię na kolejne lata i segment sprzedaży dań gotowych. Jaka...
7Levels

Wirtualna rzeczywistość to przyszłość. 7Levels S.A. wchodzi na rynek VR

0
Krzysztof Król, Wiceprezes Zarządu 7Levels S.A., w rozmowie z Markiem Klapą, redaktorem Telewizji Biznesowej, omawia tytuły opracowywane aktualnie przez studio i najnowsze plany wydawnicze,...