W najnowszym wywiadzie przeprowadzonym przez redaktora Telewizji Biznesowej, Marka Klapę, Agnieszka Nejman, Communications Manager w firmie Walutomat, opowiedziała jaki wpływ emocje mają na nasze finanse. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Czy emocje pomagają w podejmowaniu decyzji finansowych?
Agnieszka Nejman poinformowała, że “według raportu przygotowanego przez Walutomat i licznych badań emocje zdecydowanie przeszkadzają w podejmowaniu decyzji finansowych”.
Często dokonujemy bowiem zakupów w sposób impulsywny, kierując się emocjami, a nie racjonalnymi przesłankami Jest to szczególnie widocznie w dobie marketingu internetowego i influencerów.
Co gorsza, zakupy pod wpływem emocji sprawiają, że trudniej jest nam panować nad swoim budżetem, budować poduszkę finansową i odkładać środki na inwestycje.
Jak nie poddawać się praktykom marketingowym?
Agnieszka Nejman wyjawiła, że “istnieje szereg ćwiczeń, które mają sprawić, iż będziemy się opierać trikom marketingowym. Jednym z nich jest niekupowanie danego produktu pod wpływem emocji, tylko zapisanie go na liście, odczekanie kilku dni i sprawdzenie w ten sposób czy nadal jesteśmy tym produktem zainteresowani”.
Emocje bowiem są chwilowe, natomiast faktyczna potrzeba kupienia czegoś zdecydowanie jest długofalowa.
Jak radzić sobie z zakupami pod presją czasu?
Agnieszka Nejman oznajmiła, że “jeśli mamy do czynienia z ofertą ograniczoną czasowo, to z pomocą przychodzi nam dyrektywa Omnibus – dzięki niej możemy zobaczyć czy na przestrzeni ostatnich 30 dni cena faktycznie mocno uległa zmianie”.
Ponadto, powinniśmy szukać rekomendacji danego produktu w niezależnych źródłach, zamiast zwracać uwagę na opinie influencerów. Dodatkowo, warto również zastanowić się na co innego daną kwotę możemy przeznaczyć, a także sprawdzać swoje wydatki w skali tygodnia lub miesiąca.
Jak przygotować dzieci do racjonalnego zarządzania finansami?
Agnieszka Nejman oświadczyła, że “temat edukacji finansowej dzieci jest niezwykle ważne, ponieważ w szkołach nie uczymy się jak oszczędzać, inwestować i zarządzać budżetem. Najistotniejszą rolą rodziców jest tutaj rozmawianie z dziećmi na temat finansów, dawanie im dobrego przykładu, ale i edukowanie ich na własnym przykładzie kieszonkowego”.
Ponadto, rodzice powinni uczyć dzieci odpowiedzialności finansowej – czyli obowiązywać dzieci do oddania nam pieniędzy, kiedy zdecydują się one od nas pożyczyć na jakiś spontaniczny zakup.
Czy nawyki finansowe można zmienić w dorosłym życiu?
Agnieszka Nejman zaznaczyła, że “nawyki finansowe zdecydowanie jesteśmy w stanie zmienić w dorosłym życiu. Nie jest to jednak proste zadanie, wymaga ono bardzo dużego nakładu pracy nad sobą, konsekwencji w działaniu i samoświadomości”.
Początki bywają co prawda bardzo trudne, ale przy odpowiednim zaangażowaniu absolutnie można to osiągnąć. Sama satysfakcja jest zaś wtedy ogromna. Aby to osiągnąć, można wykonywać wiele ćwiczeń – od ograniczenia mediów społecznościowych, po analizę swoich emocji podczas zakupów.
Bardzo pomocne w tym celu są również współczesne narzędzia – takie jak automatyczne oszczędzanie i wydzielenie co miesiąc konkretnej kwoty na budowę poduszki finansowej.
Czy osoba pracująca w marketingu jest odporna na sztuczki sprzedażowe?
Agnieszka Nejman ujawniła, że pracując w marketingu absolutnie nie jest odporna na sztuczki sprzedażowe, nawet jeśli ma świadomość, jak te triki wyglądają i działają. Okazuje się zatem, że na każdego z nas reklamy w mniejszym lub większym stopniu oddziałują, choćby podprogowo.