W najnowszej rozmowie wyemitowanej na antenie Telewizji Biznesowej Rafał Kunaszyk z Inicjatywy Firm Rodzinnych oraz prof. Piotr Moncarz, CEO Poland in Silicon Valley Center, rozmawiają o budowaniu mostów między nauką a biznesem. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Czy w polskiej nauce jest potencjał do skalowalności biznesu?
Prof. Piotr Moncarz oznajmił, że polski naukowiec wykonuje swoje badania po to, aby wytworzona przez nie wartość była wyższa, niż koszty, które zostały w tym celu poniesione. Aby jednak ta wartość powstała, musi zjawić się przedsiębiorca zainteresowany tym rozwiązaniem.
Niestety, nadal stosunkowo niewielu przedsiębiorców przychodzi na uczelnie – do laboratoriów lub instytutów – w celu współpracy. Wina leży tutaj po stronie nauki, ponieważ nie zachęca ona przedsiębiorców do takiej współpracy.
Brakuje tutaj siły marketingowej – dlatego to przedsiębiorcy muszą wziąć stery w swoje ręce i pomagać uniwersytetom w wyprowadzaniu ich osiągnięć na rynek komercyjny. Potencjał do tworzenia innowacyjnych rozwiązań w polskiej nauce jest bowiem ogromny.
W jaki sposób Poland in Silicon Valley Center pomaga budować relację między biznesem a polską nauką?
Prof. Piotr Moncarz poinformował, że “już od jakiegoś czasu Dolina Krzemowa jest centrum światowych innowacji. Najlepsze innowacyjne projekty po prostu muszą więc ruszać do Doliny Krzemowej, aby się komercjalizować. Z tego powodu stworzono Poland in Silicon Valley Center for Science, Innovation, and Entrepreneurship”.
Centrum to działa od nauki po przedsiębiorczość i opiera się ono na kontaktach stworzonych przez dziesiątki lat pracy ludzi, którzy w Dolinie Krzemowej współpracują z prof. Piotrem Moncarzem. Większość tych osób ma polski korzenie.
W skład Poland in Silicon Valley Center wchodzą trzy koła. Pierwszym z nich jest koło naukowe, w którego skład wchodzi 12 wiodących polskich uczelni. Dostarczają one projekty, które następnie we współpracy z Poland in Silicon Valley Center są doszlifowywane do prezentacji w środowisku Doliny Krzemowej.
Drugim okręgiem są miasta, województwa i samorządy. Ich celem jest stymulacja obszarów gospodarczych, aby poruszały się one w kierunki innowacji międzynarodowych. Trzecim jest zaś okręg biznesowy. W jego skład wchodzą firmy (a nie startupy), które już sprawdziły się na lokalnym rynku i posiadają gotowe prototypy.
Jak zachęcić polskich przedsiębiorców do współpracy z nauką?
Prof. Piotr Moncarz zachęca przedsiębiorców, aby dołączyli oni do Poland in Silicon Valley Center. Celem tego programu jest bowiem pokazanie światu, że w Polsce dzieją się rzeczy ważne i oryginalne, a polska przedsiębiorczość jest już w pełni gotowa do wychodzenia na rynek światowy.
Dlaczego polska rozwija się tak szybko?
Prof. Piotr Moncarz stwierdził, że “polska rozwija się w ogromnym tempie w ostatnich latach dzięki temu, że nasz kraj wszedł w najnowocześniejsze technologie, a nauka jest coraz silniejszym elementem polskiej gospodarki”.