Nowoczesne podejście do biznesu wymaga zaprzyjaźnienia się z całą paletą cyfrowych narzędzi, które pozwalają lepiej i efektywniej promować swoją działalność. Jak technologia napędza marketing i jak marketing inspiruje technologię?
Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w rozmowie redaktora Telewizji Biznesowej Marka Klapy z Radosławem Mechło – Dyrektorem Operacyjnym w BUZZcenter i ekspertem, który dokładnie bada najnowsze trendy technologiczne oraz pomaga w odnalezieniu się w dynamicznie rozwijającej się rzeczywistości cyfrowej. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Jak na przestrzeni ostatnich lat zmienił się marketing?
Radosław Mechło wytłumaczył, że w ostatnich dekadach marketing najpierw przeszedł transformację najpierw z marketingu stacjonarnego – w postaci ulotek i kalendarzy rozsyłanych pocztą – do marketingu internetowego, opartego o reklamy targetowane.
Podejście do pozyskiwania klientów kompletnie się zatem zmieniło.Co więcej, rewolucja ta jeszcze nie dobiegła końca, ponieważ cały czas wchodzą nowe technologie i sposoby pozyskiwania danych od użytkowników.
Personalizacja reklam cały czas zatem postępuje. W rezultacie już wkrótce wejdziemy w erę reklamy targetowanej do konkretnej osoby, ze względu na to, że kliknęła ona na daną stronę.
Czy Google przegra walkę z ChatGPT?
Radosław Mechło poinformował, że “OpenAI – twórca ChatGPT, prowadzi obecnie prace nad wyszukiwarką SearchGPT, która ma być poważną konkurencją dla Google i Bing”.
Jak big data wpływa na marketing firm?
Radosław Mechło wskazał, że “algorytmy oparte o Machine Learning pozwoliły na znacznie dokładniejsze przetwarzanie big data. Z drugiej strony obecnie danych jest tak dużo, że nie do końca wiadomo, jakie konkretne wnioski można z nich wyciągnąć”.
Dane te są bowiem rozproszone i przyjmują różne formy. Dopiero ich scalenie umożliwia uzyskanie pełnego obrazu. Nie zmienia to faktu, że najnowsze algorytmy pozwalają na lepsze targetowanie oraz dobór tekstów i grafik do danych osób. Niezbędne są jednak jakościowe dane, które posiadają tylko duże organizacje.
Z tego powodu mniejsze firmy kierują się Google Analytics, w ramach którego algorytmy Google’a wskazują, gdzie znajdują się potencjalni klienci tych firm i dobierają reklamy w taki sposób, aby zmaksymalizować szansę sukcesu.
Ponadto, bardzo ważna jest analiza efektów i skuteczności danych kampanii oraz wyciąganie z tego wniosków. Należy więc zwrócić uwagę, które pieniądze zostały dobrze wydane, a które zostały przepalone i dlaczego. Możliwości jest bowiem mnóstwo.
Czy AI zrewolucjonizuje personalizację reklam?
Radosław Mechło zwrócił uwagę, że “personalizacja reklam nie jest niczym nowym. Mechanizm ten jest wykorzystywany od lat za pomocą analizowania bardzo dużych zbiorów danych. Sztuczna inteligencja po prostu w tym pomaga, ponieważ dobiera ona treści pod konkretne osoby”.
Czy AI może rozwiązać każdy problem w biznesie?
Radosław Mechło oznajmił, że “narzędzia oparte o sztuczną inteligencję zawsze oferują rozwiązanie problemów występujących w marketingu biznesowym, niezależnie od tego, czy dotyczy on treści, grafiki czy choćby analityki. Co istotne, choć narzędzia te nie zastępują pracowników, to odciążają ich w wykonywaniu konkretnych obowiązków”.
Czy AI zastąpi copywriterów i grafików?
Radosław Mechło zaznaczył, że “modele sztucznej inteligencji na podstawie statystyk wyświetlają nam pewne informacje. Jeśli polecenie jest źle wydane lub AI bazuje na niskiej jakości bazy danych, to taki model może halucynować, czyli się mylić. W przyszłości prawdopodobieństwo takiej pomyłki będzie jednak zminimalizowane”.
W rezultacie, copywriterzy i graficy nie zostaną zastąpienie, lecz będą musieli zwiększyć lub zmienić swoje kompetencje. Sztuczna inteligencja nie jest bowiem autonomiczna – trzeba jej wydawać polecenia i weryfikować czy efekty jej pracy są zgodne z prawdą i dobre dla odbiorcy.
Czy bez AI da się prowadzić biznes w 2024 roku?
Radosław Mechło oświadczył, że “prowadzenie biznesu bez technologii opartej o sztuczną inteligencję jest co prawda obecnie możliwe, ale o wiele trudniejsze, gdyż praktycznie w każdym aspekcie AI odciąża nas lub usprawnia naszą pracę, co powoduje, że oszczędzamy czas i pieniądze, a jakość naszych działań rośnie”.
W efekcie, “prompt engineering” stanowi dziś bardzo istotną kompetencję. Pracownicy powinni dziś zacząć więc testować możliwości narzędzi sztucznej inteligencji, aby nauczyć się efektywnie z nich korzystać.
Czy sztuczna inteligencja znacząco zwiększa efektywność produkcji treści na social media?
Radosław Mechło przyznał, że “efektywność poszczególnych pracowników może bardzo mocno wzrosnąć dzięki sztucznej inteligencji. Za pomocą AI dziś można w niecałą minutę, na podstawie linku do strony internetowej, stworzyć trwający 30 sekund filmik reklamowy – zawierający lektora, muzykę, przejścia i wyświetlane hasła oraz grafiki”.
Jak przygotować się najlepiej do tego, aby wdrożyć sztuczną inteligencję do swojej firmy?
Radosław Mechło podkreślił, że “aby wdrożyć sztuczną inteligencję do swojej firmy, w pierwszej kolejności należy zacząć testować podstawowe narzędzia AI, które ułatwią nam realizację pewnych obowiązków. Co ważne, należy robić to organicznie, wraz z naszymi pracownikami”.
Warto też dodać, że wdrażać technologię AI można powoli i małymi krokami, nie musimy od razu ponosić poważnych inwestycji. Najistotniejsze jest, aby się nauczyć korzystania ze sztucznej inteligencji, a następnie dobrać najbardziej efektywne do naszej pracy narzędzia.