Gwarancja a rękojmia – co jest dla konsumenta lepsze?

“OKIEM PRAWNIKA” to cykl programów na antenie Telewizji Biznesowej, którego partnerem jest Bank Pekao S.A. W najnowszym odcinku programu redaktor naczelny Telewizji Biznesowej, Tymoteusz Nowak rozmawia z Jakubem Suchoniem – Adwokatem z Kancelarii Paprocki Wojciechowski & Partnerzy.

Co przepisy mówią o rękojmi? Kiedy możemy ją egzekwować? Czym rękojmia różni się od gwarancji? Na te pytania, odpowiedzi znajdziemy poniżej:

Czy rękojmia to “martwy przepis”?

Jakub Suchoń zaznaczył, że “rękojmia to w pełni działający przepis. Co więcej, nawet nie trzeba wpisywać go do umowy, aby on działał. Rękojmia, w przeciwieństwie do gwarancji, chroni kupującego przy każdym zakupie przed wszelkimi wadami, które można znaleźć w tym produkcie, a nie zostały one zauważone podczas zakupu”.

Co istotne, rękojmia dotyczy tylko i wyłącznie wad, które istniały już w chwili sprzedaży, a nie takich, które się pojawiły. Polacy często jednak nie wiedzą, że chroni ich rękojmia – gwarancja jest w naszym kraju znacznie bardziej popularna.

W rezultacie, jeśli w chwili zakupu dany produkt miał ukryte wady, to kupujący w ciągu dwóch lat od zakupu zawsze może dochodzić od sprzedawcy do obniżenia ceny o wartość tej wady lub naprawy albo wymiany tego towaru. Jeśli zaś żadna z tych sytuacji nie zaistnieje, to kupujący może odstąpić od umowy i żądać zwrotu całej zapłaconej ceny.

Czym charakteryzuje się gwarancja?

Jakub Suchoń oznajmił, że “w przeciwieństwie do rękojmi, gwarancja to dobra wola sprzedawcy lub producenta. Z tego powodu, kupując dany towar często możemy otrzymać kartę gwarancyjną, natomiast o rękojmi nikt nas nie informuje”.

Co istotne, gwarancja i rękojmia się nie wykluczają. Mało tego, gwarancja zazwyczaj dotyczy sytuacji, w których producent zobowiązuje się naprawić usterki powstałe w trakcie okresu gwarancyjnego. Rękojmia dotyczy zaś tylko usterek, które istniały w chwili zakupu. Gwarancja w niektórych przypadkach może być zatem bardziej korzystna,

Warto również dodać, iż jeśli wystąpią usterki po zakupie danego towaru, to z tytułu rękojmi sprzedający – a nie konsument – będzie musiał udowodnić, że tych usterek nie było w chwili zakupu.

Zobacz więcej

Polecamy

Sprzedaż mieszkania z zameldowaną osobą

Masz zameldowanego lokatora na nieruchomości, którą chcesz sprzedać? Uważaj!

0
W nowym odcinku emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej programu “Kawa z Agentem” Amanda Postolska - założycielka i CEO RS Estate, wyjaśnia jak sprzedać mieszkanie,...
Na czym polega biznes WP?

Na czym polega biznes WP? Jacek Świderski – Prezes Zarządu

0
Jacek Świderski, Prezes Zarządu Wirtualna Polska Holding SA, opowiada o najważniejszych liniach biznesowych, a także rozwoju Grupy Kapitałowej Wirtualna Polska Holding w kolejnych latach....
Sfinks omawia rok 2023 - Sylwester Cacek, Prezes Zarządu

Prezentacja wyników Sfinks Polska, Sylwester Cacek – Prezes Zarządu

0
Sylwester Cacek, Prezes Zarządu Sfinks Polska ocenia i podsumowuje miniony rok, a także omawia strategię na kolejne lata i segment sprzedaży dań gotowych. Jaka...