Gwarancja a rękojmia – co jest dla konsumenta lepsze?

“OKIEM PRAWNIKA” to cykl programów na antenie Telewizji Biznesowej, którego partnerem jest Bank Pekao S.A. W najnowszym odcinku programu redaktor naczelny Telewizji Biznesowej, Tymoteusz Nowak rozmawia z Jakubem Suchoniem – Adwokatem z Kancelarii Paprocki Wojciechowski & Partnerzy.

Co przepisy mówią o rękojmi? Kiedy możemy ją egzekwować? Czym rękojmia różni się od gwarancji? Na te pytania, odpowiedzi znajdziemy poniżej:

Czy rękojmia to “martwy przepis”?

Jakub Suchoń zaznaczył, że “rękojmia to w pełni działający przepis. Co więcej, nawet nie trzeba wpisywać go do umowy, aby on działał. Rękojmia, w przeciwieństwie do gwarancji, chroni kupującego przy każdym zakupie przed wszelkimi wadami, które można znaleźć w tym produkcie, a nie zostały one zauważone podczas zakupu”.

Co istotne, rękojmia dotyczy tylko i wyłącznie wad, które istniały już w chwili sprzedaży, a nie takich, które się pojawiły. Polacy często jednak nie wiedzą, że chroni ich rękojmia – gwarancja jest w naszym kraju znacznie bardziej popularna.

W rezultacie, jeśli w chwili zakupu dany produkt miał ukryte wady, to kupujący w ciągu dwóch lat od zakupu zawsze może dochodzić od sprzedawcy do obniżenia ceny o wartość tej wady lub naprawy albo wymiany tego towaru. Jeśli zaś żadna z tych sytuacji nie zaistnieje, to kupujący może odstąpić od umowy i żądać zwrotu całej zapłaconej ceny.

Czym charakteryzuje się gwarancja?

Jakub Suchoń oznajmił, że “w przeciwieństwie do rękojmi, gwarancja to dobra wola sprzedawcy lub producenta. Z tego powodu, kupując dany towar często możemy otrzymać kartę gwarancyjną, natomiast o rękojmi nikt nas nie informuje”.

Co istotne, gwarancja i rękojmia się nie wykluczają. Mało tego, gwarancja zazwyczaj dotyczy sytuacji, w których producent zobowiązuje się naprawić usterki powstałe w trakcie okresu gwarancyjnego. Rękojmia dotyczy zaś tylko usterek, które istniały w chwili zakupu. Gwarancja w niektórych przypadkach może być zatem bardziej korzystna,

Warto również dodać, iż jeśli wystąpią usterki po zakupie danego towaru, to z tytułu rękojmi sprzedający – a nie konsument – będzie musiał udowodnić, że tych usterek nie było w chwili zakupu.

Zobacz więcej

Polecamy

Te spółki warto mieć w portfelu! Benefity dla akcjonariuszy - Marcin Tuszkiewicz

Zyskaj więcej dzięki akcjom tych spółek – benefity dla akcjonariuszy!

0
Na giełdzie można zarabiać na trzy sposoby - za pomocą zmiany ceny spółki, dzięki dywidendom oraz za pomocą benefitów dla akcjonariuszy! Ta trzecia forma...
Rynki w euforii. Jak to się skończy? - Inwestowanie (z) głową

Czy S&P 500 i Nasdaq 100 będą nadal rosnąć? Prognozy na 2025 rok

0
Inwestowanie (z) głową to emitowany na antenie Telewizji Biznesowej program, w którym poruszane są tematy różnych klas aktywów, funduszy inwestycyjnych i ich możliwości, podejścia...
Inwestycje w Ukrainie czy w Ukrainę? - Okiem EKSPERTA

Inwestowanie w Ukrainie – Okiem EKSPERTA

0
Jacek Chwedoruk, Dyrektor Zarządzający Rothschild & Co omawia szanse związane z inwestycjami u naszych wschodnich sąsiadów. Jak inwestować w Ukrainie? Co z ryzykiem, embargiem...
Telewizja Biznesowa Logo
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.