Podczas CD-Action EXPO 2024 w Łodzi redaktor naczelny Telewizji Biznesowej, Tymoteusz Nowak, porozmawiał z przedstawicielami różnych dziedzin środowiska gamingowego.
Gośćmi Tymoteusza Nowaka w mobilnym studio byli: Szymon Biłas z Lenovo Polska, Tolly Kulczycki ze Związku Pracowników Branży Gier, Marcin Warszawski z Render Cube oraz Barnaba Siegel z CD-Action. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Rozmowa z Szymonem Biłasem z Lenovo Polska
Szymon Biłas o obecności Lenovo Polska na CD-Action EXPO 2024
Szymon Biłas stwierdził, że Lenovo Polska, jako lider sprzedaży rozwiązań gamingowych na naszym rynku, nie odpuszcza eventów, na których może spotkać się graczami.
Czy gracz musi regularnie wymieniać hardware?
Szymon Biłas oznajmił, że trendy się zmieniają i nowe technologie pojawiają się każdego roku, dlatego jeśli chcemy utrzymać nasz sprzęt na topowym poziomie, to musimy w niego reinwestować co 12 miesięcy. Jednak dziś nie ma już żadnych problemów, aby nadal grać na czteroletniej gamingowej konfiguracji.
Szymon Biłas o współpracy z sektorem GameDev w Polsce
Szymon Biłas wyjaśnił, że studia gamingowe korzystają dziś z reguły z laptopów gamingowych oraz stacji roboczych. Konfiguracje od Lenovo Polska są zaś szeroko obecne w tych segmentach, spółka specjalizuje się bowiem w dostarczaniu najbardziej wydajnych urządzeń na rynek.
Co więcej, Lenovo prowadzi akcję “Lenovo i polski gaming”. Polega ona na tym, że po zakupie sprzętu Lenovo można zarejestrować się na specjalnej stronie, wziąć udział w tej akcji i wybrać sobie odpowiednią ilość polskich tytułów przypisaną do konkretnej konfiguracji sprzętu.
Rozmowa z Tolly Kulczycki ze Związku Pracowników Branży Gier
Jaki był cel założenia Związku Pracowników Branży Gier?
Tolly Kluczycki uważa, że “współczesna narracja o związkach zawodowych kojarzy się źle, ale Związek Pracowników Branży Gier ma po prostu być głosem pracowników i osób wspierających game developerów. W szkole brakuje zaś edukacji czym de facto są związki zawodowe”.
Jakie są obecne problemy branży gamingowej?
Podstawowym problemem branży gamingowej jest kryzys, który ona przeżywa. Pracownicy boją się o swoje zatrudnienie, gdyż miejsc pracy jest coraz mniej. Związkowi Pracowników Branży Gier bardzo zależy zatem na stabilności, aby w prowadzeniu spółek uwzględniony był głos pracowniczy.
Jak pracodawcy podchodzą do Związku Pracowników Branży Gier?
Tolly Kluczycki jest zdania, że “wszystko zależy tutaj od danego studia. Na przykład CD Projekt chętnie współpracuje ze Związkiem Pracowników Branży Gier, rozmawia z nim o problemach pracowników”.
Co istotne, coraz więcej pracodawców zauważa, że Związek Pracowników Branży Gier nie jest problemem, który można zamieść pod dywan i decydują się z nim asymilować, traktować go jako dobry element dialogu społecznego.
W efekcie, Związek Pracowników Branży Gier formalnie działa już nie tylko w spółce CD Projekt, ale też w 11bit studios, Flying Wild Hog oraz Product Madness, a jego pojawienie się w większej liczbie małych firm to tylko kwestia czasu.
Rozmowa z Marcinem Warszawskim z Render Cube
Marcin Warszawski o kryzysie w branży GameDev
Marcin Warszawski zaznaczył, że choć w branży GameDev w Polsce mamy obecnie do czynienia z masowymi zwolnieniami, to w Render Cube rotacja pracowników jest niemal zerowa, a na dodatek spółka cały czas poszukuje doświadczonych programistów.
Co było najtrudniejsze w pracy nad “Medieval Dynasty”?
Marcin Warszawski oznajmił, że “Render Cube od samego początku chciało budować społeczność wokół “Medieval Dynasty”. Było to prawdziwym wyzwaniem, lecz pracownicy Render Cube okazali się na tyle oddani, że również dbali o ten aspekt i dokładali od siebie dodatkowe cegiełki”.
Rozmowa z Barnabą Siegelem z CD-Action
Jak dziś radzi sobie prasa drukowana?
Barnaba Siegel oświadczył, że “prasa drukowana radzi sobie coraz lepiej. Zainteresowanie młodych ludzi przede wszystkim budzą dziś okładki magazynów”.
W efekcie, CD-Action zaczęło wypuszczać specjalne wydania poświęcone poszczególnym, kultowym retro tytułom, współpracując tutaj ze społecznością graczy. Co więcej, CD-Action niedługo wyda pierwszą z czterech książek poświęconych gamingowi.
Jaka jest idea CD-Action EXPO?
Barnaba Siegel stwierdził, że “CD-Action EXPO ma zbliżać do siebie różne środowiskach i pokazywać gaming jako kulturę. W efekcie, na tym wydarzeniu znajdziemy mnóstwo retro urządzeń które znają jedynie starsi gracze, jak i najnowsze premiery”.
Barnaba Siegel o trendach w branży gamingowej
Barnaba Siegel oznajmił, że dziś gracze przede wszystkim interesują się z grami cechującym się otwartym światem i ładnym materiałem graficznym, który można zaprezentować na screenach. Ponadto, w Polsce jest wciąż duży sentyment do strzelanek.
Co dalej z CD-Action?
Barnaba Siegel podkreślił, że “ostatni rok dla CD-Action był fantastyczny. Teraz magazyn zamierza iść za ciosem, w planach ma wypuszczenie wydań specjalnych, książki, a także dużego albumu poświęconego grze “Counter-Strike” na jej dwudziestopięciolecie”.