DIALOGI to autorski program Cezarego Andrzejczyka, partnera zarządzającego w Qualia Advisory, w którym rozmawia on z przedsiębiorcami, inwestorami, praktykami rynku i ekspertami o tajnikach prowadzenia biznesu, o sukcesach i porażkach, o tym co ważne nie tylko w świecie finansów, ale również w życiu.
W pierwszym odcinku gościem programu jest Michał Misztal, CEO Startup Academy, który opowiada o polskim ekosystemie startupowym i współpracy między korporacjami a startupami oraz o podstawowych barierach rozwoju młodych firm w Polsce. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Jakie wnioski płyną z najnowszego badania startupów zrównoważonego wpływu?
Michał Misztal poinformował, że “badanie startupów zrównoważonego wpływu miało na celu zweryfikowanie w jaki sposób odpowiedzialne startupy mogą generować innowację i zmianę społeczną. Spółka weryfikowała, jak startupy postrzegają kontekst sytuacyjny – czy uważają, że dzisiaj uwarunkowania ekonomiczne im sprzyjają”.
Okazało się, że bardzo wiele startupów uważa, że europejscy konsumenci z jednej strony deklarują, że są gotowi do dokonywania zakupów ekologicznych produktów, ale jednocześnie nie decydują się na to, jeżeli ich cena jest zbyt wysoka.
Co więcej, ponad 60% badanych startupów deklaruje, że nie widzi jeszcze dzisiaj trendu, który sprzyja im pod kątem działań konsumenckich, choć regulacje europejskie i krajowe wymuszają zmianę takich trendów.
Ponadto, ankietowane startupy zauważają, że coraz więcej dużych firm deklaruje gotowość do współpracy z nimi i nawiązywania relacji z podmiotami odpowiedzialnymi, ale zarazem nie podejmuje realnych działań zmierzających do rzeczywistych wdrożeń.
Co dziś kryje się pod hasłem innowacji?
Michał Misztal oznajmił, że “dziś czynnikiem, który zdecydowanie dynamizuje wdrażanie technologii w firmach jest sztuczna inteligencja. Kluczowym obszarem zainteresowania firm są zatem dziś agenci AI wykonujący powtarzalne zadania w firmach oraz procesy związane ze zwiększaniem cyberbezpieczeństwa, któremu zagraża AI”.
Jak ważny w najbliższych latach będzie upskilling pracowników w zakresie AI?
Michał Misztal jest zdania, iż “upskilling pracowników w zakresie AI będzie fundamentalny, ponieważ to nie sztuczna inteligencja będzie zabierać ludziom pracę, ale osoby, które sprawnie się nią posługują, jako że będą oni dwa razy bardziej wydajni i tym samym tańsi dla pracodawcy”.
W praktyce upskilling w zakresie AI nie tylko przekłada się na zwiększanie szans, ale również na możliwość zatrudniania największych talentów w organizacjach. Zagadnienie to jest zatem szalenie ważne, a sama gotowość do zmiany i adaptowania się do nowej sytuacji musi być fundamentalną cechą organizacji, chcącej wyprzedzać trendy rynkowe.
Z jakimi problemami najczęściej menedżerowie przychodzą do Startup Academy?
Michał Misztal oświadczył, że “dziś startupy najczęściej mierzą się z brakiem finansowania w Polsce. Wygaszone zostały bowiem fundusze, które wspierały inwestowanie w startupy, a procesy grantowe są szalenie długie i wymagające”.
Co gorsza, pierwsi inwestorzy którzy w poprzednich perspektywach zainwestowali w startupy, dziś często czują się rozczarowani brakiem konkretnych efektów. Startupy mają zatem problem, aby pozyskać pieniądze zarówno na rynku publicznym, jak i prywatnym.
Co więcej, startupy mierzą się również z problemem, aby nawiązać relacje z odbiorcami korporacyjnymi. Startupy chcą bowiem nawiązywać relacje z dużymi biznesami, ale ich kultura organizacyjna z tym nie współgra.
W efekcie, zadaniem zarówno startupów, jak i dużych korporacji, jest dziś potrzeba znalezienia skutecznego sposobu wdrożenia innowacji. Stworzenie takiej spójnej strategii rozwoju innowacji w organizacji stanowi prawdziwe wyzwanie.
Czy w ostatnich latach można dostrzec progres we współpracy startupów z dużymi firmami?
Michał Misztal wskazał, że “dziś mamy trzykrotnie więcej programów akceleracyjnych organizowanych przez duże firmy, niż 5-6 lat temu. Wiele dużych firm ma już wewnętrzne, wyspecjalizowane działy, zajmujące się wyłącznie nawiązywaniem skutecznej współpracy ze startupami”.
Co istotne, proces ten jest wspierane pieniędzmi publicznymi – korporacje otrzymują z organizacji publicznych środki na wdrażanie swoich pilotażowych rozwiązań ze startupami.
Kim jest przeciętny polski startupowiec?
Michał Misztal wyjawił, że “wśród polskich startupowców najwięcej jest studentów. Niestety, ich startupy bardzo szybko upadają. Wśród polskich startupowców sukcesu mamy zaś najczęściej czterdziestoletnich mężczyzn z doświadczeniem biznesowym, z doświadczeniem korporacyjnym i urzędniczym”.