ESG (r)ewolucja to nowy program emitowany na antenie Telewizji Biznesowej, w którym omawiane są tematy związane z ESG, czyli Environmental, Social and Governance – kluczowymi aspektami zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialnego inwestowania.
W najnowszym odcinku programu Izabela Kozakiewicz rozmawia z Anną Lewicką, CEO Advalue Engaged, na temat komunikacji firm w kontekście ESG. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Po co mówić o ESG?
Anna Lewicka wyjaśniła, że ESG “to drogowskaz do tego, jak dojść do poprawy naszego środowiska, otoczenia, społeczności, aby zostawić naszą planetę i ludzkość dla następnych pokoleń w znośnym stanie”.
Biznes ma bowiem największy wpływ na zachodzące zmiany, dlatego to właśnie firmy, kierując się zasadami ESG powinni podejmować działania dążące do tego, aby na świecie było lepiej.
W efekcie, zgodnie z najnowszymi dyrektywami, duże firmy muszą już kontrolować cały swój łańcuch dostaw – w tym nawet najmniejsze firmy, które z nimi współpracują. Trzeba zatem mówić o tym głośno i uświadamiać cały biznes, że rewolucja związana z ESG dotyczy nas wszystkich, każda firma jest jej częścią.
Jeśli zaś dana firma nie dostosuje się w najbliższych latach do wytycznych ESG, to może wypaść z łańcucha dostaw, stracić klientów, przestanie być zapraszana do przetargów lub nie otrzyma kredytów, ani ubezpieczeń.
Do kogo firmy i media powinny mówić o ESG?
Według najnowszych badań Banku Gospodarstwa Krajowego, zaledwie 7% małych i średnich przedsiębiorców potrafi rozszyfrować skrót “ESG”. Dopiero po jego wytłumaczeniu okazuje się, że połowa tych przedsiębiorstw już podejmuje działania z tego zakresu, ulega transformacji w stronę zrównoważonego rozwoju.
Niestety, dziś połowa małych i średnich przedsiębiorców widzi w ESG przede wszystkim zagrożenia i koszty. Z tego powodu większe firmy i media muszą edukować mniejsze biznesy z obszaru ESG, aby zmienić postrzeganie tej rewolucji.
Zmiana myślenia o biznesie jest bowiem nieunikniona. Przedsiębiorcy muszą zrozumieć, że ESG stanowi już element zarządzania ryzykiem w firmie, a nawet element zarządzania jej przyszłością.
Dlaczego firmy powinny mówić o swoich działaniach z obszaru ESG?
Anna Lewicka jest zdania, że firmy w swojej komunikacji jeszcze z reguły nie uwzględniają obszaru ESG, ponieważ boją się zarzutów o greenwashing. Nie ma jednak wątpliwości, że jeśli firmy jest już w procesie transformacji w kierunku zrównoważonego rozwoju i ma zarys strategii w tym zakresie, to powinna ona o tym mówić.
Jeśli firmy będą prowadzić komunikację w obszarze ESG, to będą się uwiarygadniać wśród swoich kontrahentów, dostawców i klientów – w tym konsumentów. Po drugie, dzięki takiej komunikacji dają one innym firmom dobry przykład, a na dodatek wyróżniają się wśród konkurencji, nawet w kontekście rynku pracy.
Jak przyjrzeć się dotychczasowej komunikacji i ją zmieniać biorąc pod uwagę ESG?
Anna Lewicka zaznaczyła, że “w pierwszej kolejności firmy powinny określić cel tej komunikacji oraz adresata, do którego chcą tę komunikację kierować. W tym celu warto zrobić analizę istotności odbiorców tej komunikacji, zadać sobie pytanie, kto mógłby być tymi informacjami zainteresowany”.
Anna Lewicka podkreśliła, że “praktycznie w przypadku każdego przedsiębiorstwa, odbiorcami naszej komunikacji z zakresu ESG będą kontrahenci. W ich przypadku komunikacja musi być bardziej szczegółowa, może obejmować nawet stworzenie raportu zrównoważonego rozwoju w kontekście naszej firmy – w czym pomóc nam może certyfikowany podmiot zewnętrzny”.
Według Anny Lewickiej, odbiorcami naszej komunikacji z obszaru ESG w większości przypadków będą również nasi pracownicy (zarówno obecni, jak i potencjalni przyszli), lokalne społeczności oraz konsumenci – gdyż grupy te coraz częściej są zainteresowane działaniami podejmowanymi na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Jak traktować ESG w kontekście strategii marketingowej firmy?
Anna Lewicka wytłumaczyła, że “ESG i zrównoważony rozwój przede wszystkim muszą wpisywać się w strategię rozwoju firmy”.
Zdaniem Anny Lewickiej, jeśli ten etap zostanie już w naszej firmie zrealizowany, to nasza długoterminowa strategia marketingowa zostanie dostosowana do tego obszaru w sposób naturalny – najważniejsze, aby publikowane informacje były transparentne i przekazywane zrozumiałym językiem oraz miały stuprocentowe pokrycie w rzeczywistości.