Redaktor Telewizji Biznesowej, Marek Klapa oraz jego goście: Stanislav Szadkowski – CEO Silent Straits oraz Michał Jarosławski – CFO Silent Straits rozmawiają o rynku elektromobilności w Polsce. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Jakie były początki elektromobilności w Silent Straits?
Stanislav Szadkowski wyjaśnił, że “Silent Straits zaczynało od budowania samochodów elektrycznych w Pruszkowie. Mowa tutaj o rozwianym przez pięć lat projekcie S.A.M. opartym o model pojazdu trójkołowego. W 2009 roku spółka była już gotowa do masowej produkcji. Wtedy jednak przyszedł kryzys, który poturbował firmę”.
W praktyce, Silent Straits było prekursorem elektromobilności w Polsce. Dzięki wyżej opisanym działaniom spółki w kolejnych latach w Pruszkowie rozpoczęto nawet produkcję systemów bateryjnych do autobusów.
Jakie jest największe wyzwanie w tworzeniu systemów bateryjnych do pojazdów ciężkich?
Stanislav Szadkowski oznajmił, że “najłatwiejszym sposobem na napędzanie pojazdów ciężkich jest magazynowanie dużej ilości energii elektrycznej na platformie, która następnie wprawia w ruch taki pojazd. Niezbędna do tego okazała się najnowocześniejsza wtedy technologia baterii litowo-jonowych”.
W jaki sposób elektromobilność może mieć zastosowanie w transporcie wodnym?
Michał Jarosławski wytłumaczył, że “zelektryfikowanie platform na wodzie jest naturalną koleją rzeczy. Silent Straits przełożyło swoje lata pracy nad elektryfikacją autobusów na pojazdy wodne. W efekcie, spółka dysponuje już pierwszym dużym jachtem elektrycznym”.
Co istotne, system zaprojektowany przez Silent Straits może już teraz zostać zamontowany na dowolny jacht, kuter czy prom. Masowa elektryfikacja pojazdów na wodzie to już zatem tylko kwestia czasu.
Dlaczego Silent Straits celuje z ekspansją w Stany Zjednoczone i kraje Azji Południowo-Wschodniej?
Stanislav Szadkowski oświadczył, że “w tych krajach przede wszystkim są klienci w segmencie rynku marine – a technologia od Silent Straits pozwala na zupełnie inny charakter używania luksusowego jachtu w stosunku do napędu Diesla. Same Stany Zjednoczone stanowią zaś połowę światowego rynku marine”.
Czy Silent Straits szykuje kolejne modele elektrycznych jachtów?
Michał Jarosławski potwierdził, że “kolejne jachty z napędem elektrycznym – następcy innowacyjnego modelu Sialia 57 – są już w produkcji”.