Dlaczego indywidualni sportowcy potrzebują prawników?

Gościem najnowszego odcinka emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej programu „Biznes Nieoczywisty” jest Aleksandra Łukaszyk – Adwokat z kancelarii prawnej OCTO Legal.

Sport to nie tylko emocje i sukcesy na arenach, ale też… umowy, regulacje i negocjacje. Dlaczego indywidualni sportowcy potrzebują wyspecjalizowanych usług prawnych? Przekonamy się poniżej:

Dlaczego sportowcy indywidualni potrzebują dziś wyspecjalizowanych usług prawnych?

Aleksandra Łukaszyk wyjaśniła, iż “sportowcy żyją w trochę innej rzeczywistości. Z tego względu, zawierając umowy ze związkiem czy sztabem szukają oni osób rozumiejących środowisko, w którym się obracają”.

Taki wyspecjalizowany prawnik, gdy negocjuje kontrakt z trenerem lub związkiem, musi nie tylko wiedzieć na czym polega specyfika danego sportowca, ale również wiedzieć co dany kontrakt powinien zawierać. Kontrakty te bywają bowiem specyficzne i mają bardzo sprecyzowane postanowienia, jak szkolenie powinno wyglądać”.

Czym zajmuje się prawnik udzielający usług sportowcom?

Aleksandra Łukaszyk wytłumaczyła, że “prawnik zawiera umowy ze sztabem danego sportowca, klubem/związkiem oraz sponsorami, a także negocjuje kwestie jego indywidualnego szkolenia, ubezpieczeniami, reklamacjami sprzętu sportowego czy kwestiami związanymi z zawieszeniami – choćby za doping”.

Ponadto, prawnik uświadamia zawodnikom, że kwestie sponsorskie i kwestie umów ze sztabem powinny odnosić się do realizacji celów długoterminowych. Prawnik musi mieć zatem chłodną głowę i zabezpieczyć zawodnika, aby nie uwikłał się w kontrakty, które zablokują go na kilka lat i będą niekorzystne w kolejnej fazie rozwoju jego kariery.

Czy umowy ze związkami sportowymi różnią się w zależności od dyscypliny sportu?

Aleksandra Łukaszyk poinformowała, że “niezależnie od dyscypliny kontrakty ze związkami sportowymi są bardzo ogólne, niesprecyzowane, co rodzi ryzyko sporów na tym polu. Zawodnik, zawierając taką umowę, powinien zwrócić zatem uwagę na takie kwestie, jak relacje ze sponsorami i ewentualne kolizje ze sponsorami związku”.

Kolejną istotną kwestią jest trening indywidualny. Wielu znanych sportowców część swojego szkolenia prowadzi w sposób indywidualny – a typowy kontrakt narzucany przez dany związek zabrania realizowania treningów indywidualnych. Jeśli więc dany zawodnik planuje trenować indywidualnie, musi tę kwestię poruszyć w umowie.

Ponadto, trzeba zapoznać się ze wszystkimi regulacjami wewnętrznymi danego związku, ponieważ wiele z nich może zaskoczyć zawodnika. Nierzadko takie umowy zawierają również zakaz wygłaszania poglądów politycznych oraz uprawiania sportów wysokiego ryzyka – choćby amatorsko.

Jak sportowiec powinien negocjować indywidualny kontrakt sponsorski?

Aleksandra Łukaszyk wskazała, że “z reguły kontrakty ze związkami przyznają zawodnikowi uprawnienie do wykorzystywania powierzchni reklamowej na swoim stroju. W pierwszej kolejności, przed podejściem do rozmów ze sponsorem, należy zatem rozważyć do czego sportowiec już jest zobowiązany”.

Z powodu tej ograniczonej powierzchni reklamowej zawodnik powinien dobierać sponsorów wyjątkowo rozważnie, biorąc pod uwagę swoje cele długoterminowe. Następnie, gdy już znajdziemy odpowiednich sponsorów, najważniejsze będą dwie kwestie – termin umowy i pieniądze.

Bardzo ważne jest również zawieranie klauzul z dynamicznymi premiami zależnymi od wyniku sportowego, gdyż jest to motywujące dla obu stron umowy.

Jak powinno przebiegać planowanie marki osobistej sportowca?

Aleksandra Łukaszyk zaznaczył, że “w przypadku planowania marki osobistej również trzeba brać pod uwagę ograniczenia narzucane przez związek dotyczące wykorzystywania swojego wizerunku”.

Najważniejsze jest jednak, aby budowanie wizerunku przebiegało w sposób spójny i zgodny z charakterem sportowca pod kątem dobierania sponsorów. Ponadto, zawodnik powinien wykorzystywać media społecznościowe w celu budowy swojej marki osobistej. Pomóc mu w tym mogą doradcy do spraw marketingu.

Rady dla sportowców od Aleksandry Łukaszczyk

Aleksandra Łukaszyk zwróciła uwagę, że “najważniejsza jest chłodna głowa. Nie należy podpisywać żadnych umów bez odpowiedniego przemyślenia i skonsultowania z prawnikami. Ponadto, przed podpisaniem umowy ze związkiem sportowiec powinien zastanowić się, jak chce, aby jego kariera przebiegała w przyszłości”.

Co więcej, zawodnik powinien również monitorować wszelkie programy stypendialne, gdyż jest to rozwiązanie, z którego warto korzystać. Dodatkowo, powinno się zadbać również o sformalizowanie współpracy ze sztabem trenerskim.

Zobacz więcej

Polecamy

Sprzedaż mieszkania z zameldowaną osobą

Masz zameldowanego lokatora na nieruchomości, którą chcesz sprzedać? Uważaj!

0
W nowym odcinku emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej programu “Kawa z Agentem” Amanda Postolska - założycielka i CEO RS Estate, wyjaśnia jak sprzedać mieszkanie,...
Prognozy rynkowe 2025 - Inwestowanie (z) głową

Rynki w 2025! Co nas czeka po zaprzysiężeniu Trumpa?

0
Inwestowanie (z) głową to emitowany na antenie Telewizji Biznesowej program, w którym poruszane są tematy różnych klas aktywów, funduszy inwestycyjnych i ich możliwości, podejścia...
Na czym polega biznes WP?

Na czym polega biznes WP? Jacek Świderski – Prezes Zarządu

0
Jacek Świderski, Prezes Zarządu Wirtualna Polska Holding SA, opowiada o najważniejszych liniach biznesowych, a także rozwoju Grupy Kapitałowej Wirtualna Polska Holding w kolejnych latach....