Czy właściciele SUV-ów powinni płacić więcej za drogę?

Andrzej Kaczmarek, Prezes Zarządu Stalexport Autostrady SA, w rozmowie z redaktorem naczelnym Telewizji Biznesowej, Tymoteuszem Nowakiem, podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego, omawia tematy związane z infrastrukturą drogową w Polsce. Kto i ile powinien płacić za korzystanie z dróg publicznych? Przekonamy się poniżej:

Infrastruktura drogowa w Polsce z perspektywy Andrzeja Kaczmarka

Andrzej Kaczmarek stwierdził, że “jesteśmy w momencie krytycznym, jeśli chodzi o infrastrukturę drogową. Zmiana wynika z tego, że musi się zmienić system finansowania budowy i rozwoju tej infrastruktury, ponieważ przez ostatnie 20 lat była ona budowana głównie ze środków Funduszy Spójności, a to finansowanie się skończyło”.

Prezes spółki Stalexport Autostrady dodał ponadto, że “dziś mamy relatywnie nową infrastrukturę drogową. Teraz trzeba zdefiniować standard utrzymania tych dróg, gdyż infrastruktura będzie się starzeć”.

Prezes Stalexport Autostrady o planach rządowych

Andrzej Kaczmarek oznajmił, że “nadal obowiązuje dokument Rady Ministrów z grudnia 2022 roku. To ważny, obowiązujący dokument, dotyczący rozwoju sieci dróg krajowych – również tych szybkich. Dokument ten rysuje podstawową siatkę dróg i definiuje możliwości rozwojowe”.

Prezes spółki Stalexport Autostrady zaznaczył przy tym, że “w ciągu ostatnich lat dramatycznie zmieniły się jednak koszty budowy infrastruktury drogowej. Dzisiejsza droga jest bowiem aktywnie powiązana z infrastrukturą technologiczną”.

Finansowanie projektów okiem Andrzeja Kaczmarka

Andrzej Kaczmarek oświadczył, że “Krajowy Plan Odbudowy jest w trakcie pewnej redefinicji. W tej chwili środki na infrastrukturę drogową są niezwykle ograniczone”.

Prezes spółki Stalexport Autostrady podkreślił, że “w tym momencie trzeba się zatem zdecydować co dalej – czy bazujemy tylko na budżecie państwa, czy powierzamy projekty rozbudowy i utrzymamy dróg podmiotom prywatnym na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Ten model biznesowy jest powszechny w Zachodniej Europie”.

Prezes Stalexport Autostrady o operatorach autostradowych

Andrzej Kaczmarek wyjaśnił, że “z punktu widzenia użytkownika nie ma znaczenia, kto zarządza drogą. Użytkownik oczekuje tylko, że droga będzie utrzymywana w dobrym stanie, a jej remonty będą szybko przebiegały”.

Co jednak istotne, gdy drogą zarządza podmiot prywatny, to finansuje swoje działanie na własne pieniądze i na własne ryzyko. Biznes ten jest zatem kosztowny, a państwo czerpie z niego korzyści w postaci podatków.

Zarządzanie drogami z perspektywy Andrzeja Kaczmarka

Andrzej Kaczmarek oznajmił, że “biorąc pod uwagę interes gospodarczy, zarządzanie drogą przez podmiot prywatny bardziej się opłaca. Skarb Państwa też bowiem ponosi koszty, aby wybudować i utrzymywać w odpowiednim stanie daną drogę przez 24 godziny na dobę, a nie jest to łatwe zadanie”.

Podatki drogowe okiem prezesa Stalexport Autostrady

Andrzej Kaczmarek “wytłumaczył, że ciężki pojazd znacznie bardziej zużywa drogę niż pojazd osobowy. Badania mówią przejazd jednej ciężarówki jest pod kątem zniszczenia nawierzchni równy przejazdowi tysięcy samochodów osobowych. Jakaś forma opłaty drogowej, zależna od rodzaju użytkowanego samochodu, powinna się więc pojawić”.

Andrzej Kaczmarek o odbudowie Ukrainy

Andrzej Kaczmarek zwrócił uwagę, że odbudowa i zarządzanie infrastrukturą drogową na Ukrainie wiąże się dziś z ogromnym ryzykiem, dlatego nie będzie wielu chętnych, by podjąć się tych działań. Być może w przyszłości sytuacja ta ulegnie jednak zmianie.

Zobacz więcej

Polecamy

Inwestycje w Ukrainie czy w Ukrainę? - Okiem EKSPERTA

Inwestowanie w Ukrainie – Okiem EKSPERTA

0
Jacek Chwedoruk, Dyrektor Zarządzający Rothschild & Co omawia szanse związane z inwestycjami u naszych wschodnich sąsiadów. Jak inwestować w Ukrainie? Co z ryzykiem, embargiem...
Co planuje Fed na 2025 rok? - Przegląd Rynków z Darkiem Dargo

Prognozy na 2025 rok: Co z rynkami po decyzji Fed?

0
W najnowszym odcinku “Przeglądu Rynków”, Dariusz Dargo, redaktor Telewizji Biznesowej, przedstawia prognozy dla rynków finansowych na 2025 rok. Jaki wpływ na przyszłe ruchy na...
Prognozy rynkowe 2025 - Inwestowanie (z) głową

Rynki w 2025! Co nas czeka po zaprzysiężeniu Trumpa?

0
Inwestowanie (z) głową to emitowany na antenie Telewizji Biznesowej program, w którym poruszane są tematy różnych klas aktywów, funduszy inwestycyjnych i ich możliwości, podejścia...