W nowym wywiadzie przeprowadzonym przez Redaktora Naczelnego Telewizji Biznesowej, Tymoteusza Nowaka, Anton Szmelow, Dyrektor Sprzedaży B2B w Chocolissimo, opowiada o marce, która od lat jest jednym z wiodących graczy na rynku czekolad premium w Polsce. Jakie wartości są fundamentem sukcesu Chocolissimo? Dowiemy się poniżej:
Kiedy produkty Chocolissimo pojawiły się na rynku?
Anton Szmelow poinformował, że “pierwsze pralinki Chocolissimo pojawiły się w 2004 roku – w dniu, kiedy Polska weszła do Unii Europejskiej”.
Czym są Chocotelegramy?
Anton Szmelow wyjaśnił, że “Chocotelegram to produkt personalizowana – klient decyduje, jakie słowa i symbole znajdą się na kostkach czekolady. Co ciekawe Chocolissimo wprowadziło Chocotelegramy w dniu, kiedy Poczta Polska wycofała usługę klasycznego telegramu”.
Anton Szmelow o modelu biznesowym Chocolissimo
Anton Szmelow wytłumaczył, że “model biznesowy Chocolissimo od początku był zaprojektowany, aby nie konkurować z producentami rynku masowego, tylko pozycjonować się w segmencie premium, wyróżniając się przy tym elementem personalizacji i elastycznością”.
Na czym polega fenomen belgijskiej czekolady premium?
Anton Szmelow wskazał, że “fenomen belgijskiej czekolady premium wynika z tradycji produkowania wysokiej jakości pralin w tym kraju. Nie zmienia to jednak faktu, że obecnie belgijska czekolada nie jest w żaden sposób lepsza od jakiejkolwiek innej – to oznaczenie działa tylko na wyobraźnię”.
Czy Polacy coraz chętniej sięgają po droższą czekoladę wysokiej jakości?
Anton Szmelow potwierdził, że “Polacy coraz częściej sięgają po czekoladę z wyższej półki, a także generalnie kupują dużo więcej czekolady. Co ciekawe, rynek czekolady premium równie szybko – średnio o 5% w skali roku – rośnie w innych krajach Europy”.
Czy czekolada naprawdę jest niezdrowa?
Anton Szmelow zaznaczył, że “czekolada sama w sobie nie jest niezdrowa. Wszystko zależy jednak od jej składu u danego producenta. W efekcie, czekolada jako produkt może być zarówno zdrowa, jak i niezdrowa”.
Czym charakteryzuje się czekolada dubajska?
Anton Szmelow oznajmił, że “czekolada dubajska wyróżnia się przede wszystkim smakiem i wypełnieniem. Trend na konsumpcję czekolady dubajskiej był w ostatnich miesiącach napędzany mediami społecznościowymi”.
Jaki jest zasięg działalności Chocolissimo?
Anton Szmelow oświadczył, że “Chocolissimo działa w Polsce i na kilku rynkach zagranicznych, w tym przede wszystkim w Niemczech. Co istotne, firma od samego początku na mocny rozwój e-commerce’owy. Co więcej, Chocolissimo sprzedaje swoje produkty na platformie Amazon, praktycznie w każdym kraju Europy Zachodniej”.
Jak dziś wygląda dostępność do kakao?
Anton Szmelow wskazał, że drastyczne wzrosty cen oraz przerwy w dostawach kakao stanowią ogromne wyzwanie dla branży czekoladowej. W efekcie, każda firma musiała zmienić model operacyjny, aby zwiększyć swoje przygotowanie na pojawianie się “czarnych łabędzi” na tym rynku.
Czy marże producentów czekolady spadły w związku ze skokowym wystrzałem cen kakao?
Anton Szmelow zaznaczył, iż marże producentów czekolady faktycznie w ostatnim czasie zostały obniżone, aby nie zszokować konsumentów ogromnym wzrostem cen. Prędzej czy później ceny czekolady pójdą jeszcze do góry.
Czy sprzedaż w Chocolissimo jest dyktowana sezonowością?
Anton Szmelow podkreślił, że “sezonowość jest oczywiście dużym elementem w branży czekoladowej – zarówno w sprzedaży detalicznej, jak i biznesowej – ale Chocolissimo dotyczy ona trochę mniej, ponieważ firma stawia na stałą współpracę z różnymi branżami, dla których dostarcza ona produkty przez cały rok”.